در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟

 

غسل جنابت یکی از غسل های واجب است

در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
آیا بعد از مقاربت زن هم باید غسل کند؟ این که گفته می شود هر ترشحاتی از روی شهوت بیرون بیاید نجس است آیا برای زن هم همین طور است و باید غسل کند؟ آیا بعد از هر نزدیکی باید غسل کرد این درست است؟

از دو راه جنابت حاصل می شود:
1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.
2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار. [1]

طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می شود، اگر همراه با شهوت (در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی) باشد درحکم منی است و باید غسل جنابت کند. [2] ، [3] بنا بر این واجب است بعد از هر مقاربت و نزدیکی زن و مرد غسل جنابت انجام دهند چه از آنها منی خارج شود یا نشود.

لازم به ذکر است که غسل جنابت به خودی خود واجب نیست اما برای انجام کارهایی که شرط آنها داشتن طهارت است، مانند: نماز، داخل شدن مسجد، دست زدن به خط قرآن و…غسل جنابت واجب می شود [4] .

نکته پایانی این که: بعد از احتلام [5] ، نزدیکی کردن و مقاربت قبل از غسل، از کراهت برخوردار است‏ [6] . البته این کراهت با وضو گرفتن نیز برطرف می شود. [7]

 

———————————–

پی نوشت
[1] توضیح المسائل مراجع، م345؛ وحید، توضیح المسائل، م 351؛ وحید، توضیح المسائل، م 351؛ نوری، توضیح المسائل، م 346 و خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، احکام غسل جنابت.

[2] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 208، مسئله ی 346.
[3] برای آگاهی بیشتر به نمایه جنابت زنان شماره 676 (سایت: ۷۲۳) رجوع کنید.
[4] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 214،   مسأله 357.
[5] یعنى در خواب منى از او بیرون آمده.
[6] همان، ج‏1، ص: 215.
[7] نک: جامع عباسى و تکمیل آن (محشى)، ج‏1،ص10؛ شارع النجاة فی‏أحکام العبادات، ص: 32.