ترانسمیتر فشار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ترانسمیتر فشار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ترانسمیتر فشار یا سنسور فشارها از کارآمدترین و به روزترین ابزارهای اندازه‌گیری فشار در حوزه‌های صنعتی هستند، آنها از دقت بسیار بالاتری نسبت به هم نوعان آنالوگ خود برخوردارند و عملکردشان به طور خلاصه، اندازه‌گیری فشار، تبدیل آن به یک سیگنال الکتریکی، تقویت سیگنال و ارسال به PLC می‌باشد.

در ابتدای امر بد نیست نگاهی به واژه Pressure Transmitter داشته باشیم؛ همانطور که می‌دانیم پرشر به معنی فشار و ترانسمیتر مشتقی از دو کلمه Transfer و Meter به معنای فرستنده و کمیت اندازه‌گیری است. حال بیاید کمی دقیق‌تر نگاه کنیم؛ این وسیله وظیفه اندازه‌گیری فشار را دارد و به واسطه قطعات الکترونیک داخلی خود، آن کمیت (فشار) را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کرده که ولتاژ آن بین 1 تا 5 ولت یا جریان 4 تا 20 میلی‌آمپر است و این سیگنال را به PLC ارسال می‌کند و در ادامه فرآیند به صورتی که در دستور کار قرار دارد، ادامه پیدا می‌کند.

علت روی کار آمدن ترانسمیتر فشار چه بود؟

می‌دانیم که اندازه‌گیری فشار در تمام فرآیندها یکی از ارکان مهم ایمنی و همچنین تاثیرگذار بر عملیات می‌باشد. اندازه‌گیری این کمیت به کمک ابزار دقیق های گوناگونی سنجیده می‌شود و از اصلی‌ترین این ادوات می‌توان به گیج فشار و ترانسمیتر فشار اشاره کرد. با گذشت زمان، انقلاب صنعتی و پیشرفت بشر اولین گیج فشار در سال 1849 ساخته شد، در ادامه و با پیشرفت روز افزون صنایع، نیاز به وسیله‌ای برای اندازه‌گیری دقیق‌تر فشار و همچنین ارائه کاربردهای متنوع‌تر احساس شد. بنای ساخت سنسور فشار در سال 1959 توسط دکتر A. D. Kurtz متالورژیست انجام شد و با گذشت زمان به شکل کاملی از ترانسمیتر فشارهای امروزی رسید. تفاوت این دو زمانی احساس شد که با گیج‌های فشار فقط توانایی اندازه‌گیری و نمایش فشار وجود داشت اما در بسیاری از صنایع که احتیاج آنها چیزی فراتر از صرفا اندازه‌گیری بود، رو آوردن به ترانسمیترهای فشار راه جایگزین و کاربردی صنایع شد.

معرفی بهترین برندهای ترانسمیتر فشار

تعیین بهترین برند ترانسمیتر فشار به موارد مختلفی از جمله نوع کاربری، نیازهای فنی، محیط کاری، دقت اندازه‌گیری و سایر فاکتورها بستگی دارد. با این وجود، برخی از برندهای معروف و مورد اعتماد ترانسمیتر فشار عبارتند از:

1. (Yokogawa): ترانسمیتر فشار یوکوگاوا یکی از پیشروهای صنعت ترانسمیترهای فشار با محصولاتی با دقت بالا و قابلیت‌های پیشرفته است.

2. (Endress+Hauser): این برند نیز در زمینه تولید ترانسمیترهای فشار با کیفیت و دقت بالا شناخته شده است.

3. (Rosemount): برند دیگری که در زمینه تولید ترانسمیترهای فشار و اندازه‌گیری فشار شناخته شده است و محصولات با کیفیت بالا و استحکام قابل اعتماد ارائه می‌دهد.

4. (Wika): یک شرکت بزرگ و معروف در زمینه تولید تجهیزات اندازه‌گیری فشار است. ترانسمیترهای فشار WIKA با کیفیت بالا، دقت و پایداری مناسب، و قابلیت‌های پیشرفته مانند مقاومت در برابر شرایط محیطی سخت، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5. (Siemens): یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری و اتوماسیون صنعتی در جهان است. ترانسمیترهای فشار SIEMENS نیز با دقت بالا، امکانات پیشرفته، و قابلیت اتصال به سیستم‌های کنترلی متنوع، در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سایر صنایع بکار می‌روند.

همه این برندها دارای محصولات با کیفیت و عملکرد مطلوبی هستند، اما انتخاب بهترین برند بستگی به نیازها و شرایط خاص هر کاربر دارد. قبل از خرید ترانسمیتر فشار، معیارهایی مانند دقت، پایداری، قابلیت‌های اتصال، محیط کاری و نیازهای خاص شما را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین ترانسمیتر فشار را برای کاربری خود انتخاب کنید.

دسته بندی ترانسمیترهای فشار

قبل از معرفی و پرداختن به انواع ترانسمیترهای فشار بهتر است نگاهی به انواع فشارها و دلیل استفاده از هرکدام از آنها بیندازیم تا در ادامه، درک تفاوت هرکدام از پرشر ترانسمیترها ملموس‌تر باشد.

1. فشار اتمسفر یا جو: فشار اتمسفری فشاری است که در اطراف ما وجود داشته و با افزایش ارتفاع این فشار کم می‌شود. در زمان اندازه‌گیری فشار وقتی که ترانسمیتر به جایی وصل (خلاء، لوله و…) نیست، یعنی فشار را بر اساس فشار آزمایشگاهی یا محیط اندازه‌گیری و گزارش می‌کند.

2. فشار مطلق: این نوع از فشار از نقطه صفر اندازه‌گیری شده و در تمام نقاط با اختلاف ارتفاع‌های گوناگون مقدار مشخصی دارد. برای رسیدن به فشار مطلق باید یک سر از ابزار دقیق اندازه‌گیرنده را به پمپ خلاء یا وکیوم متصل نموند.

نحوه سنجش در ترانسمیتر فشار چگونه است؟

ترانسمیتر فشار یک دستگاه الکترونیکی است تا فشار را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند. عملکرد اصلی ترانسمیتر فشار به صورت زیر است:

۱. سنسور فشار: در ترانسمیتر فشار، یک سنسور فشار معمولاً برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شود. این سنسور ممکن است بر پایه اصل بوردون، دیافراگم یا فناوری‌های دیگر مبتنی باشد. هدف از استفاده از سنسور فشار اندازه‌گیری و تبدیل فشار فیزیکی به یک سیگنال الکتریکی است.

۲. تبدیل به سیگنال الکتریکی: فشار اندازه‌گیری شده توسط سنسور به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال معمولاً به صورت ولتاژ یا جریان است.

۳. تقویت سیگنال: سیگنال الکتریکی حاصل از سنسور فشار، ممکن است نیاز به تقویت داشته باشد تا بتواند به درستی تفسیر شود و از انحراف‌های احتمالی در اندازه‌گیری جلوگیری کند.

۴. تبدیل سیگنال به خروجی: سیگنال الکتریکی تقویت شده به صورت معمول به یک سیگنال معیاری تبدیل می‌شود که می‌تواند به یک سیستم کنترلی یا نمایشگر مناسب ارسال شود. این سیگنال ممکن است به صورت آنالوگ یا دیجیتال باشد، به دلیل نیازهای خاص هر نوع فرآیند.

۵. کالیبراسیون و تنظیمات: قبل از استفاده، ترانسمیتر فشار معمولاً نیاز به کالیبراسیون و تنظیمات اولیه دارد تا اطمینان حاصل شود که اندازه‌گیری‌های آن دقیق و قابل اعتماد است.

به طور کلی، ترانسمیتر فشار اندازه‌گیری فشار را انجام می‌دهد، سپس این فشار را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و به سیستم‌های کنترلی یا نمایشی ارسال می‌کند تا فرآیندهای مختلف صنعتی را کنترل و نظارت کند.

هارت HART چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

به طور کلی هدف استفاده از هارت ایجاد ارتباط دو طرفه مطمئن بین تجهیزات نصب شده و اتاق کنترل است. از HART برای کالیبراسیون و یا انتقال سیگنال‌های ضعیف و تبدیل آن به سیگنال‌های قوی 4 تا 20 آمپر استفاده می‌شود. امکان به کارگیری یک HART برای چند دستگاه ترانسمیتر نیز وجود دارد، اما به دلیل سرعت پایین توصیه می‌شود که از آن در چند گره (سیستم‌های گوناگون) استفاده نشود.

نتیجه‌گیری: در این مقاله سعی بر معرفی و بررسی انواع ترانسمیترهای فشار داشتیم و تلاش بر آن بود که مطلب مفید واقع شود.

پایان رپورتاژ آگهی