چطور برای پروژه مدرسه یا دانشگاه ماکت بسازیم

گاهی برای توضیح یک ایده یا بهتر توضیح دادن کارتان،بهتر فهمیدن یک درس ، ایده و….که صرفا با خواندن یک مطلب قابل درک نیست، باید دست به ساخت کاردستی (درمدرسه) یا ماکت(در دانشگاه) بزنید.

ماکت به شما کمک می کند تا بتوانید قابلیت اجرای یک ایده ساده را در یک پروژه را بدرستی متوجه شوید و با جزئیات آن را بررسی کنید .

ماکت نمونه ی ساده تر و کوچک تر از آنچه قرار است ساخته و اجرا شود می باشد. ساخت ماکت به دقت بالا، کمی آموزش ساده و زمان کافی نیاز دارد.

گاه ماکت ها در مسیر دانشگاه یا مدرسه آسیب میبینند که باید در حمل و نقل آن ها مواظب باشید.

با ساخت ماکت میتوانید کاربرد پروژه و متریال استفاده شده در آن را به مخاطب  خود نمایش دهید.

برای ساخت ماکت ، ابتدا باید برای آن مقیاس و اندازه و واحد تعیین کنیم .سپس چهارچوب بیرونی و نقشه ی دوبعدی آن را بر روی یک کاغذ یا مقوا طبق آن مقیاس پیاده کنیم.

این نقشه می تواند نقشه ی ساختمان ، محوطه و هر پروژه ی دیگری باشد.

نقشه را می توانید با مداد و روان نویس رسم کنید یا در رایانه ی خود با نرم افزار های نقشه کشی آن را ترسیم و چاپ کنید.

سپس در مورد متریال و لوازم مورد استفاده در ماکت تصمیم گیری می کنید.

این متریال و لوازم مورد نیاز می تواند برای این کاردستی چوب بستنی ، مقوا ، مقوا ماکت، کارتن، شیشه، پلکسی ، نخ ، کاموا ،سیخ چوبی، رنگ ،کائوچو، فوم گل سازی یا فوم روکش دار ، سیمان ، گچ ،ظروف یکبار مصرف یا وسایل دور ریختنی مثل شیشه نوشابه ،ریسمان، پلاستیک ،خورده شیشه، براده ی چوب و آهن،پارچه،پولک، پنبه ، سیم ، مفتول ،سنگ و….باشد.برای ساخت محوطه می توانید از ماکت های آماده ی فروش استفاده کرد. این کاردستی با کاغذ نیز شاید ساختش ممکن باشد، اما مقاومت مناسب را ندارد.

برای پایه ی ماکت میتوانید از چوب مقوا مقوا ماکت یا کارتن استفاده کنید.

روی متریال مورد نظر را با خط کش و مداد اندازه زده و با قیچی یا کاتر(تیغ موکت بری)‌ یا برای ماکت های حرفه ای با دستگاه برش لیزر، برش می دهید.

نقشه را روی یک میز یا هر صفحه ی دیگر میچسبانید و روی آن را با کاغذ پوستی می پوشانید.

باتوجه به نقشه و پروژه ی دانشگاه یا مدرسه ی خود ، متریال مورد نظر را با چسب روی نقشه ی دو بعدی می چسبانید و بارنگ ریسمان و وسایل مورد نظر خود آن را طراحی و تزئین میکنید.

بعد از اتمام ماکت و اطمینان کافی از خشک شدن چسب ها ، کاغذ پوستی را به همراه ماکت خود از نقشه جدا می کنید. و روی صفحه ی پایه می چسبانید.

حال ماکت شما آماده ی ارائه می باشد.

در نظر داشته باشید که ماکت شما اگر از کیفیت بالایی برخوردار نباشد ،میتواند هدف شما را بصورت معکوس به مخاطبتان انتقال دهد.هرچه کاردستی ماکت خانه شما تمیزتر ساخته شود و جای برش ها و چسب ها و … روی آن نباشد، میتواند توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.