پرطرفدارترین غذاهای مجلسی اصیل ایرانی

ایرانیان از قدیم الایام به مهمان نوازی خود معروف بوده اند، چه مهمان نوازی قبیله ای که به مسافر خسته ای مکانی برای استراحت و طراوت می دهد، چه مهمان نوازی شهرنشینی که برای مهمانان خود پذیرایی مجلل فراهم می آورد.

سنت مستلزم آن است که برای مهمانان یا بازدیدکنندگان فقط بهترین غذای موجود و همیشه به بهترین شکل ممکن سرو شود. جغرافیا، تاریخ و تأثیرات فرهنگی ایران، تنوع مواد اولیه و روش‌های آشپزی را در یکی از قدیمی‌ترین و پیچیده‌ترین فرهنگ‌های جهان شکل داده است

وسعت این کشور طیف بسیاری از لهجه‌های محلی، سبک زندگی، سنت‌ها و آداب و رسوم منطقه‌ای را در بر می‌گیرد که به تنوع خارق‌العاده مناظر و آب و هوا اشاره می کند. همه اینها در غذای این کشور پهناور منعکس می شود.

در بین تمام غذاهای متنوع ایرانی غذاهای سنتی برای بیشتر افراد شناخته شده تر است و طرز تهیه آن را اکثر آشپزها و خانه دارهای ایرانی می دانند. غذاهای اصیل ایرانی همیشه یکی از اصلی ترین موارد در سفره های خودمانی و همچنین مهمانی ها یا حتی مجالس مهم هر خانواده ای بوده است. در ادامه ی این مقاله ما قرار است از فواید مضرات مواد بکار رفته در سه غذای اصیل ایرانی برایتان بگوییم. امیدواریم این مقاله نیز مانند مقاله های دیگر مفید واقع شوند.

فواید و ضررهای لپه در طرز تهیه قیمه مجلسی:

مصرف 100 گرم لپه، 341 کالری وارد بدن می کند. لپه در دسته حبوباتی قرار می گیرد که طبع گرم و خشکی دارند. به طور معمول از لپه در طرز تهیه قیمه مجلسی استفاده و این خورشت به همراه برنج میل می شود. همانطور که می دانید در طب سنتی و اصیل ایرانی، بهتر است مواد غذایی را به همراه مصلح آن مصرف نمود. آبغوره، سرکه و برنج از جمله مصلحات لپه به شمار می آیند.

خورشت قیمه

فواید لپه:

  • سیستم قلبی و عروقی بدن را به دلیل دارا بودن فیبر، پتاسیم و سطح کلسترول پایین تقویت می کند.
  • به دلیل طبع گرم لپه موجود در طرز تهیه قیمه مجلسی، قدرت بدنی و جنسی را در مردان افزایش می دهد.
  • فیبر بالای آن سطح قند خون در بدن را کنترل می کند.
  • خاصیت انرژی بخشی و سیری بالایی دارد. در نتیجه برای افراد دیابتی و کسانی که قصد لاغری دارند غذای مناسبی است.
  • لپه، این دانه گیاهی ریز ولی سرشار از پروتئین، می تواند جایگزین ایده آلی برای گوشت به حساب آید.
  • ایزوفلاون های موجود در لپه، احتمال ابتلا به سرطان های پستان و پروستات را به شدت کاهش می دهد.
  • ویتامین های ضروری بدن مانند پتاسیم، آهن، منیزیم، کلسیم و گروه ب در دانه های لپه وجود دارد.

هشدار:

نفخ، دل درد، احتباس گاز در روده ها، تداخل با داروهای کاهنده فشار خون، تشدید بیماری های کلیوی و افزایش اسید اوریک در خون از جمله مضرات مصرف بیش از اندازه دانه لپه موجود در طرز تهیه قیمه مجلسی می باشد.

ضررهای قرمه سبزی:

در طرز تهیه قورمه سبزی از سبزی های مخصوص، گوشت قرمز و لوبیا استفاده می شود. از نظر پزشکی و علمی این مواد برای سلامت جسمی و ذهنی بدن بسیار مفید می باشند. اما ممکن است در برخی از افراد که به لوبیا حساسیت دارند، نفخ و دل درد ایجاد کند. همچنین مصرف بیش از اندازه گوشت موجود در خورشت قورمه سبزی ممکن است سبب چاقی، کاهش سطح انرژی بدن، یبوست، پیری زودرس و چین و چروک پوست شود.

خورشت قورمه سبزی

همچنین باید دقت شود در طرز تهیه قورمه سبزی، سبزی آن با کمترین میزان روغن سرخ شود.

چه کسانی نباید فسنجان بخورند؟

اصلی ترین ماده در طرز تهیه فسنجان، گردو است. چربی و روغن 60 درصد از گردو و مابقی آن را پروتئین، آهن، سلنیوم، سدیم، ویتامین های سی و ای تشکیل داده است.

خورشت فسنجان

 با اینکه فسنجان غذای لذیذی است، نباید بیش از اندازه از آن میل کرد. چرا که طرز تهیه فسنجان یک غذای پر کالری و چرب می باشد. به همین دلیل مصرف آن برای افراد چاق، مبتلا به چربی خون و فشار خون بالا و دیابتی توصیه نمی شود.

پرطرفدارترین غذاهای مجلسی اصیل ایرانی:

غذاهای ایرانی را می توان لذیذترین و خوشمزه ترین خوردنی های جهانی نام برد. غذاهایی مانند قیمه، قورمه سبزی و فسنجان از جمله غذاهای اصلی و قدیمی ایرانی می باشند. می توانید طرز تهیه قیمه مجلسی، طرز تهیه قورمه سبزی و طرز تهیه فسنجان را از سایت جاست ایت بیابید. این غذاها علاوه بر اینکه با ذائقه ما ایرانی ها سازگار هستند، برای بسیاری از غیر ایرانی ها نیز اینگونه می باشد.