معرفی وسایل نقلیه در ترکیه برای گردش | از هواپیما تا دوچرخه!

از آنجایی که تقاضا برای سفر به ترکیه و دیدن شهرهای توریستی آن همواره زیاد است؛ این پرسش مطرح می شود که چگونه در تور ترکیه می توان به گشت و گذار پرداخت؟ چرا که مناطق زیادی از جمله ازمیر، جزایر آنتالیا، سواحل کوش آداسی و… در این کشور وجود دارند که برای رسیدن به آن ها می بایست از وسایل حمل و نقل عمومی اسفاده کرد. پس اگر شما نیز قصد دارید به آسانی در جای جای ترکیه گردش کنید و از جاذبه های بیشمار آن دیدن کنید؛ در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

سیر در آسمان ترکیه

سفر کردن با هواپیما در میان شهرهای ترکیه کار سختی نیست. ایرلاین های داخلی و خارجی زیادی به این کشور پرواز می کنند که می توانید متناسب با بودجه خود بلیط هواپیما ترکیه را خریداری کنید. حتی ترک ها که به لحاظ سنتی به سفرهای جاده ای علاقه مند هستند، این روزها بیش از گذشته پرواز می کنند. دلیل آن هم کاهش قیمت ها و سرعت بالای سفرهای هوایی است. برای مثال پرواز از ازمیر به استانبول تنها 1 ساعت طول می کشد، در حالی که با اتوبوس این زمان به بیشتر از 10 ساعت می رسد.

همانطور که می دانید ایرلاین اصلی کشور ترکیه، ترکیش است که نه تنها پروازهای داخلی بلکه پروازهای خارجی را هم در اختیار مسافران قرار می دهد. برای مسیرهای کوتاه داخلی، پگاسوس ایرلاینز و اطلس جت هم امکان خرید را برای مسافران فراهم کرده اند. این نکته را هم باید افزود که هر سه ایرلاین مهم ترکیه به مقصد فرودگاه های مهم ترکیه پرواز می کنند که از جمله آن ها می توان به فرودگاه جدید استانبول، فرودگاه عدنان مندرس ازمیر و نیز فرودگاه های میلاس، دالامان و آنتالیا اشاره کرد. در ایران هم شرکت های هوایی گوناگونی مانند ایران ایرتور ، ماهان ایر و کیش ایر به فروش بلیط هواپیما ترکیه می پردازند. شما می توانید بلیط هواپیماهای ایران ایرتور خود را با دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس کلاس تهیه کنید. (بیزینس کلاس در ایران ایر تور با نام هما کلاس نیز شناخته می‌شود.)

کرایه ماشین، تجربه ای جدید

کرایه ماشین در ترکیه یکی دیگر از شیوه های حمل و نقل است که می توانید از آن استفاده کنید. با وجود اینکه رانندگی کردن در خیابان های ترکیه تجربه لذتبخشی برای شما خواهد بود؛ می بایست به خاطر داشته باشید که علائم جاده ای اغلب توسط رانندگان دیگر مورد بی توجهی قرار می گیرند و استفاده نادر از علامت دور زدن دقیقا معنای عکس آن چیزی را دارد که شما فکر می کنید. همچنین باید بدانید کرایه کردن ماشین در ترکیه مادامی که کارت شناسایی مانند پاسپورت و گواهینامه رانندگی همراه داشته باشید، راحت تر است. بیشتر رانندگان البته اهل اروپا و آمریکای شمالی می توانند از گواهینامه رانندگی کشور خود به جای گواهینامه بین المللی هم استفاده کنند، اما قبل از هر چیز با شرکت کرایه دهنده ماشین خود هماهنگ کنید.

فراموش نکنید که ماشینی را انتخاب کنید که مجهز به جی پی اس باشد تا اگر گم شدید، به کار شما بیاید. ضمن اینکه این کشور در روزهای خاصی مانند جمعه به دلیل برپایی نماز شلوغ بوده و شما باید بیشتر از هر زمانی مراقب رانندگی خود باشید. همچنین باید افزود که فرمان ماشین درست مثل کشور خودمان در سمت راست قرار دارد.

امن ترین روش رفت و آمد!

یکی از روش های کمتر شناخته شده سفر در ترکیه حتی برای شهروندان این کشور سفرهای ریلی با بلیط قطار است. با این حال خطوط ریلی وسیعی در شهرهای ازمیر، استانبول و آنکارا کشیده شده است. خطوط ریلی پرسرعتی مانند خط آنکارا-سیواس، آنکارا-بورسا و آنکارا-ازمیر هم قرار است تا سال 2023 کامل شوند. اگرچه داخل ترکیه و بخش شرقی آن مجهز به خط های آهن می باشند، در خطوط ساحلی جنوبی و غربی کشور راه آهنی به چشم نمی خورد. با این حال اگر قصد اقامت در استانبول را دارید؛ یکی از بهترین و امن ترین راه ها برای گشت و گذار در آن، استفاده از تراموا است که از فرودگاه بین المللی تا بخش های اصلی و جاذبه های توریستی شهر شما را می رساند.

استفاده از انواع اتوبوس

محبوب ترین شیوه حمل و نقل در سفرهای بالاتر از 4 ساعت خرید بلیط اتوبوس است، در سفرهای کوتاه تر هم دولموس یا مینی بوس به عنوان شیوه مرسوم سفر شناخته می شود. بیشتر ترک ها برای سفرهای ارزان به مناطق اندکی دورافتاده تر از اتوبوس های خاصی به نام کوچ (coach) استفاده می کنند. شاید تعجب کنید اما اتوبوس ها در این کشور یکی از شیوه های مجلل حمل و نقل به شمار می روند. سفر با آنها هم معمولا بیشتر از 2 ساعت به طول می انجامد و بدون پرداخت هیچ مبلغ اضافی هم یک عدد کیک و یک بطری آب معدنی در اتوبوس به شما داده می شود. حتی برخی از این اتوبوس ها اینترنت رایگان هم در اختیار مسافر قرار می دهند. برای سفر با دولموس هم مسیرهای خاصی پیش بینی شده است و با پرداخت تنها دو لیر می توانید چندین کیلومتر را بپیمایید.

خاطره انگیزترین شیوه با کشتی!

کشتی ها و قایق ها یکی دیگر از شیوه های محبوب سفر در ترکیه و به ویژه حوالی استانبول، بر فراز تنگه بسفر، در ازمیر و حوالی آن و نیز از بودروم و مارماریس به جزایر یونان به شمار می آید. از آنجایی که برنامه کشتی ها تغییر می کند، باید قیمت و زمان حرکت آنها را پیشتر چک کنید. باید اضافه کرد که این شیوه سفر در مسیرهای اصلی استانبول قیمت ارزان تری دارد.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری هر چند چندان جدی گرفته نمی شود، اما یکی از بهترین و ارزان ترین روش های گشت و گذار در ترکیه است. می توانید از اپراتورهای محلی تور، دوچرخه کرایه کنید و با آن به جاذبه های دیدنی سر بزنید. ضمن اینکه می توانید به گونه ای سلامتی خود را هم در حین سفر حفظ کنید.

حال اگر قصد دارید سفر پرماجرایی به ترکیه داشته باشید می توانید تورهای ترکیه را از قاصدک24 خریداری کنید. این تورها می توانند ترکیبی از شهرهای ترکیه باشند یا به صورت انفرادی مانند تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی و…  ارائه شوند. برای اطلاع از قیمت این تورها نیز می بایست با پشتیبانی قاصدک24 (75269-021) تماس حاصل فرمایید و تمامی اطلاعات لازم برای خرید را دریافت کنید. همچنین اگر قصد ندارید با تور سفر کنید تمایل به خرید جداگانه ی هرکدام از خدمات سفر دارید مجددا می توانید از قاصدک24 کمک بگیرید. شما در این آژانس مسافرتی آنلاین خواهید توانست بلیط هواپیما استانبول، بلیط اتوبوس استانبول، بلیط قطار ترکیه و سایر مقاصد موردنظر خود را خریداری کنید. همچنین می توانید برای اقامت در ترکیه، لیست متنوع هتل های قاصدک24 را بررسی کرده و رزرو کنید.