طرز تهیه ماهی شوریده

طرز تهیه ماهی شوریده

ماهی شوریده یکی از لذیذترین غذاهای جنوبی بوده که دارای طعم مناسبی است. ماهی شوریده جنوب طعم فوق العاده ای دارد و تیغ نمی زند بهترین راه برای درست کردن ماهی شوریده جنوب سرخ کردن آن در روغن می باشد. ماهی شوریده با برنج یا به تنهایی مصرف می شود. اگر به ماهی های جنوب دسترسی دارید قادر هستید برای شب عید سبزی پلو با ماهی شوریده تهیه کنید.

ماهی شوریده جنوب برای چهار نفر

ماهی شوریده تازه   2 عدد سالم با وزنی معادل 250 تا نیم کیلو

سیر رنده شده  دو حبه

پیاز رنده شده  یک عدد متوسط

لیمو ترش تازه یا آبلیموی تازه  دو ق غ

چاشنی و ادویه مخصوص ماهی جنوب  یک ق غ

نمک  یک ق غ

سبزیجات معطر  دو ق غ

برگ بو  سه عدد

فلفل سیاه  2/1 ق غ

کره  صد گرم

روغن مایع   به میزانی که ماهی ها درون روغن غوطه ور گردند

در مرحله اول باید ماهی را بعد از تمیز کردن آن مزه دار کنید. آب پیاز و سیر رنده شده را اضافه کنید و با آبلیمو و نمک و فلفل ترکیب کنید. بیرون و درون شکم ماهی را به مخلوط آغشته نمایید. مقداری سبزی معطر خرد شده و برگ های معطر را به ته ظرف اضافه کنید و ماهی را روی آن ها بگذارید و بقیه سبزیجات را روی ماهی بریزید. روی ظرف را سلفون بپوشانید و برای ربع ساعت در یخچال بگذارید تا مزه دار شود. تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و کره و روغن را اضافه کنید. ماهی شوریده را خوب تمیز کنید تا در روغن نسوزد. وقتی روغن خیلی داغ شد حرارت را کاهش دهید و ماهی را با احتیاط درون روغن بگذارید. دوباره حرارت را مقداری زیاد کنید و بگذارید یک طرف ماهی به طور کامل سرخ شود. ماهی را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ گردد. مقدار ماهی پخته شده به ذائقه شما بستگی دارد. ماهی را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. ماهی شور سرخ شده را قادر هستید با سبزیجات و برش های لیمو مصرف کنید. ترشی اصلی که اغلب با ماهی شوریده سرخ شده استفاده می گردد ترشی انبه می باشد.

ماهی شوریده سوخاری

فیله ماهی شوریده  1 عدد

تخم مرغ  دو عدد

آرد سفید  صد گرم

آرد سوخاری   200 گرم

نمک و فلفل سیاه یا قرمز    به مقدار مورد نیاز

روغن سرخ‌کردنی   به مقدار مورد نیاز

لیموترش بزرگ  1 عدد

زعفران آب کرده  1 ق س

سس گوجه فرنگی   به مقدار مورد نیاز

اول فیله ماهی شور را با نمک و زعفران دم کرده و مزه دار نمایید. آب لیمو را روی فیله ماهی بریزید و در ظرفی بریزید و ماهی را برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود. تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه بزنید و توسط چنگال هم بزنید تا از لخته شدن خارج شود. در ظرفی آرد ریخته و ماهی را از دو سمت در آرد آغشته کنید تا به طور کامل آردی گردد. حالا فیله های ماهی را درون تخم مرغ بریزید. در یک ظرف صاف دیگر، آرد سوخاری، نمک و فلفل را اضافه کنید و دو سمت فیله های ماهی را با آرد سوخاری بپوشانید. ماهی را با کف دست فشار دهید تا مواد سوراخی به آن چسبیده نشود.

ماهی را در ماهیتابه ای که با روغن گرم شده سرخ کنید. هر سمت فیله ماهی باید حدود 2 دقیقه سرخ گردد. وقتی دو طرف ماهی طلایی شد، آن را در بشقاب قرار دهید و با سبزیجات و سس گوجه فرنگی تزئین نمایید.

ماهی شوریده با مرینید متفاوت

آب  نارنج کامل 1 عدد

سرکه  1 الی 2 ق غ

سیر  شش حبه

روغن زیتون خوراکی  سه ق غ

چاشنی آلسپایس   یک ق غ

نمک و فلفل سیاه   به مقدار مورد نیاز

تخم گشنیر 1 ق چ

زنجبیل  2/1 ق چ

نعنا خشک سابیده شده  1 ق غ

برای مرینید ماهی شوریده سیر، سرکه، ادویه، آبلیمو، تخم گشنیز، نمک و فلفل، نعناع خشک و زنجبیل را با هم ترکیب کرده و همه جای ماهی داخل و خارج آن را در این مخلوط فرو کنید و روی آن را برای 30دقیقه بپوشانید و در یخچال قرار دهید. ماهی را پاک کرده و بعد سطح آن را تمیز کنید و در روغن سرخ نمایید. این ماهی شوریده را می توانید با برنج و بدون آن استفاده کنید.

ماهی شوریده شکم پر در فر

ماهی شوریده  یک عدد

تمر هندی    200 گرم

سبزی برای داخل شکم ماهی شامل (  تره، گشنیز، نعناع، جعفری و ریحان خرد شده ) یک پیمانه بزرگ

آرد ذرت یا سفید یک ق غ

کره    50 گرم

سیر له شده یا رنده شده  سه حبه

گوجه فرنگی کاملا خرد شده   دو عدد  متوسط

پیاز  یک عدد

نمک و فلفل قرمز  به  مقدار مورد نیاز

شکم ماهی را بدون برهم زدن ظاهر ماهی باز کرده و پس از شستن ماهی را خشک کنید. سر و دم ماهی را نباید از هم جدا نمایید. تمر هندی را 1 ساعت قبل با یک لیوان آب ولرم خیسانده و با قاشق به طور کامل له کنید. پیاز و سیر را با مقداری روغن تفت بدهید بعد سبزی ها را اضافه کنید و مقداری تفت داده تا نرم شوند. آرد، تمر هندی، نمک و فلفل را به مواد افزوده و هم بزنید تا یکدست گردد. حرارت را خاموش کرده و منتظر بمانید تا مواد سرد شوند. بعد درون شکم ماهی شوریده را با این مواد پر کنید و شکم ماهی را با نخ بدوزید. ماهی را در یک ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با فویل پوشش داده و در فر بگذارید. به مدت یک ساعت در فر از پیش گرم شده در دمای 200 درجه سانتیگراد پخت کنید. ماهی شکم پر سوریده با نان یا برنج مصرف می شود.برای درست کردن برنج با ماهی شوریده سعی کنید از سبزیجات مختلف استفاده نمایید. سبزی پلو ترکیب بسیار جالبی با ماهی شور است.