بیوگرافی آهو خردمند + عکس

بیوگرافی آهو خردمند

آهو خردمند در ۱۴ اردیبهشت 1329 در تهران بازیگر، هنرمند و مترجم می باشد. آهو خردمند در خانواده ای هنرمند در تهران به دنیا آمد. پدر او مصطفی خردمند بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر و عمویش فیلمنامه نویس بود. آهو کرادمند از سال 1347 در سن 18 سالگی فعالیت تئاتری خود را شروع نمود و در گروه تئاتر ابتدا در گروه همسر خواهرش اسماعیل شنگله و بعد در گروه علی نصیریان مشغول به کار شد.

آهوی خردمند از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد و فعالیت هنری خود را در تئاتر از سال 1347 شروع کرد. حضور در صحنه نمایش های خسرو و شیرین، انحطاط، لبخند باشکوه آقای گیل. او از سال 1351 با سریال آدم و حوا شروع به بازی در تلویزیون کرد. وی سپس در سریال های دیگری چون خلیل ده مرده، طلاق، در گذر عشق بازی کرد. خردمند علاوه بر این از سال 1352 با فیلم پسر ایرانی از مادرش خبر ندارد ساخته فریدون رهنما آغاز به فعالیت در سینما کرد ولی تا پیروزی انقلاب در فیلم دیگری بازی نکرد. آهو خردمند یک سال پس از انقلاب 1357 ابتدا در فیلم مقطع انفجار با کارگردانی ساموئل خاچیکیان و بعد عفریت ایفای نقش کرد که نمایش آن متوقف شد ولی در نهایت برای بازی در مرز 1359 پروانه نمایش دریافت کرد. آهو خردمند در سال 1363 از ایران رفت و تقریبا دو دهه در آمریکا و کانادا زندگی کرد.

در آن سوی مرز البته نسبت به هنر بی تفاوت نبود و به کارهایی مثل ساخت مستند اجتماعی در مورد وضعیت فرهنگی کودکان ایرانی مقیم خارج از کشور یا راه اندازی گروه تئاتر در ونکوور کانادا پرداخت. او حتی در آنجا کارهای آموزشی مثل آموزش تئاتر درمانی به کودکان دو فرهنگ انجام می دهد.از آنجایی که بازیگر در سن من جوان بود، پیشنهادهای کاری زیادی داشتم. بعد پیشنهادات کاهش یافت. جایی نداشتم حقوقم را بگیرم و خلاصه پس از تقریبا یک سال بیکاری تصمیم گرفتم بروم.

آهو خردمند در سال 1381 پس از 17 سال غیبت به ایران بازگشت و کار سینمایی خود ادامه داد. آهو خردمند بعد از بازگشت به ایران اول در تئاتر به ایفای نقش پرداخت و سپس بار دیگر در فیلم «واکنش پنجم» با کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. خردمند البته از این حضور چندان خوشحال نشد: «یک روز عصر فیلمنامه واکنش پنجم را برایم ارسال کردند و صبح قرارداد بستم. من باید از یک جایی آغاز می کردم و خانم میلانی هم تبلیغات را انجام داد اما از بازی خودم رضایت نداشتم اما این مقدمه ای بود برای وارد شدن دوباره به عرصه ای که حالا پر از تجربه و آگاهی بود.

نخستین فیلم مهم آهو خردمند بعد از ورودش به ایران، شهر زیبا با کارگردانی اصغر فرهادی بود. اگرچه او نقش اصلی فیلم را بازی نکرد ولی شخصیت حساسی به او داده شد که اگر کنترل نشود، می تواند مسیری بسیار متفاوت از هویت اصلی خود را طی کند. زن افسرده ای که برای شادی دخترش پیشنهاد محکمی به قهرمان فیلم می دهد. آهو خردمند در این فیلم خوب بازی می کند و در کنار فرامرز قریبیان یکی از قابل قبول ترین نمونه های یک خانواده ایرانی را نشان داد. او در این فیلم نشان داد که اگر بازیگری دانش و بینش درستی داشته باشد چگونه می توان نقش مکمل را در کنار نقش های اصلی، جسور و معتبر خلق کرد. آهو خردمند همچنین برای فیلم شهر زیبا نامزد تندیس طلایی بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد.

از زندگی شخصی آهو خردمند اطلاعات موجود نیست تنها می توان گفت همسر آهو خردمند محمود نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر است که در سال 1392 بر اثر سرطان کبد از دنیا رفت. حاصل این ازدواج یک پسر به اسم کاووس می باشد. ممکن است کمتر کسی بداند که آهنگ آهو خانم با صدای خواننده مطرح پیش و بعد از انقلاب مارتیک در وصف خانم آهو خردمند و با همکاری همسر او استاد محمود استاد محمد می باشد. آهو خردمند دلیل حضور خود در زمینه نقاشی را این طور بیان می کند. فوت خواهرم شش سال پیش روی من تاثیر زیادی داشت و خیلی افسرده شدم. این در اصل دارویی بود که مرا آرام کرد و هرکس آنها را دید به من پیشنهاد داد که کارم را جمع کنم و در یک مکان عمومی به نمایش بگذارم. آن موقع بود که این موضوع را جدی تری گرفتم. تابلوها از گواش و اکرلیک ساخته شده اند و دارای سبک خاصی نیستند و دوستان هنرمند که آثار را دیده اند می گویند هنوز چنین سبکی شناخته شده نیست و نداریم اما فکر می کنیم که یک اسمی برای آن قرار دهیم.

فیلم های سینمایی آهو خردمند

 

 مرز (1359) انفجار (1359) عفریت (1361)
 تفنگدار (1361) سیاه راه (1362) دادشاه (1362)
پدربزرگ (1364) دزد و نویسنده (1365) واکنش پنجم (1381)
 شهر زیبا (1382) گاهی واقعی (1383) ما همه خوبیم (1383)
 ستاره‌ها ۱: ستاره می‌شود (1384) بچه‌های ابدی (1385) هميشه پاي يك زن در ميان است (1386)
 زخم شانه حوا  (1386) آتش سبز (1386) طاووس های بی پر (1387)

 

گردآوری: روبکا