از قرارداد طراحی نما چه می‌دانید؟

چکیده : قرارداد طراحی نما بخش های مختلفی دارد که برای حفظ منافع طرفین قبل از شروع کار بین کارفرما و شرکت طراحی نما بسته می‌شود. در این مقاله مواردی که داخل این قرارداد مشخص می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

در صنعت ساختمان سازی موارد حائز اهمیت بسیاری وجود دارند، اما اهمیت طراحی نما به این برمی‌گردد که نمای خارجی اولین عضو از یک ساختمان است که با شخص ناظر ارتباط برقرار می‌کند و به نوعی نشان دهنده کاراکتر یک بنا است. با نگاه به نمای ساختمان است که احساس کنجکاوی افراد نسبت به کل بنا تحریک می‌شود.

قبل از اینکه برای طراحی نما به شرکت مجری خاصی هزینه پرداخت شود، قرارداد طراحی نما تنظیم می‌شود که شامل بخش‌های مختلفی است. عقد این قرارداد بسیار مهم است و باعث می‌شود تا حقوق طرفین قرارداد در طول پروسه طراحی تا اجرای پروژه رعایت شود و در صورت بروز مشکلی به قرارداد رجوع شود و طبق تبصره‌های آن عمل شود.

تنظیم قرارداد مکتوب طراحی نما چه مزایایی دارد؟

با تنظیم قرارداد و عنوان کردن جزئیات پروژه در آن از ایجاد مشکلات جلوگیری می‌شود، قراردادهای مکتوب شده زمانی اعتبار پیدا می‌کنند که توسط طرفین قرارداد، یعنی کارفرما و مجری به امضا رسیده باشند. همچنین امضای این قرارداد سبب می‌شود تا اعتماد مابین دو طرف برقرار شود و هنگامی که اختلافاتی به وجود می‌آید با رجوع به قرارداد در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود. با تنظیم قرارداد است که کارفرما از نکات حقوقی مربوطه اطلاع پیدا می‌کند و می‌تواند به شرکت مجری اعتماد کند.

قرارداد طراحی نما

چه نکاتی در قرارداد طراحی نما مطرح می‌شود؟

نحوه عقد قرارداد و مواردی که در آن ذکر می‌شود، در شرکت‌های مختلف متفاوت است. در ادامه قصد داریم قرارداد تنظیم شده توسط نما دیزاین (یکی از شرکت های با سابقه در زمینه طراحی و اجرای نما) با کارفرمایان را بررسی کنیم. از جمله مواردی که در این قرارداد به آن اشاره شده است؛ عبارت است از:

  • مکاتبات رسمی مابین طرفین

در این قسمت راه ارتباطی میان طرفین قرارداد مشخص می‌شود و ذکر می‌شود که تمامی ارتباطات ما بین طرفین، چه از طریق پیامک و ایمیل چه صورت‌جلسه و الحاقیه ها جزئی از مدارک رسمی قرارداد به حساب می‌آیند.

  • موضوع قرارداد

در این ماده از قرارداد موضوع قرارداد (برای مثال طراحی نما) مشخص می‌شود و اینکه آیا شرکت مجری مراحل اخذ تاییدیه و پیگیری‌های لازم امور کمیسیون نما را را انجام می‌دهد یا خیر؟

  • اسناد و مدارک موجود

در این ماده از قرارداد مشخص می‌شود که چه مدارکی اسناد رسمی قرارداد هستند که معمولا یکی از آن ها خود قرارداد و دیگری پیوست‌های آن خواهد بود. (برای مثال پیوست‌های مدارک قرارداد طراحی نما دستور نقشه، نقشه‌های نقشه بردار و … است)

  • مبلغ قرارداد

مبلغی که طرفین در رابطه با آن به توافق رسیده اند، در این ماده از قرارداد طراحی نما ذکر خواهد شد.

  • نحوه پرداخت مبلغ تعیین شده

این ماده تعیین می‌کند که کارفرما باید مبلغ تعیین شده را طی چند مرحله و به چه صورت به شرکت مجری پرداخت کند.

  • شرایط و تعهدات طرفین قرارداد

این ماده به صورت جزئی به وظایف و تعهدات کارفرما و طراح در مقابل یکدیگر اشاره می‌کند.

  • شرایط قهری و فورس ماژور

این ماده از قرارداد طراحی نما اشاره به این موضوع دارد که اگر اتفاق یا سانحه غیر منتظره‌ای، چه برای کارفرما چه برای مجری پیش آید، روند پروژه به صورت اضطراری متوقف می‌شود و پس از برطرف شدن مشکل ادامه پیدا خواهد کرد. شرایط قهری شامل؛ سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ و … می‌شود.

  • انتقال به غیر

در این ماده مطرح می‌شود که هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی‌تواند این قرارداد را به شخص دیگری اعم از حقیقی و حقوقی واگذار کند.

  • فسخ کردن قرارداد

شرایط فسخ کردن قرارداد در این ماده مشخص می‌شوند. برای مثال اگر کارفرمایی مابین پروسه طراحی نما از انجام آن منصرف شود باید صورت وضعیت تنظیم شود و خسارات وارده به پیمانکار پرداخت شود. همچنین اگر هر یک از طرفین از تعهدات مطرح شده در قرارداد سرپیچی کرده باشند، طرف مقابل می‎‌تواند به صورت یک طرفه به فسخ قرارداد بپردازد.

  • حل اختلاف

زمانی که پیمانکار و کارفرما با یکدیگر به مشکل و اختلاف نظری برخورد کنند، این ماده مشخص می‌کند که در مرحله اول طرفین 5 روز برای حل مشکل فرصت دارند. در صورتی که این مشکل ظرف این مدت برطرف نشود، از طریق داور مرضی الطرفین پیگیری می‌شود و در انتها در صورت حل و فصل نشدن مشکل، از طریق مراجعه به محاکم و مراجع صالحه دادگستری قابل پیگیری است.

  • نسخ و اعتبار

ماده آخر، نسخ و اعتبار است که از قوانین، ماده ها و تبصره های موجود در قرارداد طراحی نما سخن گفته است.

images_1660112083.jpg

قرارداد طراحی نما در نما دیزاین

قرارداد بررسی شده در این مقاله، قراردادی است که توسط تیم نما دیزاین تنظیم شده است و در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

نما دیزاین با بیش از ده سال فعالیت در زمینه طراحی و اجرای نما با کارفرمایان همکاری می‌کند. از مزایای همکاری با این تیم ارائه نقشه‌های فاز دو متناسب با ابعاد متریال است که تا حدود زیادی از پرتی مصالح جلوگیری می‌کند، همچنین مصالح مورد استفاده در اجرای نما توسط نمادیزاین بدون واسطه و به صورت مستقیم از کارخانه تهیه می‌شود که به نفع کارفرما است.

کارشناسان نما دیزاین دو پیش فاکتور از برآورد اجرای پروژه با دو متریال در کیفیت های عالی و متوسط آماده می‌کنند و در اختیار کارفرما قرار می‌دهند تا با توجه به بودجه خود نوع متریال را انتخاب کند.

برای اطلاعات بیشتر از روند طراحی تا اجرای نما و عقد قرارداد توسط این شرکت می توانید به سایت نما دیزاین مراجعه کنید و به صورت رایگان با مشاوران این شرکت در ارتباط باشید.