در مورد سنسور pt100 چه می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید امروزه و حتی از سالیان دورتر با پیشرفت تکنولوژی، ابزار و موارد مختلفی برای تسهیل فعالیت‌های انسان تولید شده‌اند. ابزاری که می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد. این پیشرفت در زمینه‌های مختلف به کمک انسان آمده است تا خلاقیت و تولید افزایش یابد.

به طور کلی در کارها و پروژه های مختلف به خصوص در زمینه علم و صنعت، همواره شرایط محیطی از عوامل مهم و تاثیر گذار است که باید در نظر گرفته شود، زیرا این شرایط می‌توانند بر نتیجه کار تاثیر زیادی داشته باشند. یکی از مهم ترین عوامل در این زمینه ، دما می باشد. برای اندازه گیری دما اصولا از سنسورهای ویژه ای استفاده می‌شود که به سنسورهای دمایی معروف هستند. سنسورهای دما ابزاری ساده محسوب می‌شوند که درجه گرما یا برودگی را اندازه گیری کرده و آن را به یک واحد قابل خواندن تبدیل می کنندسنسورهای دمایی انواع مختلفی دارند، از قطعات ترموستاتیک ساده ی خاموش/روشن تا انواع سنسورهای نیمه هادی حساس که می توانند پروسه های پیچیده در کوره های حرارتی را کنترل کنند. انواع مختلفی از سنسورهای دما وجود دارند و همه ی آن ها ویژگی های متفاوتی دارند که با توجه به کاربردها. سنسورهای دما بر دو نوع فیزیکی اصلی تقسیم بندی می شود:

سنسورهای دمای تماسی : این نوع سنسورها همانطور که از نامشان بر‌می آید، باید با چیزی که می‌خواهیم دمای آن را بسنجیم، در تماس باشد. از این سنسورها برای بررسی دمای جامدات، مایعات و گازها در محدوده ی وسیعی از دماها استفاده می‌شود.

سنسور دمای بدون تماس:  این نوع سنسورهای دمایی از جریان های همرفتی و تابشی جهت برای سنجش دما استفاده می‌کنند. از این سنسورها برای اندازه گیری دمای مایعات و گازها استفاده می‌شود.

انواع دیگری از سنسورهای دمایی وجود دارند که در این مطلب از معرفی آن‌ها چشم پوشی می‌کنیم. در این نوشتار می‌خواهیم شما را با سنسور pt100 آشنا کنیم. شما در مورد این نوع سنسور دمایی چه اطلاعاتی دارید؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد سنسور pt100 کسب کنید.

سنسور pt100 چیست؟

سنسور pt100 یکی از سنسورهای دما صنعتی از نوع RTD است. این نوع از سنسورها از جمله رایج ترین نوع دماسنج‌های مقاومت پلاتینی به شمار می‌آیند. یک توضیح کوتاه در مورد سنسورهای RTD، اینکه: نوعی سنسور دمایی است که دماهای مورد نظر را بر اساس اصل تغییر مقاومت مواد با دما اندازه‌گیری می‌کند. پلاتین جز اصلی‌ترین فلزهای به کار رفته در این نوع از حسگر دمایی است.

و اما برویم سراغ مطلب اصلی یعنی، سنسور pt100. بهتر است بدانیم که این نوع سنسورها تحت عنوان دماسنج‌های مقاومت نیز شناخته می‌شوند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دلیل نام گذاری این سنسور چیست؟ حروف pt در این سنسور نشان دهنده به کار رفتن فلز پلاتین در این سنسور دمایی است. عدد 100 نیز  به این معنی است که سنسور در ۰ درجه سانتیگراد مقاومت ۱۰۰ اهم (Ω) دارد. این نکته نیز قابل ذکر است که  سنسورهای Pt100 در کلاس های مختلفی از نظر دقت قابل دسترسی هستند. رایج ترین کلاس‌های عبارتند از AA ، A ، B  و C که در استاندارد IEC 60751 تعریف شده اند

انواع سنسورهای pt100

این نوع از  سنسور های دمایی در دو نوع سرامیکی (Ceramic wire)  و قلمی (Thin film ) ساخته می شوند. اندازه و سایز این نمونه از سنسورها بر اساس کاربردهای مختلف آن‌ها، می‌تواند متفاوت باشد.

سنسور دمایی pt100  سرامیکی

این نوع از سنسور، از یک المان نیمه هادی ساخته شده که به آن pt100 فیلمی می‌گویند.
کارکرد این المان به این صورت است که طبق تغییرات دمای،ی تغییر مقاومت نیز به وجود می‌آید و براساس میزان این تغییر مقاومت و یک جدول مشخص و استاندارد، می‌توان دما را اندازه گیری و ثبت کرد.

نوع دیگری از سنسورهای pt100  سنسورهای شیشه‌ای هستند. دیگر دسته بندی سنسور pt100، از این قرار است: سنسور دوسیمه، سه سیمه و چهار سیمه. همچنین باید گفت که سیم سنسورهای pt100، در انواع جنس های مختلف برای مثال، شیلدار، تفلون، پی وی سی، نقره اندود، سیلیکونی و غیره، تولید می‌شوند.

سنسور pt100 قلمی

این سنسور، ازز یک استوانه سرامیکی و سیم نازک از جنس پلاتینیوم  ساخته شده است. این سیم به صورت نازک و فنری درون این استوانه قرار دارد. ثبت دما در این نوع سنسور نیز به این صورت است که با استفاده از مقاومت ایجاد شده در پلاتینیوم، دما مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

آیا می‌دانید سنسور pt100، دارای چه مزایایی است؟

در ادامه بحث مزایای این نوع سنسور دمایی، به صورت موردی بیان می‌شود.

  • طیف مناسب اندازه گیری دمایی (از 200 تا 850 درجه سانتی‌گراد)
  • دقت و حساسیت بالا در اندازه گیری دما
  • عدم تاثیرپذیری از تشعشعات مختلف
  • عملکرد خطی
  • پاسخ در سرعت بالا

نکته: البته بادی خاطر نشان کنیم که سنسورهای p100، قابلیت اندازه گیری دماهای زیر صفر را نیز دارند.

چه کشورهایی سنسور دمایی pt100 را تولید می‌کنند؟

شرکت‌های مختلفی در کشورهایی مانند سوئیس، آلمان، چین، ژاپن و غیره اقدام به ساخت و تولید سنسور دمایی pt100 با کیفیت بالا می‌کنند.

نتیجه گیری:

ما تا به اینجای این نوشتار در مورد سنسورهای دمایی و به صورت تخصصی تر، سنسور pt100، صحبت کردیم. همانطور که در این مطلب اشاره شد، اهمیت استفاده از حسگر یا سنسورهای دمایی بر هیچ کس پوشیده نیست. در تولید ابزار گوناگون، صنایع، تحقیقات گوناگون و غیره استفاده از یک نوع سنسور مناسب و همچنین دقیق، باعث بالا رفتن دقت و کیفیت کار مورد نظر می‌شود. سنسور pt100، از جمله سنسورهای RTD محسوب می‌شود که با استفاده از مقاومت، به سنجش دقیق دما می‌پردازد و باعث تسهیل امور می‌شود. احتمالا برایتان این سوال پیش بیاید، که یک سنسور pt100 خوب و با کیفیت را چگونه و از کجا می‌توان تهیه کرد؟ در پاسخ به این سوال شما ما سایت coopl.ir را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید برای ارزیابی قیمت و کیفیت و مشاهده انواع سنسورها به خصوص سنسور pt100 به این سایت مراجعه کنید. از اینکه در این نوشتار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

منابع:

What are RTD temperature sensors?

RTD sensors

Pt100 temperature sensors

PT100 platinum resistance thermometers