چسب پانسمان چیست؟

امروزه گستردگی استفاده از چسب‌ها ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. به طوری که در بیشتر بخش‌های زندگی از چسب‌ها برای پیشبرد اهداف مختلفی استفاده می‌شود. دنیای پزشکی نیز از این عرصه جا نمانده و انواع مختلف چسب‌ها را به خدمت گرفته است.

چسب پانسمان

نمونه‌ای از کاربرد چسب برای مصارف پزشکی می‌باشد. پانسمان کردن زخم به ویژه بعد از عمل جراحی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از این طریق زخم از انواع میکروب‌ها و آلودگی‌های محیطی در امان خواهد ماند. اما بدون چسب‌ها نمی‌توان پانسمان را بر روی محل مناسب ثابت کرد. همه‌ی ما به نوعی در زندگی با این نوع چسب مخصوص پانسمان سر و کار داشته‌ایم. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره این مبحث با ما در این مطلب از

سارال شیمی

همراه باشید.

خرید از کارخانه : چسب زه سارال

منظور از چسب پانسمان چیست؟

چسبی که از آن برای ثابت کردن پانسمان در محل مناسب استفاده گردد چسب مخصوص پانسمان نام دارد. مهم‌ترین ویژگی در این نوع چسب‌ها ترکیبات ضدآلرژی و ضد حساسیت در آن‌ها می‌باشد. این محصولات باعث ایجاد خارش یا سوزش در پوست نمی‌شوند و برای نقاط ملتهب کنار زخم مناسب هستند. چون از پانسمان‌های مختلفی برای انواع زخم استفاده می‌شود این چسب‌ها نیز تنوع زیادی دارند. برای شناخت چسب‌های مختلف پانسمان ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

انواع مختلف چسب‌های پانسمان کدام است؟

با توجه به نوع و جای زخم از پانسمان‌های متفاوتی استفاده می‌شود. طبیعتا هر نوع پانسمان نیز با یک چسب مخصوص بهتر می‌چسبد. در ادامه به برخی از انواع پرکاربردتر از این نوع چسب می‌پردازیم.

خرید از کارخانه : چسب واشرساز سارال

1- چسب‌های ضد حساسیت:

این چسب‌ها برای گروه‌های سنی حساس نظیر کودکان و سالمندان کاربرد بیشتری دارد. در ساخت این چسب‌ها هیچ ماده و ترکیب حساسیت‌زایی وجود ندارد. بنابراین کسانی که دارای پوست‌های حساس هستند می‌توانند با خیال راحت از این چسب استفاده کنند. البته کاربرد این چسب‌های ویژه برای پانسمان به همین چند مورد محدود نمی‌شود. در اغلب زخم‌های بعد از جراحی از این چسب به منظور پانسمان کردن استفاده می‌شود. همچنین بعد از انجام جراحی‌های زیبایی به ویژه عمل بینی از نوع ضد حساسیت چسب برای فرم دهی بهتر بینی استفاده می‌شود. این چسب‌ها علیرغم اینکه چسبندگی بالایی دارند در زمان جداسازی از روی پوست ایجاد درد و سوزش نمی‌کنند. چون انواع ضد حساسیت از

چسب‌ پانسمان

، استریل نیستند برای استفاده در پانسمان زخم‌های باز کاربرد ندارند.

2- چسب‌های حصیری:

یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین انواع چسب برای پانسمان نوع حصیری آن‌ها است. در ساخت چسب حصیری از ترکیباتی نظیر پلی اورتان و پلی استر مصنوعی استفاده می‌شود. این نوع چسب برای استفاده در نواحی پر تحرک بدن بسیار مناسب است. زیرا در ساخت آن از الیاف بسیار نرم کمک گرفته می‌شود. نوع حصیری چسب دارای منافذ باز زیادی در ساختار خود است. از طریق این چسب‌ها نفوذ هوا و بخار آب به سطح زیرین انجام می‌شود. اشعه ایکس به راحتی از لایه‌های چسب حصیری رد می‌شود. از این رو برای انجام رادیولوژی با وجود این چسب روی بدن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. این مدل

چسب پانسمان

نیز مانند نوع ضد حساسیت استریل نیست. پس در پانسمان‌های مربوط به زخم‌های باز کاربردی ندارند.

3- چسب‌های لکوپلاست:

از طریق این چسب‌ها امکان تهویه برای پوست فراهم است زیرا قابلیت نفوذ هوا را دارند. در ساخت چسب‌های لکوپلاست از اکسید روی به منظور ایمن‌سازی آن استفاده می‌شود. به همین دلیل این محصول از به وجود آمدن عفونت در زخم پیشگیری می‌کند. سازگاری بالای چسب لکوپلاست با پوست آن را گزینه‌ی مناسبی برای افراد دارای پوستت حساس کرده است. استفاده از این چسب باعث محدودیت حرکتی در بیمار خواهد شد. پس در بیمارانی که دارای فعالیت بدنی هستند گزینه‌ی مناسبی برای پانسمان نیست. افرادی به لاتکس حساسیت دارند نباید از این مدل چسب مخصوص پانسمان استفاده کنند. چرا که امکان بروز علائم آلرژیک در بیمار بر اثر استفاده از چسب لکوپلاست وجود دارد.

4- چسب‌های آنژیوکت:

نوع دیگری از

چسب پانسمان

نوع مخصوص آنژیوکت می‌باشد. چسب آنژیوکت در واقع نوع استریل شده‌ی چسب‌های ضد حساسیت پانسمان است. این چسب‌ها از نفوذ و ورود میکروب‌ها به زخم جلوگیری کرده و مانع بروز عفونت می‌شوند. بیشترین کاربرد نوع آنژیوکت از چسب‌ها برای فیکس کردن کاتتر، آنژیوکت و اسکالپ روی دست بیمار است. ترکیبات این چسب‌ها از میزان درد وسایل تزریق کم کرده و مانع از پاره شدن رگ می‌شوند. ساختار مشبک این چسب‌ها امکان نفوذ پذیری هوا را فراهم نموده و مانع از تورم و تعریق پوست می‌شود. چسب آنژیوکت از انواع ضد آب چسب‌های پانسمان محسوب می‌شود.

5- چسب‌های آماده‌ی پانسمان:

این چسب‌ها به شکل پدهای پلیمری هستند که درون هیدروژل‌ها ساخته می‌شوند. از ویژگی‌های اصلی این چسب‌ها نرم و منعطف بودن آن‌ها می‌باشد. از طریق لایه‌ی پوششی که این

چسب پانسمان

روی پوست ایجاد می‌کند ترشحات زخم جذب می‌شود. چون به راحتی روی بخش‌های ناهموار پوشت می‌چسبد اشکال در حرکت ناحیه پانسمان شده به وجود نمی‌آورد. چسب‌های آماده‌ی پانسمان ضد آب هستند و بیمار با وجود آن‌ها به راحتی می‌تواند استحمام کند. سایزبندی‌های مختلفی از چسب‌های آماده‌ی پانسمان در بازار موجود است.

استفاده از چسب‌های پانسمان چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟

این چسب‌ها برای استفاده بر روی پوست ساخته شده‌اند. بنابراین از نظر ترکیبات سازگاری بالایی با پوست بدن دارد. البته برخی از اوقات ممکن است پوست شما نسبت به چسب‌های یک برند خاص حساسیت نشان دهد. با تغییر برند مصرفی از چسب دیگر علائم حساسیت را بر روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد. سایز مزایای این چسب‌ها عبارتند از:

  • نفوذپذیری هوا و تهویه مناسب برای پوست
  • عدم ایجاد چسبندگی بر روی زخم
  • کمک به کنترل خونریزی زخم
  • قدرت چسبندگی مطلوب و مناسب
  • جذب ترشحات و خون زخم
  • حفاظت هر چه بیشتر از زخم در برابر میکروب‌ها
  • ضد آب بودن برخی از انواع

    چسب پانسمان

می‌باشد. توصیه می‌شود در زمان استفاده از این چسب‌ها حتما از دستکش‌های استریل استفاده گردد.

سخن پایانی:

انواع مختلف چسب پانسمان با ویژگی‌های متفاوتی تولید و در بازار موجود است. در زمان خرید این چسب‌ها از اصالت کالای خریداری شده مطمئن شوید. بهتر از مراکز فروش معتبری نظیر داروخانه‌ها اقدام به خرید چسب‌های پانسمان کنید. امیدواریم این مطلب از گروه صنعتی سارال شیمی برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع : سارال