همه چیز درباره لیزر موهای زائد، مزایا و عوارض آن

موهایی که به صورت طبیعی در بدن تمامی انسان ها رشد می کنند و در اکثر موارد باعث کاهش زیبایی می شود به اصطلاح موهای زائد نامیده می شود.روش های متفاوتی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد که یکی از این روش ها لیزر موهای زائد می باشد. اگر مایل هستید از طریق لیزر از شر موهای زائد خود خلاص شوید باید اطلاعاتی نظیر مزایا و معایب ، دستگاه های لیزر و … داشته باشید . جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از لیزر موهای زائد چیست؟

برای درک بهتر باید بدانید لیزر به چه معناست و به چه صورتی کار می کند؟ لیزر یک نور تک رنگ با یک طول موج است.

اما نحوه کار لیزر چگونه است؟ موها دارای رنگدانه ملانین هستند. البته پوست هم ملانین دارد و کم یا زیاد بودن ملانین باعث سفید یا تیره بودن پوست افراد می شود. رنگدانه ملانین اگر در پوست زیاد باشند پوست تیره تر می شود و اگر کم باشند باعث روشن شدن پوست می شوند.
ملانین های مو، لیزر را جذب می کنند و به این ترتیب سلول های سازنده مو تخریب می شوند. بنابراین هر چقدر موها ملانین بیشتری داشته باشند یعنی مو مشکی تر و ضحیم تر باشد لیزر بیشتری توسط آنها جذب می شود و راحت تر و سریع تر از بین می روند. همین طور هر چقدر ملانین پوست کمتر باشد یعنی پوست فرد روشن تر باشد انرژی لیزر کمتری توسط ملانین پوست جذب می شود و احتمال تیرگی و سوختگی پوست کمتر می شود.

چه آمادگی قبل از انجام لیزر نیاز است؟

اگر برخی از نکات قبل از انجام لیزر موهای زائد رعایت نشود ممکن است به نتیجه دلخواه دست پیدا نکنید. چند هفته قبل از انجام لیزر نباید از روش هایی نطیر موم ، الکترولیز  و یا روش های نظیر آن موها را کند. تنها می توانید از دستگاه ها برای تراشیدن مو و یا کرم های موبر استفاده کنید. همچنین به دلیل احتمال سوختگی پوست بعد از لیزر نباید آفتاب گرفت و در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب باید از کرم های ضد آفتاب استفاده نمود. همچنین دو روز قبل از انجام عمل لیزر افراد باید موهای ناحیه مورد نظر را بتراشند تا قبل از لیزر حدود یک میلیمتر از موها از بدن خارج شده باشد. البته این مورد در مورد دستگاه های مختلف لیزر متفاوت می باشد.
در کلینیک لیزر هم در روز انجام لیزر، می توانید از کرم های بی حس کننده استفاده نمایید.

دستگاه های مختلف برای لیزر موهای زائد

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت یکی از پیشرفته ترین دستگاه های موجود در دنیا با عملکردی عالی می باشد. یکی از قابلیت های این دستگاه امکان تنظیم طول موج لیزر می باشد. و همین طور می توان انرژی لازم برای لیزر موهای زائد را تنظیم کرد و این مورد از قابلیت های فوق العاده این دستگاه لیزر می باشد.
از ویژگی های دیگر دستگاه لیزر الکساندرایت تاثیر بلند مدتی است که بر روی موهای بدن می گذارد و آنها را برای مدت زمان طولانی تری از بین می برد.
از طرف دیگر موهای ایرانی ها اکثرا مشکی و ضخیم است و این دستگاه با توجه به اینکه اثر فوق العاده ای بر روی موهای مشکی و ضخیم دارد گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.

لیزر با روش IPL

برای لیزر روش دیگری به نام IPL  وجود دارد. البته IPL لیزر نیست یک نور با پهنای بزرگ است که ساقه مو را تحت تاثیر قرار می دهد و البته عوارض بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد.

لیزر با دستگاه دایود

در روش لیزر با دستگاه دایود ، اشعه لیزر به فولیکول های مو تابیده می شود و موها را به سادگی از بین می برد. و با توجه به اینکه انرژی اشعه یکنواخت است عوارضی ندارد و احتمال سوختگی پوست به حداقل می رسد.

چه مراقبت هایی بعد از لیزر موهای زائد مورد نیاز است؟

در کلینیک لیزر بعد از انجام عمل لیزر ژل یا پماد برای پیشگیری از سوختگی داده می شود که حتما استفاده کنید.
حداقل تا 2 روز حمام نروید و آفتاب هم نگیرید.
قبل از رفتن به پیاده روی در صورتی که لیزر را در ناحیه صورت انجام دادید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
بهتر است تا 3 روز بعد از انجام لیزر موهای زائد به استخر یا سونا نروید.
اگر بعد از انجام لیزر دچار ورم و یا قرمزی پوست شدید، طبیعی است نگران نباشید بعد از چند ساعت برطرف می شود اما در صورت شدت آن می توانید از کیسه های آب یخ استفاده نمایید.

در کلینیک لیزر چند جلسه برای لیزر نیاز است؟

تعداد جلسات مورد نیاز با توجه به نوع ضخامت مو، روشن یا تیره بودن مو، شرایط هورمونی و … برای هر فرد متفاوت می باشد.  اما تعداد جلسات به صورت کلی بین 6 تا 8 جلسه معمولا پیشنهاد می شود.

انجام لیزر موهای زائد چقدر زمان می برد؟

انجام جلسه لیزر مدت زمان زیادی نیاز ندارد البته مدت زمان مورد نیاز به ناحیه ای که لیزر در آن انجام می شود بستگی دارد . نواحی کوچکتر مدت زمان کمتری نسبت به نواحی بزرگتر نیاز دارد. اما به صورت متوسط از 15 دقیقه تا یک ساعت و نیم زمان نیاز خواهد داشت و باز هم تاکید می شود که اگر قصد لیزر در نواحی کمتری از بدن را دارید مدت زمان کمتری مورد نیاز است.

لیزر موهای زائدچه مزایایی در مقایسه با روشهای دیگر رفع موهای زائد دارد؟

 

لیزر در بیشتر نواحی بدن موهای زائد را به صورت کامل در مدت زمان طولانی تری از بین می برد و رشد آنها را متوقف می کند و دیگر نیاز نیست که مرتب برای از بین بردن موهای زائد بدن وقت بگذارید اما دیگر روش ها فقط به مدت چند روز موهای زائد را از بین برده و بعد از چند روز مجددا رشد می کند.
از مزایای دیگر این روش آن است که از سایر روش ها سریعتر است و درد کمتری دارد. همچنین عوارض کمتری نسبت به سایر روش ها دارد.
برخی از افراد تصور می کنند این روش نسبت به سایر روش ها گران تر است اما باید در نظر داشت که لیزر بعد از 6 تا 8 جلسه تمام می شود و تا حدودا یک سال نیاز نیست به کلینیک لیزر مراجعه کنید ولی برای مثلا اپیلاسیون باید هر هفته هزینه کنید و به این ترتیب اگر حساب کنید می بینید که لیزر در کلینیک لیزر هزینه ی بسیار کمتری دارد.
با این روش می توانید در وقت هم صرفه جویی کنید.

عوارض لیزر موهای زائد

به صورت کلی روش های لیزر موهای زائد عوارض خاصی ندارد و میتوان گفت که این مورد از جمله نکات خوب این روش می باشد. فقط ممکن است پس از انجام لیزر، پوست متورم و قرمز شود که با کرم هایی که در کلینیک لیزر داده می شود به راحتی از بین می رود. در صورتی که شدت زیادی دارد می توانید از کیسه آب یخ هم استفاده نمایید.

کلام آخر

لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش ها سریع تر و به صرفه تر می باشد و از طرف دیگر ماندگاری بیشتری هم دارد . شما می توانید با توجه به شرایط پوستی و نوع موهای خود به کلینیک لیزر مراجعه کرده و پس از مشاوره از دستگاهی که برای شما مناسب تر است استفاده نمایید. جهت یافتن لیست بهترین کلینیک های لیزر می توانید به سایت ایران جابینو مراجعه نمایید. سایت ایران جابینو بانک اطلاعات مشاغل می باشد و شما می توانید با مقایسه اطلاعات مراکز لیزر در اطراف محل کار یا منزل ، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.