مینی ایمپلنت چیست ؟ ( + مزایا و معایب )

احتمالا همه ی شما تا به حال نام ایمپلنت دندان را شنیده اید و در مورد آن کنجکاو شده اید از جمله کسانی که به دلیلی دندان های از خود را از دست داده اند و به همین خاطر متحمل رنج و مشکلات زیادی شده اند. هدف ما در این مقاله معرفی یک نوع ایمپلنت دندان به نام مینی ایمپلنت به شما است ولی قبل از این که به موضوع اصلی بپردازیم، توضیحات مختصری در مورد کاشت دندان و خود ایمپلنت دندان به شما خواهیم داد پس در ادامه ی این مقاله یا ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با مینی ایمپلنت، با مزایای و معایب آن، کاشت دندان، ایمپلنت دندان و… نیز آشنا شوید.

در صورتی که میخواهید درباره هزینه ایمپلنت دندان اطلاعات بیشتر کسب کنید و هزینه ایمپلنت خود را به صورت اقساط بلند مدت بدون سود پرداخت کنید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

ایمپلنت دندان

کاشت دندان یک روش درمانی است که در آن دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندانی در جایگاه دندان اصلی کاشته می‌شود. این روش برای جایگزینی دندان‌هایی که به دلیل بیماری، آسیب دیدگی یا از دست رفتن به هر دلیلی از دست رفته اند، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید » ایمپلنت دندان چیست ؟

در کاشت دندان، ابتدا باید از امکانات دندان‌پزشکی برای ارزیابی وضعیت دهان و فک برای بررسی امکان کاشت دندان استفاده شود. اگر شرایط برای کاشت دندان فراهم باشد، کاشت دندان با استفاده از موادی مانند تیتانیوم یا مواد دیگری که سازگاری خوبی با بافت‌های بدن دارند، انجام می‌شود.

بعد از کاشت دندان، باید مراقبت‌های لازم انجام شود تا دندان مصنوعی به خوبی در جای خود متمرکز شود و عفونت و مشکلات دیگری را تجربه نکنید. به همین دلیل، باید به دستورات پزشک پایبند بوده و مراقبت‌های لازم را انجام داده تا دندان جدید به خوبی در جای خود متمرکز شود و بتوانید به طور طبیعی از آن استفاده کنید.

معرفی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، یک دندان مصنوعی است که به شکل یک پیچ و سازگار با بافت‌های بدن طراحی می شود که معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود، ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک متخصص در طی یک جلسه جراحی، به داخل استخوان فک کاشته می‌شود و بعد از مدتی، بافت استخوان در دور ایمپلنت رشد می‌کند و برای نگه داشتن ایمپلنت و فیکس شدن آن محکم می‌شود.

ایمپلنت دندانی به عنوان جایگزین دندان اصلی به کار می‌رود و می‌تواند برای جایگزینی دندان‌هایی که به دلیل بیماری، آسیب دیدگی یا از دست رفتن به هر دلیلی از دست رفته اند، استفاده شود. این روش به دلیل پایداری و طول عمر بالا، جایگزینی بسیار خوبی برای دندان‌های اصلی است.

ایمپلنت دندانی در مراحل مختلفی از جمله طرح درمان، کاشت، تعویض و مراقبت بعد از کاشت، نیاز به تخصص و دقت بالا دارد. به همین دلیل، باید به دنبال پزشکان و متخصصان مجرب و با تجربه باشید تا بتوانید به نتیجه‌ای مطلوب دست پیدا کنید.

اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، شامل چندین قسمت مختلف است که در کل ایمپلنت دندانی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

بدنه:  بدنه ایمپلنت دندان، بخشی است که به شکل یک پیچ طولانی ساخته شده است و به داخل استخوان فک کاشته می‌شود  این بخش مهمترین بخش ایمپلنت دندان است که جایگزین ریشه طبیعی دندان می شود، این قسمت از ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم و در برخی موارد زیرکونیوم ساخته می شود.

آباتمنت : آبتمنت، بخشی از ایمپلنت دندان است که به شکل یک بسته‌بندی مخروطی شکل ساخته شده است و به بدنه ایمپلنت دندان متصل می‌شود. آبتمنت به عنوان واسطه بین بدنه ایمپلنت دندان و روکش ایمپلنت استفاده می‌شود.

روکش ایمپلنت دندان : روکش ایمپلنت ، بخشی از ایمپلنت دندان است که به صورت یک دندان مصنوعی جایگزین دندان اصلی می‌شود. روکش ایمپلنت معمولا از موادی مانند پلیمرهای جامد، سرامیک، فلزات مختلف و یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شود و رنگ آن نیز برای تطابق با دندان‌های اطراف رنگ‌بندی می‌شود.

همچنین، برای کاشت ایمپلنت دندان، اجزای دیگری مانند مهره‌ها، پین‌ها، وسایل ابزاری و مواد پر کننده نیز استفاده می‌شود. همه این اجزا به همراه تجهیزات پزشکی و فنی مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت دندان، می‌تواند به عنوان یک پکیج کامل برای کاشت ایمپلنت دندان در نظر گرفته شود.

مینی ایمپلنت چیست؟

مینی ایمپلنت (Mini Implant)، نوعی ایمپلنت دندان است که در اندازه‌های کوچکتری نسبت به ایمپلنت دندان معمولی طراحی و ساخته شده است. این نوع ایمپلنت دندان تقریبا به اندازه ی یک خلال دندان هستند، و به دلیل اندازه کوچکتر، عموما برای جایگزینی دندان‌های کوچکتر مانند دندان‌های جلو و…استفاده می شوند.

مینی ایمپلنت‌ها، به علت اندازه کوچک، به سرعت کاشته می‌شوند و نیاز به جراحی کمتر و زمان ریکاوری کمتری دارند. همچنین، این ایمپلنت‌ها به دلیل ارزان‌تر بودن، به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته به شمار می آیند

مینی ایمپلنت‌ها معمولا به دلیل اندازه کوچکتر، در محل کاشت آن‌ها، فضای کمتری اشغال می‌کنند و به همین دلیل، کاربردی در مواردی مانند  جایگزینی دندان‌های تکی و یا جایگزینی دندان‌های قدیمی و محکم ساخته شده دارند.

مینی ایمپلنت‌ها در طراحی‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و هر کدام از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی طراحی شده‌اند. برای انتخاب نوع مناسب مینی ایمپلنت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مینی ایمپلنت های مناسب همه ی افراد نیستند و شما با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص باید ببیند که گزینه ی مناسبی برای مینی ایمپلنت هستید یا خیر

مزایا و معایب مینی ایمپلنت ها

به طور کلی، مینی ایمپلنت‌ها برای موارد خاص و در صورتی که به دلیل عوامل مختلف همچون اندازه فضای دهانی و یا محدودیت بودجه، استفاده از ایمپلنت دندان معمولی ممکن نباشد، به عنوان یک گزینه مطرح هستند. به همین دلیل، انتخاب بین استفاده از مینی ایمپلنت و ایمپلنت دندان معمولی، به سلیقه و نیاز هر فرد بستگی دارد.

اما مینی ایمپلنت‌ها هم همانند هر تکنولوژی و درمان دیگری مزایا و معایبی دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب مینی ایمپلنت‌ها می پردازیم:

مزایای مینی ایمپلنت‌ها:

احتیاج به جراحی کمتر: مینی ایمپلنت‌ها به دلیل اندازه کوچکتر، کاشت آن‌ها نیاز به جراحی کمتری دارد و باعث کاهش درد و عوارض پس از عمل می‌شود.

زمان ریکاوری کوتاه‌تر: به دلیل کاهش درد و عوارض پس از کاشت، زمان ریکاوری در مینی ایمپلنت‌ها کمتر است.

هزینه کمتر: مینی ایمپلنت‌ها به دلیل سایز کوچکتر خود، هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت‌های دندان معمولی دارند.

سرعت کاشت: به دلیل اندازه کوچک، مینی ایمپلنت‌ها به سرعت کاشته می‌شوند و نیاز به زمان زیادی برای کاشت آن‌ها نیست.

معایب مینی ایمپلنت‌ها:

عمر کوتاه‌تر: به دلیل اندازه کوچکتر، مینی ایمپلنت‌ها معمولاً دارای عمر کوتاه‌تری نسبت به ایمپلنت‌های دندان معمولی هستند.

پایداری کمتر: مینی ایمپلنت‌ها به دلیل اندازه کوچکتر، پایداری کمتری نسبت به ایمپلنت‌های دندان معمولی دارند.

محدودیت در استفاده: به دلیل اندازه کوچکتر، مینی ایمپلنت‌ها برای جایگزینی دندان‌های بزرگتر یا در مواردی که استفاده از ایمپلنت با پایداری بالاتر نیاز است، مناسب نیستند.

قابل استفاده نبودن برای همه ی اشخاص : مینی ایمپلنت های برای تمای افراد قابل استفاده نیستند و باید توسط دندانپزشک تشخیص داده شود که شخص شرایط استفاده از مینی ایمپلنت را دارد یا خیر.

پایان رپورتاژ آگهی