رایج ترین سوالات دوربین مداربسته که حتما براتون پیش اومده

همه ما می دانیم که دوربین مداربسته چیست. اما شاید به طور کامل با ترکیبات و اجزای آن آشنایی نداشته باشیم. به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ایم تا به رایج ترین سوالات دوربین مداربسته که حتما براتون پیش اومده پاسخ دهیم. پس سوالات را با اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته آغاز می کنیم.

اجزای تشکیل‌دهنده دوربین مداربسته

  1. چیپ تصویر
  2. لنز دوربین
  3. منبع تغذیه (آداپتور)
  4. هارد
  5. فیش‌ها و کانکتورها
  6. دستگاه DVR و NVR

سنسور یا چیپ تصویر دوربین مداربسته چیست؟

قطعا یکی از رایج ترین سوالات دوربین مداربسته که حتما براتون پیش اومده این است که چیپ دوربین چیست؟ این بخش از دوربین مداربسته نور از لنز عبور داده و به سنسور تصویر دوربین می رساند. این سنسور از پیکسل‌های خیلی ریز تشکیل شده است که میزان نوری که به آنها می‌رسد را ثبت و به الکترون تبدیل می‌کنند. سپس این الکترون‌ها به ولتاژ تبدیل شده و در دوربین‌های آنالوگ، این ولتاژ به صورت یک سیگنال استاندارد تقویت شده و به عنوان خروجی دوربین ارسال می‌شود.

لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین مداربسته، یک قطعه شیشه‌ای یا پلاستیکی است که نور محیط را به سمت سنسور دوربین هدایت می‌کند. قسمت تنظیم‌پذیر این لنز، حلقه‌ای است که در بخش بدنه لنز قرار دارد. با چرخاندن این حلقه، می‌توان فوکوس و شفافیت تصویر را تنظیم کرد. بیشتر لنزهای ساده، قابلیت تنظیم میزان نوری که عبور می‌کند را ندارند. این لنز ها به دسته تقسیم می شوند: ثابت و لنز زوم

لنز ثابت دوربین مداربسته چیست؟

لنز ثابت یا Fixed lens نوعی لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی در آن وجود ندارد.

لنزهای زوم دوربین مدار بسته چیست؟

لنزهای زوم، توانایی تغییر فاصله اشیاء نسبت به تصویر را در یک فضای مشخص دارند. در برخی از دوربین‌های مداربسته، دستگاه کنترلی وجود دارد که اجازه کنترل زوم لنز را به اندازه‌های مختلف مانند ( 10 X یا 20( X می‌دهد.

نکته: شماره لنز دوربین به معنای فاصله کانونی می باشد.

nvr چیست؟

یکی دیگر از رایج ترین سوالات دوربین مداربسته که حتما براتون پیش اومده در ارتباط با این است که چگونه تصاویر ضبط می شوند؟ در پاسخ به سوال nvr چیست باید بگیم که ضبط‌ کننده ویدیوی شبکه یا NVR، دستگاهی ضبط و نگهداری فیلم‌های نظارت تصویری در قالب دیجیتال بر روی هارد دیسک به کار می‌رود. این دستگاه عمدتا برای ذخیره‌سازی تصاویر از دوربین‌های مداربسته یا IP Cameras بهره می‌برد و به صورت کاملاً دیجیتال عمل می‌کند.

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند؟

ممکن است در محیطی باشید و احتمال وجود دوربین را بدهید این سوال برایتان به وجود می آید که از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند؟ در پاسخ باید گفت ممکن است با توجه به مدل دوربین مداربسته، چراغ قرمز چشمک‌زن هنگام ضبط فعال را مشاهده کنید. اگر می‌توانید نور چشمک زن را از بیرون دوربین ببینید، احتمالا دوربین در حال ضبط است.

منظور از پایه مفصلی، ثابت و گردان چیست؟

پایه‌های دوربین می‌توانند به سه نوع مختلف باشند:

  1. پایه‌ی ثابت: این نوع پایه برای نگهداری دوربین در وضعیتی ثابت و بدون هیچ گونه حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوربین تنها فضای ثابتی را نشان می‌دهد.
  2. پایه‌ی مفصلی: پس از نصب، این نوع پایه به کاربر اجازه می‌دهد تا دوربین مداربسته را به دو حالت (راست و چپ) یا چهار حالت (راست، چپ، بالا و پایین) تنظیم و جهت دید مناسب را به صورت دستی تعیین کند.
  3. پایه‌ی گردان: این نوع پایه به دلیل استحکام و قدرت تحمل وزن، قادر است وزن دوربین گردان را تحمل کرده و امکان حرکت دوربین به دو حالت (راست و چپ) یا چهار حالت (راست، چپ، بالا و پایین) را فراهم کند.

دلایل عملکرد نامناسب دید در شب یا IR چیست؟

معمولاً به دلایل مختلفی برمی‌گردد. اهمیت بسیار برای ضبط تصاویر در شب و نقصان در این فرایند ممکن است ناشی از نکات زیر باشد: بررسی آداپتور دوربین و تنظیمات مرتبط با دید در شب می‌تواند مفید باشد. اما بسیاری از موارد ناکارآمدی از عدم فاصله استاندارد بین آداپتور و دوربین ناشی می‌شوند.

مادن قرمز چیست و در کجای دوربین مداربسته قرار می گیرد؟

LED های مادون قرمز که در بخش خارجی لنز دوربین نصب شده‌اند، برای جمع‌آوری اطلاعات به کار می‌روند. این نوع از LEDها به طور مستقل از شرایط محیطی، گرمای موجود در اجسام منطقه را با استفاده از پرتوهای مادون قرمز اندازه‌گیری می‌کنند. این اطلاعات به طور بی‌نیاز از نور، توسط دوربین قابل شناسایی و ضبط می‌شوند.

دوربین Pinhole پینهول چیست؟

دوربین پین هول همان دوربی مخفی است. اما سوال مهم تر اینجاست که بهترین دوربین مخفی برای منزل چیست؟ اگر شما به دنبال بهترین برند دوربین مداربسته مخفی هستید می توانید یکی از موارد زیر را انتخاب و تهیه کنید. اما توجه اشته باشید که وجود اشتباه، پیگیرد قانونی دارد.

  • دوربین مداربسته سوزنی (مینیاتوری)
  • دوربین مداربسته مخفی لامپی
    از معایب دوربین لامپی می توان به عدم اتصال آنها به دستگاه دی وی آر و ان وی آر، وجود تصویر های پانوراما، مصرف اینترنت بالا و عدم استفاده در مکان های عمومی اشاره کرد.
  • دوربین مداربسته مخفی سیم‌کارت خور

نرم افزار انتقال تصویر دوربین مداربسته روی گوشی

از بهترین نرم افزار انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل می توان به موارد زیر برای دوربین های مختلف اشاره کرد.

  • برنامه Hilookvision
  • برنامه iViewer
  • برنامه مخصوص تیاندی Arian
  • برنامه Reolink
  • نرم افزار انتقال تصویر دوربین روی کامپیوتر
  • برنامه مخصوص داهوا DMSS Plus

علت وصل نشدن دوربین مداربسته به گوشی

از مهم ترین عوامل علت وصل نشدن دوربین مداربسته به گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بررسی اینترنت متصل شده به تلفن همراه و دوربین
  2. بررسی تنظیمات نرم افزار متصل به دوربین مداربسته
  3. به دلیل فیلتر شدن IP سرور
  4. قطعی سیم های دستگاه NVR یا DVR

تنظیمات دوربین مدار بسته روی مانیتور

تنظیمات دوربین مداربسته روی مانیتور: دوربین مداربسته آنالوگ مستقیما به مانیتور متصل نمی‌شود. برای اتصال دوربین‌های آنالوگ به مانیتور، نیاز به دستگاه DVR دارید.

تنظیم دوربین تحت شبکه بر روی مانیتور: دوربین‌های تحت شبکه قابلیت متصل شدن به مانیتور را دارند. برای اتصال دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به مانیتور، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. استفاده از کابل شبکه برای اتصال دوربین به مانیتور.
  2. اتصال دوربین به منبع تغذیه یا آداپتور برق. می‌توانید دوربین را از طریق کابل برق به منبع تغذیه وصل کنید. اگر از تجهیزات با قابلیت PoE استفاده می‌کنید، می‌توانید از کابل شبکه برای ارائه برق استفاده کنید.
  3. تنظیم آدرس IP دوربین با آدرس IP کامپیوتر. آدرس IP دوربین را می‌توانید در دفترچه راهنمای دوربین بیابید یا از نرم‌افزار IP Finder استفاده کنید.
  4. ورود به صفحه تنظیمات دوربین از طریق مرورگر، وارد کردن آدرس IP دوربین، و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور دوربین.
  5. همسان‌سازی رنج IP دوربین با رنج شبکه.
  6. تطبیق آدرس IP کامپیوتر با رنج شبکه و اتصال به دوربین.

پایان رپورتاژ آگهی