انواع عسل طبیعی براساس شهد آن

عسل گون طبیعی - عسل چهل گیاه طبیعی -عسل کنار طبیعی -عسل آویشن طبیعی -کارنیکا استور

مقدمه

عسل های طبیعی در اکثر خواص مشترک هستند. اما عسل ها براساس منطقه جغرافیایی و بافت گیاهی منطقه زنبورستان از لحاظ مزه و رنگ و خواص باهم تفاوت هایی و نقطه قوت هایی نسبت بهم دارند.

در این مقاله قصد داریم عسل ها رو براساس شهدی که زنبورستان استفاده میکند معرفی کنیم و باخواص و ویژگی آنها آشنا شوید.

این را هم درنظر داشته باشید که از لحاظ مزه و رنگ عسل با نام یکسان در یک منطقه نسبت به منطقه دیگه تفاوت دارد . حتی عسل یک کندو با کندوی دیگر در یک زنبورستان می تواند متفاوت باشد . این قضیه نسبت به سال هم متفاوت است چون براساس گلدهی هر سال مزه و رنگ و خواص عسل متفاوت می باشد.

در پایین براساس چندتا از بیشتر و معروف ترین عسل ها براساس شهد رو خدمتون معرفی میکنیم:

۱ – عسل چهل گیاه طبیعی

عسل چهل گیاه به عسلی گفته میشود که  زنبورستان در منطقه ای قرار دارد که نمتوان گیاه غالب منطقه را تشخیص داد و براساس مزه و طعم عسل نمی توان شهد غالب را تشخیص داد . این نوع عسل اکثرا تنوع گیاهی یکسانی در منطقه وجود دارد و زنبورستان از همه گلها استفاده میکند . به این نوع عسل چهل گیاه یا چند گیاه می گویند. که عسل چهل گیاه کوهی و عسل چهل گیاه دشت رو هم توان تقسیم کرد. عسل چهل گیاه کارنیکا استور زنبورستان آن اغلب از گیاهان کوهی شهد آوری میکند.

ویژگی های عسل چهل گیاه :

رنگ عسل چهل گیاه اغلب قرمز مایل به زرد است

مزه ان نسبتا شیرین است .

عطر آن ملایم به سمت تند است ( البته بستگی به گیاه منطقه دارد).

از لحاظ خواص درمانی نیز قابل استفاده برای :

* افراد دیابتی

* تقویت پلاک خون  و خون سازی

* کمک به درمان آلرژی فصلی

* درمان بیماری های فصلی

* کمک به درمان چربی کبد (همراه با آبلیمو مخصوصا)

* تقویت سیستم ایمنی بدن

و …

البته نا گفته نماند در اصل ما هیچ عسل تک گلی را در دنیا نداریم و اصولا همه عسل ها چند گیاه یا چهل گیاه هستند اما در بعضی چون شهد غالب را داریم محسوس و قابل تشخیص است آن را نام گذاری میکنیم.

عسل گون طبیعی - عسل چهل گیاه طبیعی -عسل کنار طبیعی -عسل آویشن طبیعی -کارنیکا استور

۲ –  عسل گون طبیعی

عسل گون به عسلی گفته می شود که گیاه و شهد غالب اون منطقه بوته گون می باشد و زنبورستان بیشترین شهد را از گل های این بوته جمع آوری و تغذیه می کند. اصولا عسل گون یک منطقه با عسل گون منطقه دیگه از لحاظ رنگ و مزه تا حدودی متفاوت هستند . عسل گون طبیعی کارنیکا استور اکثرا اززنبورستان های طبیعت کردستان تهیه می شود.

ویژگی های عسل گون طبیعی کارنیکا استور

*عسل گون دارای رنگی زرد متمایل به سفید است و اغلب رنگ روشن دارد.

*مزه عسل گون و عسل کنار(سدر) به طور طبیعی شیرین تر از عسل های دیگه می باشند.

*عطر و مزه آن ملایم است .به دلیل این شیرینی هم توصیه می شود افراد دیابتی کمتر از این عسل استفاده کنند.

*این عسل مورد پسند ترین عسل نزد کودکان و بچه ها هست به دلیل ملایم بودن عطر آن

خواص درمانی عسل گون :

  • مناسب برای کودکان بالای ۴ سال به بالا
  • درمان رفلکس معده و زخم معده
  • انرژی زا
  • خون ساز
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

و…

۳ –  عسل کنار طبیعی

عسل کنار همانطور که از اسمش پیدا از شهد شکوفه میوه  و برگ درخت سدر زنبورستان تغذیه کرده و عسل را تهیه میکند. کنار به میوه درخت سدر گفته می شود که بعضی ها بجای عسل کنار به آن عسل سدر می گویند . محل تهیه این عسل به خاطر موجود بودن درخت سدر در مناطق مرکزی و جنوبی ایران اکثرا در استان های فارس ، بوشهر ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، کرمان و  خوزستان تهیه می شود.

عسل کنار معمولا در ماه دوم پاییز به بعد برداشت می شود چون فصل گل دهی درخت سدر در این زمان است و زنبورستان هایی که عسل کنار تولید میکنند باید تا پایان این مدت جهت برداشت عسل صبر کنند.

عسل کنار به دلیل خواص شهد درخت سدر به صورت طبیعی میزان ساکارز این عسل نسبت به عسل های دیگر بالاتر است . برخی مواقع ساکارز عسل کنار طبیعی در آزمایشگاه های معتبر تست کیفیت عسل حدود ۵ درصد و شاید تا ۷ درصد هم نشان داده شود.

ویژگی های عسل کنار طبیعی کارنیکا استور

عسل کنار طبیعی از لحاظ رنگ بسیار نزدیک به عسل گون و گشنیز می باشد. رنگ عسل کنار زرد مایل به سفید است .

ازلحاظ مزه و طعم، مزه شیرینی بیشتری نسبت به عسل های دیگر دارد .جالب است بدانید که از لحاظ شیرینی هم خیلی نزدیک به عسل گون می باشد.

 خواص درمانی عسل کنار

عسل کنار همانند دیگر عسل ها  ویژگی ها مشترک کل عسل ها رو دارد مانند انرژی زایی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت قوای جسمی بدن و … .

اما این خواص عسل کنار بیشتر نمایان تر است نسبت به عسل های دیگر :

دارای طبیعی سرد ( مناسب مصرف افراد طبع گرم )

درمان زخم معده

تب بری قوی

جلوگیری از یبوست

و…

۴- عسل آویشن طبیعی

عسل آویشن از شهد گل آویشن تهیه می شود. گیاه آویشن بیشتر در مناطق کوهستانی و سرد رشد میکند . آویشن از خانواده نعناع ها می باشد که دارای عطر و مزه ای تند می باشد. زمان گل دهی این گیاه در اوایل خرداد تا نهایتا آخر تیرماه می باشد. برای همین زمان برداشت عسل آویشن اکثرا در اواسط مرداد تا اواسط شهریور انجام میشود.

این نکته حائض اهمیت است وقتی گفته می شود این عسل مثلا عسل آویشن طبیعی است منظور این نیست که به عسل اسانس و طعم دهنده آویشن اضافه شده بلکه منظور این است که زنبورستان در مکان قرار داشته که گیاه غالب آن منطقه گیاه آویشن بوده و زنبور بیشتر از آن گیاه تغذیه کرده نسبت به گیاهان دیگر. به طور مثال یکی از منبع های تولید عسل آویشن در کردستان و دشت لار شمال ایران و… می باشد.

عسل گون طبیعی - عسل چهل گیاه طبیعی -عسل کنار طبیعی -عسل آویشن طبیعی -کارنیکا استور

ویژگی های عسل آویشن

عسل آویشن دارای رنگ قرمز تیره می باشد . البته در اولین روزهای برداشت و خالی کردن عسل از داخل شان یا همان موم  شاید این رنگ اندگی روشن تر باشد اما بعد دوسه روز رنگ تیره میشود. دارای مزه ای تند و شیرینی کمتر نسبت به دیگر عسل ها می باشد به همین دلیل مناسب ترین نوع عسل برای افراد دیابتی است. حتی برخی مواقع به عسل آویشن عسل دیابتی ها می گویند. ساکارز این عسل به طور طبیعی کمتر از ۲.۵ می باشد .

خواص درمانی عسل آویشن طبیعی -کارنیکا استور

عسل آویشن نیز دارای ویژگی انرژی زایی بالا و تقویت ایمنی و جسمی بدن می باشد همانند دیگر عسل ویژگی مشترک آنها را هم دارد. اما جدا از آن خواص درمانی گیاه آویشن را نیز به دلیل تغذیه زنبور از شهد گل آویشن را نیز به ارث برده است.

برخی از خواص قابل توجه عسل أویشن  به صورت زیر می باشد:

ازمناسب ترین عسل ها برای افراد دیابتی

مناسب برای خون سازر و درمان کم خونی

ضد نفخ

خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا و درمان عفونت های بدن

کاهش درد مفاصل

کمک به تسریع درمان پوکی استخوان و مشکلات مفاصل

کاهش درد رحم در زمان قاعدگی و …

ضد سرفه

بهبود درد ها و نارحتی روده ای

و…

کلام آخر

چنانچه میخواهید عسل باکیفیت و مطمئن رو تهیه نمایید سعی کنید از فرد مورد اطمینان خریداری کنید. روش دوم این است که براساس برگه آزمایشگاه معتبر عسل را خریداری نمایید که فروشنده عسل آن را گارانتی نمایید . لذا به همین منظور فروشگاه اینترنتی کارنیکا استور عسل های خود را با اطمینان کامل و با گارانتی طبیعی بود خدمت شما عزیزان ارائه خواهد داد. جهت خرید عسل های طبیعی به سایت کارنیکا استور به آدرس اینترنتی پایین مراجعه فرمایید.

www.carnicastore.com