آماده‌کردن قهوه در خانه

قهوه معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان است و حتما شما نیز با این نوشیدنی گرم و تلخ آشنا هستید. این نوشیدنی پر از رمز و راز است. شگفتی قهوه از این جهت است که حتما آن را در کنار عزیزان خود نوشیده‌اید و طعم تلخ آن گوارای وجودتان شده‌است.

نوشیدن قهوه در گوشه دنج یک کافه برای هر کسی لذت بخش است؛ اما افراد به دلیل ویژگی‌هایی که در قهوه وجود دارد، احتیاج به تهیه قهوه در خانه دارند. طبیعی است که دائما دسترسی به کافه امکان‌پذیر نیست و از آنجایی که برخی از افراد عادت به نوشیدن قهوه دارند، نمی‌توانند مدام برای آن هزینه زیادی را صرف کنند.

گذشته از این‌ها تهیه و دم‌ آوری قهوه در خانه خود یک هنر محسوب می‌شود. اما مسئله اینجا است که چگونه در منزل قهوه دم کنیم؟ این سوال وقتی مطرح می‌شود که به احتمال قوی تجهیزات مختلف و پیشرفته را در اختیار ندارید.

مزایای دم‌ آوری قهوه در منزل

قبل از این که راه‌های دم آوری قهوه در خانه را شرح دهیم، بهتر است کمی راجع به این نوشیدنی تلخ و جذاب صحبت کنیم. همان طور که می‌دانید قهوه انواع مختلفی دارد. یکی از دلایل تنوع در قهوه، روش دم آوری آن است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند قهوه خود را تلخ بنوشند؛ اما عده‌ای دیگر با افزودن شکر به قهوه تلخی آن را می‌گیرند.

این نکته ذائقه و سلیقه افراد در نوشیدن قهوه را نشان می‌دهد. احتمالا برایتان پیش آمده وقتی در یک کافه قهوه مورد علاقه خود را سفارش می‌دهید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در خانه برای خود یا مهمان‌تان قهوه تدارک ببینید.

هر چند ممکن است به دلیل عدم وجود امکانات کافی از جمله دستگاه اسپرسوساز به کل از فکر خود پشیمان شوید. این در حالی است که روش‌های بسیار مختلفی برای دم آوری قهوه در منزل وجود دارد.

جذوه قهوه ترک
البته ناگفته نماند گاهی تعدد روش‌های مختلف شما را از دم‌ کردن قهوه منصرف ساخته و در نهایت به همان قهوه‌های آماده که از سوپرمارکت تهیه کرده‌اید، بسنده می‌کنید. با وجود همه این‌ها، نمی‌توان لذت دم کردن قهوه در خانه را انکار کرد؛ بنابراین عدم وجود امکانات کافی دلیل خوبی برای این سستی نیست.

شما می‌توانید راه‌های مختلف دم کردن قهوه را بیاموزید و هر بار از یک روش برای این منظور استفاده کنید تا هربار طعم جدیدی را تجربه کنید. همان‌طور که گفتیم قهوه انواع مختلفی دارد و به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ بنابراین قبل از هر چیزی باید به سلیقه خود در نوشیدن قهوه توجه کنید.

پس از آن باید به دنبال یادگیری راه‌های دم آوری قهوه مورد علاقه خود رفته و ابتکارات خود را در این مورد افزایش دهید. به این ترتیب می‌توانید لذت نوشیدن یک قهوه که با دستان خودتان تهیه کرده‌اید را بچشید.‌

دم آوری قهوه در خانه با تجهیزات ساده

هرچند ممکن است اسپرسوساز در بسیاری از منازل وجود نداشته‌باشد، تجهیزات دیگری مانند شیرجوش‌های دسته دار ( جذوه قهوه ترک )، قهوه جوش موکاپات ، ماکروفر، فرنچ پرس و تجهیزاتی از این دست در تمام خانه‌ها وجود دارد. تنها کافی است به دم کردن قهوه علاقه داشته‌باشید تا بتوانید یک قهوه حرفه‌ای دم کنید.

به این ترتیب دیگر لازم نیست هزینه زیادی صرف نوشیدن قهوه کرده و می‌توانید رفتن به کافه را به زمان‌های خاصی اختصاص دهید. قبل از هر چیزی این نکته جالب را در نظر داشته‌باشید، تفاوت قهوه‌ها در چگونگی اضافه‌کردن آب به آن‌هاست.‌ ضمن این که برای هر نوع قهوه از پودر قهوه خاصی استفاده می‌شود که باید آن‌ها را بشناسید.

در نهایت می‌توانید با کمی مطالعه به یک باریستای حرفه‌ای در منزل تبدیل شوید که با امکانات ساده قهوه‌های داغ و خوش طعمی را تهیه می‌کند. در ادامه دو مورد از بهترین قهوه‌ها و راهکارهای دم آوری قهوه در خانه را معرفی می‌کنیم.

قهوه در منزلقهوه ترک در منزل

قهوه ترک در واقع همان قهوه‌ای است که در قهوه‌جوش‌های دسته‌دار تهیه می‌شود. این قهوه جوش‌ها معمولا از جنس مس هستند؛ اما می‌توانند از جنس دیگری نیز باشند‌. شما می‌توانید این قهوه را روی گاز دم کنید. برای این منظور باید پودر قهوه ترک، شکر و آب را داخل قهوه جوش ریخته و به صورت چند مرحله‌ای روی شعله قرار دهید تا قهوه خوش طعم و غلیظی حاصل شود.

برای تهیه قهوه ترک باید دانه‌های قهوه را به ریزترین شکل ممکن آسیاب و پودر کنید تا پودری شبیه به پودر کاکائو حاصل شود. این که چه نوع قهوه‌ای برای نوشیدن انتخاب می‌کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد، تنها نکته‌ای که به آن اصرار داریم، نحوه آسیاب قهوه‌ است. ناگفته نماند برای تهیه قهوه ترک بیشتر از قهوه عربیکا استفاده می‌شود. با این روش که مهارت چندانی هم لازم ندارد، می‌توانید در عرض چند دقیقه بهترین قهوه در خانه را تهیه کنید.

خرید ملزومات کافی شاپ

اسپرسو در منزل

برای تهیه اسپرسو حتما نباید یک دستگاه چند میلیونی داشته‌باشید. کافی است یک اسپرسو ساز رو گازی یا همان موکا پات را با قیمت بسیار ارزان تهیه کرده و خود را مهمان یک اسپرسو خوش عطر و طعم کنید. استفاده از موکا پات بسیار ساده‌ است.

کافی است پودر قهوه را در محفظه پیاله مانند میانی ریخته و محفظه زیرین را نیز از آب پر کنید. زمانی که قهوه ساز را روی گاز قرار می‌دهیم، آب داخل آن جوش آمده و با عبور از میان پودر قهوه عصاره آن را می‌گیرد و در نهایت قهوه در محفظه بالایی تجمع می‌یابد.

این قهوه به خوبی کافئین مورد نیاز شما را تأمین می‌کند. در استفاده از موکا پات یک نکته وجود دارد و آن هم عدم وجود کف در قهوه‌است. در حالی که اسپرسو به کف زیاد آن معروف است. شما نیز می‌توانید برای ایجاد کف بر روی اسپرسو خود در هنگام تهیه قهوه در خانه از فرنچ‌های کوچک استفاده کنید.

موکاپاتجمع‌بندی

تهیه قهوه در خانه یک هنر محسوب می‌شود.‌ بسیاری از افراد سعی می‌کنند با حداقل امکانات، خوش طعم‌ترین قهوه را در منزل تهیه کنند‌. شما حتی می‌توانید کمی قهوه را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و در ماکروفر قرار دهید.

سپس به آن کمی شیر اضافه کرده و یا حتی بدون افزودن شیر میل کنید. به همین راحتی! در این مقاله دو روش دیگر هم برای تهیه قهوه بیان شد. با توجه به این که راهکارهای مختلفی برای دم آوری قهوه در منزل وجود دارد، می‌توانید با در نظر گرفتن سلیقه خود روش‌های مختلفی را برای تهیه قهوه خوش عطر و طعم امتحان کرده و در نهایت یک راهکار را به عنوان روش دائمی انتخاب کنید.