مقایسه اجرای سقف کوبیاکس در اصفهان با سقف اینتل دک + پیشنهاد نوسا

در این مقاله به مقایسه اجرای سقف کوبیاکس با سقف اینتل دک می پردازیم. امروزه بشر روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است به طوری که مدام دستاوردهای نوینی حاصل می گردد. نتیجه این پیشرفتها در تکنولوژی و صنایع مختلف بسیار محسوس است. صنعت ساختمان سازی نیز در این میان عقب نمانده و همگام با این موضوع تحولات چشمگیری داشته است. تلاش برای تهیه مصالح جدیدتر همواره دغدغه فکری مهندسان سازه است تا بتوانند سازه هایی ارائه دهند که علاوه بر افزایش چند برابری کیفیت و مقاومت در آنها، از قیمت مناسب تری نیز برخوردار باشند.

معرفی سقف کوبیاکس 

سقف کوبیاکس نوع جدیدی از سقف است که مانند سقف های دال بتنی از نوع دو طرفه است ولی در عین حال تفاوت هایی نیز با آنها دارد. در حقیقت طراحی و اجرای سقف کوبیاکس در اصفهان و مناطق دیگر بر اساس سقف های سازه ای صورت گرفته که خصوصیات سقف دال دو طرفه در آن رعایت شده است؛ درست مانند آنچه در سقف بتنی دال دو طرفه شاهد آن هستیم. تنها تفاوت این دو مورد در این است که در جاهایی که کاربرد سازه ای وجود ندارد، گوی هایی توخالی جایگزین هسته بتن مرکزی خواهند شد.

سقف کوبیاکس اصفهان

این گوی های توخالی از جنس پلی پروپیلن و یا پلی اتیلن بازیافتی تهیه شده و در فواصل مابین میلگردهای پایین و بالا جایگذاری می شوند. حتما می دانید که در سقف های دال بتنی دو طرفه هیچ مشکلی در مورد تحمل نیروی برشی به وجود نخواهد آمد، تنها مشکل چنین طراحی ای به دلیل حذف بخشی از بتن میانی و انتقال کارایی آن به دال دو طرفه عنوان شده است.

همان طور که می دانید در قسمت ستون ها و دیوارهای برشی بیشترین تنش سازه ای وجود دارد. به همین دلیل برای ساخت این نواحی از گوی استفاده نمی شود و به صورت توپر اجرا خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این موضوع تاثیری در مقاومت سازی سازه در برابر زلزله ندارد ولی عملکرد خوبی در این خصوص از خود نشان خواهد داد. علت این موضوع برخورداری از ویژگی های دال توپر به همراه وزن سبک می باشد.

فناوری به کار رفته در اجرای سقف کوبیاکس در اصفهان توانسته است بار مرده غیرسازه ای را حذف نماید؛ به طوری که قابلیت باربری دو محوره باز هم برای سقف محفوظ خواهد ماند. با قرار دادن گوی های توخالی در همه جای فضای خالی بین دال بتن ها، پوسته بتنی مقاومی در بخش بالایی و زیرین دال و نیز شبکه های تیرچه های داخلی در دو طرف شکل می گیرند. با توجه به این موارد از باربری مناسب سقف کوبیاکس اطمینان خواهید یافت.

سقف کوبیاکس در اصفهان و هزینه های آن

در حالت کلی هزینه اجرای سقف کوبیاکس نسبتا زیاد است ولی بهتر است تمام جوانب کار سنجیده شود. اجرای این سقف از وزن بار وارد شده بر سقف می کاهد که به این وسیله از نیروهای افقی وارد شده در زلزله نیز کاسته می شود. در چنین مواقعی برای اجرای پی و ستون ها نیاز به مقاطع کوچکتری داریم که می تواند به میزان 5 تا 15 درصد از هزینه های اجرای اسکلت سازه را کاهش دهد. در ضمن با حذف آویز در نظر گرفته شده برای تیرها، نه تنها ساخت تاسیسات لازم راحت تر انجام می گیرد بلکه این کار با هزینه کمتری نیز اجرا می شود.شما می توانید برای پیدا کردن اطاعات بیشتر در مورد هزینه اجرای سقف کوبیاکس یا اینتل دک به سایت نوسا کمپانی مراجعه نمایید.

سقف کوبیاکس

تاریخچه اجرای سقف کوبیاکس در ایران و جهان

ایده اصلی اجرای سقف کوبیاکس به دوران باستان تعلق دارد. معبد پانتئون که در شهر رم ایتالیا قرار دارد؛ اولین سازه ای بود که برای کاهش وزن سقف از المان های توخالی برای آن استفاده شد. بعدها به دلیل پیشرفت در ساخت قالب ها، امکان استفاده از قالب های پلاستیکی نیز فراهم شد.

تا سال 2004 میلادی پروژه های متعددی برای سنجش مقاومت سازه ها با سقف کوبیاکس به صورت آزمایشی انجام گرفت. بعد از این تاریخ نیز اجرای سقف کوبیاکس با تغییرات متعددی همراه شد و مدام در حال توسعه بود. به طوری که در سال 2013 مدل جدیدی از قالب های کوبیاکس به بازار معرفی شد که توانست به سهولت در اجرای المان های کوبیاکس و نیز میلگردهای موجود در بین آنها کمک نماید.

اجرای سقف کوبیاکس چه معایبی دارد ؟

در زمان اجرای سقف های کوبیاکس در اصفهان عمدتا دو عیب کلی عنوان شده است که عبارتند از :

  1. اجرای سقف کوبیاکس برای پروژه های کوچک توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل مالکین پروژه های کوچک تر از مزایای بی شمار این مدل از سقف ها بی بهره اند.
  2. ایده فناوری سقف های کوبیاکس متعلق به مهندسین سوئیسی و آلمانی است که در این مناطق معمولا زلزله های شدیدی اتفاق نمی افتد. به عبارتی در این کشورها زلزله را نمی توان خطر جدی مجسوب نمود. علاوه بر آن از این فناوری در مناطقی از قبیل آمریکا و ژاپن که مناطق زلزله خیز دنیا محسوب می گردند، استفاده نمی گردد. در حالت کلی نیز در هیچ کدام از قوانین زلزله استاندارد معینی برای اجرای سقف کوبیاکس در نظر گرفته نشده است. بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت سطح مقاومت این مدل از سقف ها فعلا به صورت دقیق و کامل مشخص نیست و نمی توان درک کاملی از این موضوع داشت.

با توجه به این دو عیب بزرگ بهتر است محققان و متخصصین این رشته برای استاندارد نمودن سقف کوبیاکس و بومی سازی آن در ایران، تحقیقات لازم را انجام دهند زیرا استفاده از این سقف ها مزایای بسیاری دارد

اجرا سقف کوبیاکس

سخن آخر

در بین سقف های بتنی، سقف دال بتنی را می توان رایج ترین و متداول ترین آنها به شمار آورد. این سقف در دو نوع دال بدون تیر یا همان دال تخت و دال با تیر اجرا می گردد. در این سقف ها از آرماتور و بتن استفاده بیشتری می گردد که این موضوع وزن اسکلت سازه را افزایش می دهد.

در فاصله طولی ستون ها و در فضای بین آنها میزان بتن مورد استفاده برای اسکلت سازه در سقف دال بتنی به صورت میانگین به اندازه 0.18 کیلوگرم به ازای هر متر مربع مصرف آرماتور برای سقف بتنی و برای سقف نیز به صورت میانگین 13 کیلوگرم به ازای هر متر مربع است. بر همین اساس سقف دال بتنی در مقایسه با سقف اینتل دک وزن بیشتری دارد و وزن بیشتری را به سازه وارد می کند. به دلیل وارد شدن بار بیشتر به سازه، برای مقاوم سازی آن نیاز به ستون های بیشتر با فاصله های نزدیک به یکدیگر احساس می گردد.