تفاوت اساسی مفتول فابریک و غیرفابریک

تفاوت اساسی مفتول فابریک و غیرفابریک

مفتول به سیم‌های فلزی گفته می‌شود که در صنایع مختلف کاربرد دارند.

این سیم‌ها بر اساس روش تولید به دو دسته فابریک و غیر فابریک تقسیم می‌شوند

در این مقاله در مورد مفتول فابریک و غیرفابریک، ویژگی آن ها و نحوه تشخیص آن ها در بازار صحبت می کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید.

مفتول فابریک:

این نوع مفتول از کشش و نازک کردن میلگرد فولادی تولید می‌شود. در این روش، میلگرد از طریق دستگاه های کشش به شکل سیم در می‌آورند. این فرآیند معمولاً شامل کشیدن میلگرد از طریق قالب ‌های مختلف برای رسیدن به قطر مورد نیاز است و سپس گرم کردن یا پختن محصول .

مفتول ‌های فابریک به دلیل فرآیند تولید دقیق‌تر، دارای استحکام و کیفیت بالا و همچنین مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی هستند.

سیم مفتول فابریک یکی از انواع محصولات مفتولی است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد، کاربرد های متنوعی دارد.

در اینجا به برخی از نکات مهم در مورد سیم مفتول فابریک اشاره می‌کنیم:

1. مقاومت بالا: سیم مفتول فابریک به دلیل استحکام بالا، برای کاربرد هایی که نیاز به مقاومت زیاد دارند، مناسب است.

2. انعطاف پذیری: این نوع سیم به دلیل انعطاف پذیری خوبی که دارد، در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، نجاری و صنایع دستی کاربرد دارد.

3. تولید با استاندارد های مختلف: سیم مفتول فابریک با توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان، در استاندارد های متفاوتی تولید می‌شود.

4. کاربرد های متنوع: از سیم مفتول فابریک می‌توان در تولید سیم خاردار، توری مرغی، توری ‌های حصاری و انواع توری گابیون استفاده کرد.

هنگام خرید سیم مفتول فابریک، به نکات زیر توجه کنید:

1. کیفیت مواد: اطمینان حاصل کنید که سیم مفتول از مواد با کیفیت بالا تولید شده باشد.

2. استاندارد های مربوطه: بررسی کنید که محصول مطابق با استاندارد های لازم تولید شده باشد.

3. اندازه و ضخامت: اندازه و ضخامت سیم مفتول باید متناسب با نیاز پروژه‌ی شما باشد.

مفتول غیرفابریک

ورق، ماده اولیه تولید کارخانه های قوطی پروفیل است. قوطی‌ها ابعاد مختلفی دارند. برای تهیه قوطی( برای مثال ۴ سانت در ۴ سانت) ابتدا ورق را در اندازه لازم رول می‌کنند و جوش می‌دهند سپس در دستگاه پرس به آن حالت می‌دهند. ورق‌ها عرض های متفاوتی ( به عنوان مثال 1 و5/1 متر ) دارند . برای مثال از ورق عرض 5/1 چندین قوطی به اندازه های لازم تولید می شود سپس ضایعات را به صورت رول جمع کرده که به آن کنار ورق گفته می‌شود. برای مفتول‌ های کنار ورق از قوطی ‌های 2 میلیمتر تا ۶ میلیمتر استفاده می‌کنند.

شرکت ‌های پروفیل سازی این ضایعات که از جنس آهن هستند و آرایش مولکولی آنها تغییر کرده است را به عنوان ماده اولیه به کارخانه‌ تولید مفتول به فروش می رسانند.

به این فرآیند، استفاده از کنار ورق جهت بهینه سازی سود گفته می ‌شود. تولید مفتول از کنار ورق برای نیرو های انسانی بسیار پرهزینه و زمانبر است و با توجه به این اینکه مفتول کنار ورق به دست افراد غیر متخصص، غیر مسئول و غیر توانمند تولید می شود، در نتیجه بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر بسیاری دارد. به دلیل حاشیه سود کم و عدم قیمت نهایی مناسب، از کیفیت این تولید بسیار کم می‌شود.

تفاوت اصلی میان مفتول فابریک و غیر فابریک

تفاوت اصلی میان مفتول فابریک و غیر فابریک در روش تولید و مواد اولیه آن ها است. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم:

در ابتدا کنار ورق را به دلیل منظم شدن آرایش مولکولی که در پرس کردن و غلطک کردن آن از بین رفته، کوره می‌کنند. در مرحله ی کوره کردن، این پختگی آرایش مولکولی را منظم کرده و سپس وارد دستگاه غلطک می شود.

در دستگاه غلطک، به اندازه ای کنار ورق را تحت فشار قرار می دهند تا حالت مفتول و میلگرد به خود گرفته و امکان رد شدن از دوزه های دستگاه کشش را داشته باشد. دستگاه‌ های کششی که این کار را انجام می‌دهند معمولاً دستگاه هایی با هزینه برق بالا و کیفیت پایین است و باعث افزایش وزن مفتول می شود. به طور مثال، وزن یک متر مفتول5/1 کنار ورق حدود 30 درصد از مفتول 5/1 آهن بان بیشتر است. زیرا مفتول سیاه 5/1 آهن بان با دستگاه هایی با کیفیت و دقیق تولید می شود .

تفاوت مفتول 5/1 کنار ورق با مفتول 5/1 آهن بان:

وزن کلاف های مفتول های کنار ورق متفاوت هستند و مستلزم این است که شما هنگام تحویل، مجدد وزن مفتول ها را اندازه گیری کنید. در بازار آهن به دلیل سنتی بودن وزن کشی از طریق باسکول های موجود و عدم دیجیتالی و به روز بودن آن ها، امکان خرید مفتول با اختلاف وزن وجود دارد. در نتیجه شما مفتول کنار ورق را با قیمت پایین اما اختلاف وزن بالا خریداری می کنید که در استفاده اصلا به صرفه نیست.

ما در آهن بان تمامی مفتول ها را در دستگاه ترازوی دیجیتال وزن کشی می کنیم و شما با خیال راحت به همان وزنی که گفته شده خرید می‌کنید و تحویل می‌گیرید. بزرگترین اشتباه از جهت اقتصادی در خرید مفتول توجه به قیمت آن است زیرا شما باید به وزن درست و کیفیت محصول توجه داشته باشید.

به دلیل اینکه مفتول کنار ورق دو بار کوره و پخته می‌شود، این پختگی ارزش ‌های کیفیتی آن را از بین برده، در نتیجه مفتول حاصل شده از کنار ورق کیفیت مناسبی ندارد و شما با چالش‌ های مختلفی از جمله گره خوردگی در کار مواجه می‌شوید.

در صورت نداشتن کیفیت مطلوب، میزان دور ریختگی کار بالا رفته در نتیجه شما یک ماده بی‌کیفیت خریداری کردید که دور ریختگی زیادی دارد. اما مفتول آهن بان مانند دوک نخ‌ریسی مرتب و منظم است به همین دلیل دور ریختگی در کار نخواهید داشت.

در مفتول کنار ورق به دلیل حاشیه سود پایین و کیفیت نامناسب، بسته‌بندی مناسبی در نظر گرفته نمی شود.

بسته‌بندی از تماس هوا و رطوبت با مفتول جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود مفتول عمر بیشتری داشته باشد و دچار زنگ زدگی نشود و

کیفیت بالایی داشته باشد. عدم بسته‌بندی مناسب باعث می‌شود محصول کیفیت بصری خوبی نداشته باشد.

مواد اولیه در کارخانه آهن بان وایرود rst 34می باشد و مفتول با وزن یکسان تولید می شود. به دلیل کیفیت بالای مواد اولیه، مفتول در کل فرآیند فقط یکبار کوره می شود.

تشخیص مفتول غیر فابریک

برای تشخیص اینکه یک مفتول غیر فابریک است، می توان به چندین ویژگی توجه کرد:

1. مواد اولیه: مفتول‌های غیر فابریک از تسمه‌های فلزی تولید می‌شوند، در حالی که مفتول‌های فابریک از کشش میلگرد فولادی ساخته می‌شوند.

2. ظاهر: مفتول‌های غیر فابریک ممکن است دقت کمتری در ابعاد و سطح مقطع داشته باشند. همچنین، ممکن است نشانه ‌هایی از فرآیند تولید متفاوت، در آن مشخص باشد .

3. خواص فیزیکی: مفتول ‌های غیر فابریک ممکن است خواص فیزیکی متفاوتی مانند انعطاف‌پذیری یا مقاومت کششی نسبت به مفتول‌ های فابریک داشته باشند.

4. کاربرد: مفتول‌های غیر فابریک ممکن است در کاربرد هایی استفاده شوند که نیاز به دقت بالا نیست، در حالی که مفتول‌ های فابریک برای کاربرد هایی با نیاز به استحکام و دقت بیشتر به کار می‌روند.

5. بررسی فنی: می‌توان با بررسی مشخصات فنی مفتول، مانند ترکیب فلزات و عناصر به کار رفته، گرید فولاد و میزان کربن به کار رفته در سیم تشخیص داد که آیا مفتول مورد نظر غیر فابریک است یا خیر.

این ویژگی‌ها می‌توانند به تشخیص و انتخاب مفتول مناسب برای پروژه‌های مختلف کمک کنند.

سخن آخر

در این مقاله به توضیح و تفاوت های اساسی بین مفتول تولید شده از کنار ورق ( غیر فابریک) با مفتول استاندارد ( فابریک) پرداختیم.

مطالعه ی دقیق این مقاله می تواند تصمیم گیری شما در خرید را تحت تاثیر مثبت قرار دهد. ما یعنی مجموعه کارخانه صنایع مفتولی آهن بان مفتخریم با تولید مفتول سیاه استاندارد ( فابریک ) با کیفیتی مناسب و قیمتی مقرون به صرفه در کنار شما عزیزان باشیم.