⚖️ پرداخت مهریه سنگین به چه صورت است؟ + معرفی ابزار مهریه به روز

طبق قانون مهریه مالی است که زن بعد از خواندن صیغه عقد مستحق آن شده و مقدار و نوع آن با رضایت طرفین تعیین می شود. زن مالک شرعی و قانونی این حق است و در هر موقعی می تواند آن را مطالبه کند. صداق سنگین می تواند از نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد که در نوع عندالمطالبه زن در هر زمانی حق مطالبه دارد ولی در نوع عندالاستطاعه در صورتی زن می تواند آن را مطالبه کند که استطاعت مالی مرد را ثابت کند. اگر نوع این حق وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. با محاسبه آنلاین مهریه مقدار آن بر اساس شاخص تورم بدست خواهد آمد.

در چه صورت مهر سنگین به زن تعلق می گیرد؟

مهریه حق قانونی و شرعی زن است و زن در هر صورت می تواند آن را مطالبه کند. ولی در شرایطی خاص مهریه ساقط شده یا به صورت نصف محاسبه می شود. لذا اگر بین زوجین رابطه زناشویی انجام نشده باشد زن مستحق دریافت نصف مهریه است.

اگر عقد به هر دلیلی فسخ شود و رابطه زناشویی انجام نشده باشد صداق به زن تعلق نمی گیرد، مگر اینکه علت طلاق عنن یا ناتوانی جنسی مرد باشد که در اینصورت نصف صداق به زن تعلق می گیرد.

اگر یکی از زوجین فوت شوند و نزدیکی بین آنها صورت نگرفته باشد مهریه ساقط خواهد شد. در صورتی که بعد از نزدیکی زن فوت کند ورثه او می توانند صداق را دریافت کنند و اگر مرد فوت کند مهریه از اموال مرد وصول خواهد شد.

اگر مهریه عین معین باشد و قبل از تسلیم به زن تلف شود مرد ضامن است. اگر صداق در عقد تعیین نشده باشد و تعیین آن به بعد از عقد موکول شود، به گونه ای که قبل از تعیین مهریه رابطه زناشویی صورت گیرد و زن مطالبه مهریه کند، مهرالمثل به او تعلق می گیرد. این وجه نقد باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت خواهد شد و جهت تبدیل مهریه به نرخ روز از فرمول خاص استفاده خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه سنگین

در صورتی که مهریه عین معین باشد باید عینا تسلیم زن شود، ولی اگر وجه نقد باشد باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. جهت محاسبه مهریه به نرخ روز نیز عدد شاخص سال عقد در عدد شاخص سال مطالبه تقسیم می شود و نتیجه حاصل شده در مبلغ قید شده در سند ازدواج ضرب خواهد شد. مثلا اگر زنی در سال ۱۳۵۰ با مهریه پانصد تومان عقد کرده باشد و در سال ۱۳۹۹ آن را مطالبه کرده باشد، باید مقدار آن به نرخ روز ۱۳۹۹ محاسبه و پرداخت شود. ولی اگر این زن صداق را در سال ۱۴۰۲ مطالبه کند به نرخ روز ۱۴۰۱ محاسبه و پرداخت صورت می گیرد. زیرا شاخص نرخ تورم در آخر هر سال اعلام می شود و شاخص سال ۱۴۰۱ هنوز اعلام نشده، به همین دلیل به نرخ یک سال قبل محاسبه صورت می گیرد. در نتیجه جهت محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 باید از شاخص تورم ۱۴۰۱ استفاده کرد و با محاسبه ابزار مهریه به روز، نرخ مهریه با فرمول خاص محاسبه می شود.

پایان رپورتاژ آگهی