چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

C:\Users\Zagros\Desktop\1.jpg

یکی از سوالات اکثریت دانش آموزان این است که چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم. میدانیم که آزمون سراسری، سرنوشت سازترین آزمون تاریخ آموزش و یادگیری دانش آموزان است. موقعیت اجتماعی و شغلی آنها از طریق همین آزمون مشخص میشود. یکی از آیتم های مهم در موفقیت و کسب رتبه در کنکور، برنامه ریزی است. در حالت کلی هیج انسانی موفقی را نمیتوانید پیدا کنید که بدون برنامه ریزی، نائل به موفقیت شده باشد. کنکور بیشتر از هر امر دیگر نیازمند برنامه ریزی است چون داوطلبان دارای زمان محدود و از طرفی تعدد منابع و رقابت شدید وجود دارد.

برای مدیریت زمان و حداکثر استفاده از انرژی و انگیزه خود باید قطعا برنامه ریزی منسجمی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم که تجربه رتبه های برتر کنکور حرف آخر را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید با به شخصه برنامه ریزی درسی و کنکوری خود را انجام دهید. طبق پژوهش های دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، بخش بزرگی از استرس دانش آموزان و هزینه خانواده ها صرف برنامه ریزی میشود و دپارتمان رتبه برتر حرف آخر تجربه رتبه های برتر را به اشتراک میگذارد تا داوطلبان توانایی برنامه ریزی را در خود تقویت کنند.

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

برنامه ریزی فرآیندی جهت انسجام بخشی به فعالیت های گفته میشود که منجر به رسیدن به یک هدف مشخص میشود. لغت نامه دهخدا برنامه ریزی را طرح ریزی فرآیندی جهت رسیدن به هدفی از قبل تعیین شده تعریف کرده است. دپارتمان رتبه برتر حرف آخر، برنامه ریزی را فعالیتی جهت انسجام بخشی به زمان، انرژی و انگیزه داوطلب جهت رسیدن به هدف و نیتی از قبل تعیین شده تعریف کرده است. با این اوصاف در برنامه ریزی چند فاکتور از قبل مشخص است. تعیین هدف، ایجاد فرآیند رسیدن به هدف و انجام فعالیت مشخص.

تعیین هدف

اولین گام در برنامه ریزی، تعیین هدف است. شما باید هدفتان را مشخص کنید و روشن کنید برای چه موضوعی میخواهید برنامه ریزی کنید. برای چه رشته و دانشگاهی میخواهید برنامه ریزی کنید. پس در گام نخست هدف شما باید مشخص باشد.

شناخت باید ها و نباید های هدف

برای هدفی که تعیین کرده اید چه باید و نبایدهای وجود دارد. یعنی اینکه در رسیدن به هدفتان، که قصد برنامه ریزی دارید چه باید ها و نباید های وجود دارد. به طور مثال یکی از باید ها خواب منظم است. برای اینکه برنامه ریزی شما دقیق و منسجم پیش برود باید خواب منظمی داشته باشید. و به طور مثال یکی از نبایدها، عدم استفاده از گوشی و فضای مجزاست. اشتغال بیش از حد و عادت زیاد به فضای مجازی و گوشی باعث میشود شما برنامه ریزیتان را به خوبی اجرا نکنید و فورا شکست خواهد خورد.

C:\Users\Zagros\Desktop\22.jpg

شناسایی نقاط ضعف خود

برنامه ریزی باید مبتنی بر نقاط ضعف ها باشد. چون شما قصد دارید که ضعف های خود را به نقطه قوت تبدیل کنید. کم کاری در این مورد باعث میشود که نتوانید بر منابع درسی به تسلط برسید و این مساله موجب کسب درصد پایین و عدم کسب رتبه میشود. برنامه ریزی شما باید در جهت رفع نقاط ضعفتان باشد.

تعهد در برنامه ریزی

بدون تعهد و نظم کاری، برنامه ریزی شما فاقد اهمیت میباشد. صرفا نوشتن برنامه بر کاغذ، تضمین کننده موفقیت شما نیست. برنامه ریزی زمانی نتیجه بخش خواهد بود که شما در انجام و اجرای آن متعهد باشید. در این صورت میتوانید نتیجه مطلوب از برنامه ریزی را دریافت کنید.

برنامه ریزی مبتنی بر واقعیت ها باشد

برنامه ریزی ماورای فاقد نتیجه است. شما باید بر حسب واقعیت ها زندگی خود اقدام به برنامه ریزی کنید. به طور مثال اگر روزانه 6 ساعت فرصت مطالعه دارید باید برای این زمان برنامه ریزی کنید. واقعیت زمانی و توانایی خود در برنامه ریزی را لحاظ کنید. چنانچه خارج از این موضوع باشد غیر قابل اجراست. سنگ بزرگ نشانه نزدن است. خیلی از داوطلبان برنامه فشرده و به دور از واقعیت را طراحی میکنند که بعد از چند روز اجرای آن را کنار خواهند گذاشت.

C:\Users\Zagros\Desktop\33.jpg

انعطاف در برنامه ریزی

سعی کنید در برنامه ریزی منعطف باشید. هر هفته برنامه خود را تغییر دهید و پارت دروس را جابجا کنید تا دچار خستگی و روزمرگی نشوید. در برنامه ریزی خلاقیت به خرج دهید و بر حسب توانایی خود در زمان مناسب هر درس را که دوست دارید قرار دهید.

بهترین برنامه ریز خودتان هستید

گروه بزرگی از دانش آموز برای برنامه ریزی متکی بر دیگران هستند این موضوع بزرگترین آسیب را به آنها خواهد زد چون مدام دنبال این مساله هستند تا ایده دیگران را برای رسیدن به هدفشان دنبال کنند. هر انسانی یک سری ویژگی های منحصربفرد دارد که باعت تمایز با سایرین میشود. بی شک دیگران نمیتوانند این ویژگی ها را به خوبی درک کنند و متناسب با آن برای شما برنامه ریزی را انجام دهند.

اختصاص زمان کافی

شما قصد دارید برای زمانی که در اختیار دارید برنامه ریزی کنید. برای کنکور و برنامه ریزی آن حداقل باید 6 ساعت زمان داشته باشید تا برنامه ریزی شما معنا بخش باشد. برای کمتر از این زمان برنامه ریزی کنکور مفهومی ندارد.

در این مقاله که تجربه رتبه های برتر حرف آخر بود سعی کردیم که این تجارب را به اشتراک بگذاریم امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

پایان رپورتاژ آگهی