نکاتی که باید در خرید نمک برای آکواریوم آب شور بدانید

نمک آکواریوم آب شور یکی از املاح و لوازم آب شور و همینطور یک نیاز ضروری است، این نمک حاوی عناصر کمیاب و مواد معدنی است و دارای ظرفیت بافری برای کمک به حفظ pH در میزان مناسب است. این نمک‌ها، عناصر کمیاب و مواد معدنی، به طور ویژه برای بازسازی شرایط موجود در اقیانوس‌ها فرموله شده‌اند.

برای آکواریوم‌ آب شور، استفاده منظم از نمک آکواریوم به عنوان مکمل به کاهش استرس در ماهی آب شور شما کمک می‌کند، جلبک‌های سالمی را تقویت می‌کند و همچنین می‌تواند برای درمان بیماری استفاده شود. برندهای مختلفی از مخلوط نمک موجود است. برخی از مخلوط‌های نمک برای بهبود محیط صخره‌های مرجانی، به مخلوط‌های نمکی که پروبیوتیک‌ها را اضافه می‌کنند، فرموله می‌شوند. با تمام گزینه‌های موجود، مطمئناً باید گزینه ای را پیدا خواهید کرد که نیازهای آبزیان شما را برآورده کند. در ادامه مطلب شما را با نکاتی درباره نمک آکواریوم آب شور آشنا خواهید شد.

در خرید نمک آکواریوم به چه چیزی توجه کنیم؟

نگهداری از یک آکواریوم آب شور با دنیایی از گونه‌های ماهی آب شور، مرجان و میگو آب شور و زندگی گیاهی شما را ترغیب به تحسین و لذت بردن می‌کند. مرجان، جلبک اژدها، دلقک ماهی و مولی از گیاهان و ماهی‌های دیدنی و زیبایی هستند که فقط در یک آکواریوم آب شور امکان زندگی دارند.

اگر اولین آکواریوم آب شور خود را راه اندازی می‌کنید ممکن است از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید آب نمک را درست کنید. پاسخ این است، بله، شما می‌توانید! بیشتر نمک‌ها از نظر ترکیبات شیمیایی مشابه هستند، اما نمک‌هایی وجود دارند که دارای سطوح بالایی از کلسیم، قلیاییت و منیزیم هستند. مخلوط‌های نمکی برای محیط صخره‌ها و آنهایی که حاوی پروبیوتیک هستند. در ادامه با نکاتی درباره خرید نمک آکواریوم آب شور آشنا می‌شوید.

  • بهتر است نمک را به شکل بسته‌بندی پلمپ شده خریداری کنید و از خرید نمک فله خودداری کنید.
  • برندهای معروف نمک آکواریوم آب شور را خریداری کنید.
  • دقت کنید به فرمولاسیون درج شده نمک آکواریوم و کاربرد نمک توجه کنید.
  • در هنگام خرید ph ، سختی و سایر فاکتورهای نمک را بعد از ترکیب شدن با آب و انواع ابزیان توجه نمایید.
  • در صورتی که مقداری از نمک آکواریوم آب شور شما بعد از مصرف باقی ماند آن را در ظروف در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

روش ساخت آب دریایی با نمک آکواریوم آب شور

تهیه آب شور با با نمک‌های تجاری کار ساده‌ای است و نیازی به تجهیزات و ابزار پیشرفته ندارد. مراحل زیر برای تهیه نمک آکواریوم آب شور را بررسی می‌کنیم. در گذشته برای راه‌اندازی آکواریوم آب شور از آب دریا استفاده می‌شد. اما امروزه با تهیه نمک آکواریوم آب شور دیگر نیازی به آب دریا نیست. اما در نظر داشته باشید که نمک بی‌کیفیت باعث آسیب آبزیان و ماهی‌های موجود در آکواریوم می‌شود.

  1. آبی که برای تهیه آن استفاده می‌کنید بهتر است از فیلتر اسمز معکوس عبور کند. آبی که به وسیله دستگاه تصفیه آب خانگی عبور کرده برای این کار مناسب است.
  2. قبل از ترکیب با نمک باید دمای آب را بررسی کنید دمای مناسب باید ۲۴ الی ۲۵ درجه سانتیگراد باشد.
  3. بهتر است برای این کار ظروف پلاستیکی برای ترکیب نمک و آب استفاده کنید و در مرحله بعد آب نمک را به آکواریوم منتقل کنید.
  4. توصیه می‌شود با یک شوری سنج، غلظت آن بررسی نمایید غلظت ایده‌آل برای آب با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد ۱.۰۲۳ الی ۱.۰۲۵ هیدرومتر است.

میزان ترکیب نمک با اب آکواریوم آب شور

هنگام خرید نمک به میزان ترکیب نمک با اب بر روی بسته بندی محصول توجه کنید و سعی کنید حتما آن را رعایت کنید. یک کیلوگرم نمک آب شور برای ۳۰ لیتر اب برای رسیدن به غلظت ۱.۰۲۳ درجه مناسب است.

توجه کنید که هیچگاه مقدار زیادی نمک را مستقیما به آب اکواریوم اضافه نکنید که روی هم انباشته شده و به این فکر باشید که کم کم با آب ترکیب می‌شود!.  توصیه می‌شود نمک را با مقداری آب کاملا ترکیب کرده و سپس آن را به اکواریوم اضافه کنید. همچنین میتوان نمک را در جلو موج سازها نیز به طور مستقیم با آب اکواریوم ترکیب نمود ولی ریختن مقدار زیادی نمک در اکواریوم و انباشته شدن آن روی هم روش صحیح و ایده‌آلی نیست.

علیرغم معادله فوق، میزان آب شور یک نمک در واقع از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است. برخی آب شور بیشتری با 35 گرم و برخی دیگر کمتر تولید می‌کنند. اگر تمام نمک حل شده باشد، آب شفاف و در دمای مناسب است و شوری آب شما کمتر از 1.025 گرم است، (مثل 1.020) نمک بیشتری اضافه کنید و دوباره آزمایش کنید. اگر شوری آب بیش از 1.025 گرم (مانند 1.027) است، مقداری آب نمک را بردارید و آن را با آب شیرین جایگزین کنید تا سطح آن پایین بیاید.

حجم آکواریوم را توسط سازندگان را با مقداری نمک (دریایی) در نظر بگیرید، اغلب آنها به عنوان حجم ناخالص بیان می‌شوند، یعنی حداکثر حجم ابعاد خارجی مخزن اگر تا لبه پر شده باشد. هیچ مخزن تا لبه پر نمی‌شود، ضخامت شیشه به این معنی است که حجم داخلی دوباره کمتر می‌شود و البته سنگ کاری و ماسه نیز آب را جابجا می‌کنند.

اما هنگام اندازه گیری سطح نمک آکواریوم آب شور، دما و یک رفرکتومتر دقیق که مخصوص اندازه گیری آب دریا ساخته شده، کلیدی است. زمانی که آب از یک مخزن آب شور تبخیر می‌شود، تمام مواد جامد محلول در آن باقی می‌ماند. بنابراین، برای جبران تبخیر باید از آب شیرین تصفیه شده استفاده کرد، نه اینکه آب نمک به آن اضافه کنید.