مناقصه های فضای سبز و باغبانی

فضای سبز چیست :

فضای سبز شهری بخشی از فضاهای باز شهری است که در عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان، گل ها، چمن ها و سایر گیاهان است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط، قوانین و تخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی، زیستگاهی و رفاهی شهروندان و مراکز جمعیتی غیر روستایی، حفظ، نگهداری یا بنا می شود.

که بطور کلی می تواند بصورت های زیر باشد:

  • فضاي نسبتا بزرگ، متشكل از گياهان با ساختي جنگلي و برخوردار از بازدهي زيست محيطي و اكولوژيك معين و درخور شرايط زيست محيطي حاكم بر شهر.
  • بخشي از مناطقي كه داراي گياهان يا هر گونه سبزينگي اعم از درختان، درختچه ها، گل ها و چمن هاست
  • بخشي از استخوان بندي شهري، به بيان ديگر فضاي سبز در كنار اسكلت فيزيكي شهر.
  • اراضي اماكن مسكوني، تجاري و صنعتي، محل هاي كسب و پيشه و خدماتي، كه داراي پوشش گياهي چند ساله اعم از درخت، درختچه، نهال و گياهان پوششي است و به منظور استفاده هاي سودمندانه يا زيبايي طبيعي و تلطيف هوا در محدوده و حريم شهري احداث شده يا به طور طبيعي به وجود آمده باشد.

فضای سبز

برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه های فضای سبز و باغبانی ، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

انواع فضای سبز :

  • عمومی : همانطور که از نام آن مشخص است، یکی از انواع فضای سبز است که استفاده از آن برای عموم آزاد است. عموم مردم می‌توانند، برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح به فضاهای سبز عمومی مراجعه کنند. یکی از فضاهای سبز عمومی پرتردد پارک‌ها هستند. این مکان‌ها به طور معمول به خدمات و تسهیلات عمومی مجهز هستند و برای استفاده عموم مردم ساخته می‌شوند.
  • نیمه عمومی : کسانی که از فضای سبز نیمه‌عمومی استفاده می‌کنند، نسبت به فضای عمومی محدودترند. از فضاهای سبز نیمه‌عمومی می‌توان به محوطه‌های باز ادارات و سازمان‌های مختلف، حیاط بیمارستان‌ها، فضاهای اطراف مجتمع‌های مسکونی و تجاری و محوطه‌های پادگان‌ها اشاره کرد. فضای سبز ایجاد‌شده در این مکان‌ها علاوه بر زیباسازی ظاهری فضا، باعث تصفیه هوا نیز می‌شود.
  • معابر و خیابان ها :  درخت‌کاری‌هایی که در حد فاصل مسیرهای پیاده‌رو و سواره‌رو انجام می‌شود، فضای سبز معابر و خیابان‌ها گفته می‌شود. فضاهای سبز معابر و خیابان‌ها در زیباسازی شهر تاثیر بسیار زیادی دارند؛ تا‌آنجایی‌که در برخی از خیابان‌ها که امکان آبیاری در آنها وجود ندارد، برای ایجاد فضای سبز خیابانی، از چمن مصنوعی استفاده می‌کنند. همچنین چمن‌ها و درخت‌های موجود در حاشیه بزرگراه‌ها، میادین، بلوارها و حتی نقاط دورافتاده و بلااستفاده در نقاط مختلف شهری نیز، جزو این نوع فضای سبز هستند.
  • خصوصی : فضای سبز خصوصی یکی دیگر از انواع فضای سبز است که در مقابل فضای سبز عمومی قرار می‌گیرد که استفاده از این فضاها به افراد خاصی تعلق دارد. فضاهای سبزی که در خانه‌های ویلایی یا تراس آپارتمان‌ها وجود دارند، جزو فضای سبز خصوصی تقسیم‌بندی می‌شوند که فقط مالکان آن‌ها حق استفاده از این فضاها را دارند.

علت اهمیت فضای سبز را از زبان کارشناسان این عرصه بشنویم تا ارزش آن برای همیشه در ذهن ما بماند.

اهمیت فضای سبز

  1. جلوگیری از آلودگی هوا : می‌توان گفت که مهم‌ترین نقش فضای سبز، کاهش آلودگی هوا و کمک به یک تنفس سالم است؛ ریه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن، نقش تامین اکسیژن را دارند. آلودگی هوا، میزان اکسیژن موجود در در هوای شهرها را کاهش می‌دهد و موجب مشکلاتی مثل، خستگی دائمی، کرختی و خواب نامنظم و بی‌کیفیت می‎شود؛ مناسب‌ترین گزینه برای ساکنان شهرهای آلوده، گذراندن قسمتی از وقت در زیر درختان و بر روی چمن‌ها است، جایی‌که اکسیژن بیشتری برای وارد کردن به بدن وجود دارد.
  2. زیباسازی : یکی دیگر از نقش‌های فضای سبز، کمک به زیباتر شدن شهرهاست؛ شهری را تصور کنید که در میدان‌ها و اطراف خیابان‌هایش هیچ درخت و چمنکاری‌ای وجود ندارد، پارک‌ها بی‌رنگ و روح هستند و گیاهان یا خشک شده‌اند یا پژمرده. چنین شهری، جلوه بصری بسیار بدی دارد، انرژی منفی زیادی به ساکنان خود می‌دهد و استرس و ناراحتی را بیشتر می‌کند. حالا شهری را تصور کنید که در هر قدمش چمنها و درخت‌ها قرار دارند و گل‌های رنگارنگ بر سر خیابان‌ها، حس زندگی را به رهگذران منتقل می‌کنند. مطمئنا شما از جمله کسانی هستید که شهر دوم را برای سکونت انتخاب می‌کنید.
  3. محیطی دور از آلودگی صوتی : آلودگی صوتی مشکلی است که کمتر انسانی به آن توجه می‌کند، چراکه دائما با آن سر و کله می‌زند و این سر و کله زدن همیشگی، چنین مشکلی را برای ما انسان‌ها عادی کرده است. آلودگی صوتی در درازمدت، اثرات بسیار مخربی بر روح و روان انسان‌ها می‌گذارد. ما آدم‌ها نیاز داریم که ساعت‌هایی از روز را در جاهایی بگذارنیم که به‌جای صدای بوق و ماشین، نجوای پرندگان و آوای ریختن آب فواره‌ها بر چمن ها فضایش را پر کرده است.

باغبانی چیست :

باغبانی علم نگهداری از گیاهان به بهترین روش ممکن است. در واقع باغبانی را میتوان به عنوان یک هنر در نظر گرفت که با علم، تجربه، اصول و فنون مهندسی کشت گیاهان آمیخته شده است.

باغبانی چیست

نباید به علم باغبانی به صورت تک بعدی نگاه شود. از آنجاییکه گیاهان در محیط های متفاوتی رشد می کنند لازم است که باغبان علاوه بر اصول و تکنیک های مراقبت از گیاهان در مورد فیزیولژی گیاهی، شیمی، خاکشناسی، آب و هوا شناسی و… دانش کافی داشته باشد. اصول اولیه رشد گیاهان در همه جای جهان تقریبا یکسان است و این هنر مدیریتی یک باغبان خوب است که کدام گیاه را برای کاشت در کدام محل انتخاب کند و چگونه تا حد ممکن سازگاری را در گیاه به وجود بیاورد.

به‌طور کلی وسایل باغبانی به صورت حرفه ای و آماتور موجود است. برای انجام باغبانی از دستکش، بیل، بیلچه، شن کش، آب پاش، قیچی هرس و فرقون استفاده می‌شود.

هرس درخت به معنای بریدن و برداشتن قسمت‌هایی از یک درخت میوه است. این کار به منظور باروری بهتر و حذف شاخه‌های مرده و بیمار انجام می‌شود. هرس درخت تکنیک‌های خاصی در باغبانی را در بر می‌گیرد.

هر چند که باغبانی و زراعت بسیار شبیه هستند و از اصول یکسان پیروی می‌کنند؛ اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. معمولاً زراعت در سطح بزرگتری انجام می‌شود و هدف آن پرورش میوه و گیاهان برای فروش است. در واقع باغبانی یک سرگرمی و فعالیت شخصی محسوب می‌شود. اما زراعت یک شغل و حرفه برای کسب درآمد است.