برد الکترونیکی جاروبرقی بوش

برد الکترونیکی جاروبرقی بوش

برد الکترونیکی در جاروبرقی به عنوان یکی از اصلی ترین قطعاتی به شمار می رود که هر نوع اشکال و ایرادی در آن می‌تواند موجب عدم کارکرد صحیح دستگاه شما شود و مثل سیستم عصبی انسان بوده و باید در صورت وجود مشکل سریع برای برطرف کردن آن اقدام کرد.

برد های الکترونیکی که در انواع لوازم خانگی استفاده می‌شود به منظور افزایش سطح کیفی و کاهش میزان انرژی مصرفی خواهد بود و البته دارای وظایف متفاوتی می باشد که می توان به کنترل سرعت و میزان قدرت مکش، کنترل ولتاژ ورودی به جاروبرقی، پر بودن کیسه جاروبرقی، دریافت دستورها از ورودی جاروبرقی و اعمالشان، کنترل سلامت جاروبرقی به واسطه سنسورهای محافظتی و… اشاره نمود و  جز بخش های مهم به شمار می‌رود که در صورت عدم توجه به آن موجب آسیب‌های جدی به جاروبرقی خواهد شد.

آموزش تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی بوش

برد الکترونیکی دستگاه شامل قطعات متفاوتی است که می‌توان به مقاومت، آی سی ها، خازن ها، دیود و… اشاره کردند و این قطعات در کنار یکدیگر جمع شده اند و برد الکترونیکی را تشکیل می‌دهند که کارکرد مخصوص خود را داشته اند.

توصیه ما به شما این است که اگر جاروبرقی بوش شما با مشکل خرابی برد الکترونیکی روبرو شد حتماً برای تعمیر آن از تعمیرگاه های مجاز نظیر آی پی امداد استفاده کنید و هیچگاه خودسرانه و بدون آگاهی برای برطرف کردن مشکل خرابی برد الکترونیک اقدام نکنید.

چه علائمی می‌تواند به ما این هشدار را بدهد که برد الکترونیکی جاروبرقی بوش خراب شده است؟

تعمیر جارو برقی بوش

  • جاروبرقی روشن نمی شود ایا در زمان کار کردن به صورت ناگهانی خاموش می شود
  • عدم کارکرد کلید تنظیم سرعت جاروبرقی
  • ایجاد مشکل در نمایشگر جاروبرقی
  • خاموش نشدن جاروبرقی
  • عدم امکان کم یا زیاد کردن قدرت مکش جاروبرقی
  • جرقه زدن جاروبرقی
  • یکسره شدن جاروبرقی

در جاروبرقی های بوش برای اینکه تعمیر برد انجام شود باید به عیب یابی برد با تعمیر و تعویض قطعه که نمی تواند به شیوه صحیح وظیفه خود را انجام بدهند پرداخت. مثلاً اگر قطعه‌ای به نام ترایاک که در جاروبرقی بوش وظیفه خنک کردن موتور را دارند دچار خرابی شود و نتواند به صورت صحیح عملکرد خود را داشته باشد قطعاً جارو برقی با مشکل خاموش شدن روبرو خواهد شد و باید به بررسی مقاومت های تثبیت کننده ولتاژ ورودی پرداخت تا پروسه انتقال جریان و تنظیم سرعت در جاروبرقی های بوش به شکل صحیحی صورت بگیرد و می‌توان مشکل تنظیم نشدن سرعت یا کم شدن قدرت مکش جاروبرقی بوش را با تعویض پتانسیومتر برای روی برد جارو برقی برطرف کرد.

گام تا گام تا تعمیر برد الکترونیکی

اگر که قرار است برد جاروبرقی تعمیر شود و مشکل آن برطرف کردن اولین مرحله به منظور تعمیر برد جاروبرقی عیب یابی می باشد و قطعاً عوامل متفاوتی به خرابی برد منجر خواهد شد مثلاً کاهش مکش جاروبرقی و تغییر سرعت آن، داغ شدن بیش از حد موتور یا روشن نشدن جاروبرقی را می توان به عنوان نشانه های اصلی خراب شدن برد دانست.

همانطور که اشاره کرده‌ایم ایجاد مشکل در مکش جاروبرقی یا تغییر سرعت می‌تواند نشان‌دهنده مشکل از ولتاژ ورودی به برد یا مقاومت های محدود کننده باشد و اگر جاروبرقی روشن نمی شود می‌توان به ایراد در خازن ها و ترایاک ها و پتانسیومتر ها شک کرد؛ افزون بر این موارد یکی دیگر عواملی که می‌تواند موجب کار نکردن موتور جاروبرقی شود اتصالات مدارهای برد الکترونیک است.

در صورتی که با داغ شدن بیش از حد جاروبرقی روبه‌رو شده اید باید به ارزیابی و بررسی انتقال حرارت و خنک کننده ترایاک پرداخت.

ایجاد جرقه هم در زمان فشردن کلیدهای جاروبرقی ممکن است رخ بدهد یا کلیدها نتوانند به صورت صحیح عملکرد خود را داشته باشند. علت اصلی ایجاد این جرقه ها جابجایی تیغه های کلکتور است به همین جهت باید بر روی برد سلامت خازنهای پارازیت گیر ارزیابی شده و به صورت دقیق بررسی گردند.

البته گاهی دیده می‌شود که به دلیل اینکه جریان برق ورودی از میزان مورد نیاز بیشتر است باید مطمئن شوید که مقاومت ثابت کارکرد صحیحی داشته که وظیفه ای آن در برد جاروبرقی به عنوان کنترل مقدار ولتاژ و جریان ورودی میباشد. به عبارت دیگر هموار باید کنترل ولتاژ ورودی به دستگاه انجام شود و در صورتی که این ولتاژ وارد شده به دستگاه از میزان مجاز بیشتر باشد می‌تواند به قسمت‌های دیگر آسیب وارد کند و بر روی برد اصلی کار کنترل ولتاژ بر عهده مقاومت های ثابت می باشد. اگر که این مقاومت ها نتوانند به خوبی کارشان را انجام بدهند و کنترل ولتاژ ورودی هم انجام نمی شود و نیاز به تعمیر برد جاروبرقی با تعویض مقاومت‌های آن وجود خواهد داشت

در نهایت شما ممکن است تمامی موارد گفته شده را در برد دستگاه خود بررسی نمایید ولی همچنین مشکل پابرجا باشد که در اینجا نیاز به تعویض برد جاروبرقی خواهد بود و حتماً تعمیرکار متخصص باید این کار را انجام بدهند تا برای قطعات اصلی و اورجینال برند جاروبرقی شما مشکل ایجاد نگردد.

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که در برندهای مختلف نحوه تعمیر برد جاروبرقی می تواند کمی متفاوت باشد و به همین جهت شما به منظور تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی خود باید تمامی موارد ذکر شده را به ترتیب بررسی کرده تا بتوانید به عیب یابی برد دستگاه خود بپردازید. البته تعمیر و عیب یابی برد جاروبرقی به عنوان آخرین گزینه برای شما محسوب می شود و به منظور تشخیص ایراد برد جاروبرقی باید توجه ویژه ای به علائم و نشانه های آن داشته باشید و با توجه به آنها به مشکل دستگاه تان برسید.

نحوه ی تعویض برد جاروبرقی

شما می‌توانید برد جاروبرقی را تعمیر کنید ولی به خاطر داشته باشید که این وسیله بسیار حساس بوده و دارای بخش ها و قسمت های متفاوتی است و تعمیر جداگانه هر کدام از این قطعات می‌توانند به کارکرد برد آسیب وارد کند و هزینه های زیادی را در پی داشته باشد و در حالی که تعویض برد جاروبرقی میتواند از نظر اقتصادی به صرفه تر نسبت به تعمیر آن باشد.

برای اینکه برد جاروبرقی را تعمیر کنید باید مراحلی را سپری نمایید:

  • پیش از هر اقدامی باید کیسه، قطعات جاروبرقی و لوله را جدا نمایید تا کار باز کردن برایتان راحت تر صورت بگیرد.
  • پس از آن برای باز کردن درپوش اصلی اقدام کنید و با استفاده از یک پیچ گوشتی روی موتور را باز کنید.
  • هر چیزی که سبب می شود تا خارج کردن برد دستگاه برای شما سخت شود را در بیاورید.
  • یک عکس از اتصالات برد اصلی بگیرید سپس آنها را جدا نمایید.
  • این اتصال ها را به قطعه جدید متصل کنید و جاروبرقی تان را به همان شیوه که باز کرده‌اید جمع کنید.

منبع