اهمیت انجام آزمایشات نوزاد و کودک در سلامتی

اگر به تازگی صاحب فرزند شده اید، هیچ گاه از انجام آزمایشات نوزاد و کودک غافل نشوید؛ زیرا انجام این آزمایشات تضمین کننده سلامت آن ها در بزرگسالی است. نوزادان در روزهای ابتدایی زندگی خود نیاز به انجام آزمایشات متعددی دارند. لازم به ذکر است که بسیاری از کودکان به ظاهر سالم هستند، اما بیماری های نهفته ای دارند.

اگر شرایط بیرون آوردن نوزاد و بردن او به آزمایشگاه را ندارید؛ نگران نباشید. آزمایشات نوزاد و کودک در منزل یکی از خدمات بسیار ارزشمند آنی آزما است. تیم متخصص آنی آزما بلافاصله بعد از ثبت درخواست شما به محل مراجعه کرده و آزمایشات را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند.

آزمایشات نوزاد و کودک چیست؟

به طور کلی می توان گفت که آزمایشات نوزاد و کودک شامل آزمایش هایی هستند که در بدو تولد انجام می شوند. انجام این آزمایش ها اطلاعات بسیار زیادی در خصوص سلامت کودک در اختیار پزشک قرار می دهد. معمولاً این آزمایش ها شامل معاینه چشم، چک کردن ضربان قلب، بررسی نبض و گرفتن نمونه خون برای بررسی بیماری های نهفته در خون است.

اهمیت انجام آزمایشات نوزاد و کودک

انواع آزمایشات نوزاد و کودک

آزمایشات نوزاد و کودک برای پیشگیری از بیماری ها بسیار متنوع هستند و بر اساس سن کودک تعیین می شوند. با انجام این آزمایشات وجود همه مشکلات و بیماری ها در کودک مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش ها شامل:

معاینه چشم کودک

این آزمایش در سنین پایین انجام شده و در آن نحوه حرکت چشم ‌ها و واکنش چشم در برابر نور و تاریکی مورد بررسی قرار می گیرد. فراموش نکنید که تشخیص زود هنگام بیماری های چشمی در سنین پایین بسیار مهم است.

چکاپ قلب کودک

یکی از مهم ترین مواردی که باید در آزمایشات غربالگری نوزاد و کودک مورد بررسی قرار بگیرد، چکاپ قلب است. در این معاینات اگر مسئول آزمایش با صدای ناهنجار یا غیر طبیعی از قلب مواجه شود، کودک را برای معاینه بیشتر به متخصص قلب ارجاع می دهد.

چکاپ قلب کودک

آزمایش خون از کودکان

برخی از مشکلات موجود در بدن کودکان با انجام معاینات فیزیکی مشخص نمی شود؛ به همین دلیل نیاز است تا برای بررسی بیشتر، نمونه خون از کودک گرفته شود. برخی از مهم ترین آزمایشات خون از کودکان عبارت اند از:

  • شمارش کامل سلول های خونی: در این آزمایش فاکتورهایی؛ مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها به طور کامل شمارش می شوند. علاوه بر این نسبت گلبول‌ های خونی به پلاسما نیز بررسی می شود تا بیماری های ارثی و زمینه ای کودک مشخص شوند.
  • تعیین گروه خونی: یکی از مهم ترین آزمایش ها در زمان تولد است و در انتقال خون و حفظ ایمنی مادر و کودک در صورت عدم تطابق آنتی‌ ژن ها مؤثر است.
  • قندخون: دیابت یکی از خطرناک ترین بیماری های پنهان در سال های ابتدایی تولد است. این آزمایش معمولاً برای کودکان 2 تا 12 ساله انجام می شود؛ زیرا در سال های اخیر ابتلای کودکان به دیابت نوع 1 افزایش یافته است.
  • آزمایش چربی: امروزه با افزایش سبک زندگی ناسالم، کودکان نیز در خطر ابتلا به کلسترول بالا قرار دارند که خود احتمال آسیب های قلبی را در کودکی افزایش می دهد.
  • آزمایش خون برای آلرژی: تشخیص آلرژی عموماً از روی آزمایش های پوستی انجام می شود، اما بهتر است برای نوزادان و کودکان آزمایش خون برای تعیین آلرژی های احتمالی انجام شود.

انواع آزمایش خون برای کودک

چرا باید آزمایشات نوزاد و کودک انجام دهیم؟

آزمایشات نوزاد و کودک برای کودکان با علائم مشکوک و دارای والدینی با بیماری های زمینه ای بسیار اهمیت دارد؛ زیرا وجود بسیاری از بیماری ها را در آن ها تشخیص می دهد؛ در این صورت پزشک می تواند راهکارهای درمانی را به موقع و با هزینه کمتر انجام دهد.

علاوه بر این کودکان به ظاهر سالم نیز باید آزمایشات نوزاد و کودک را انجام دهند؛ زیرا با پیروی والدین از سبک زندگی ناسالم، احتمال ابتلای نوزادان به انواع بیماری ها وجود دارد. از جمله آزمایشات بسیار مهمی که در ساعات ابتدایی تولد باید انجام شود، آزمایش زردی است که میزان ماده‎ ای به نام بیلی روبین در بدن را اندازه گیری می کند. اگر میزان این ماده در بدن نوزاد زیاد باشد، نوزاد زردی دارد و باید با اصلاح تغذیه نوزاد و راهکارهای دیگر، این ماده از بدن نوزاد دفع گردد.

آزمایشات نوزاد و کودک در چه مواردی تجویز می شود؟

درست است که انجام آزمایشات نوزاد و کودک برای تمام کودکان ضروری است، اما در بسیاری از موارد این آزمایش ها از طرف پزشک کودکان تجویز می شود. به عنوان مثال اگر یکی از والدین یا هر دوی آن ها مبتلا به کم خونی، فشارخون، چربی خون، دیابت، نارسایی های قلبی مادرزادی، ناشنوایی و… باشند، آزمایشات نوزاد و کودک برای آن ها تجویز می شود و باید در اولین فرصت انجام شود. علاوه بر این آزمایشات نوزاد و کودک فوری برای کودکانی که در بدو تولد علائم مشکوکی در مقایسه با سایر نوزادان سالم دارند، انجام می شود تا سلامت آن ها برای پزشک تضمین شود.

دلایل تجویز آزمایش های نوزاد و کودک

مزایای انجام آزمایشات نوزاد و کودک

آزمایشات نوزاد و کودک برای تشخیص بیماری های مادرزادی هستند. تشخیص به موقع این بیماری ها مراحل درمان را بسیار آسان تر می کند. علاوه بر این هزینه انجام این آزمایش ها در دوران کودکی بسیار ارزان تر از هزینه آن در مراحل بزرگسالی است.

انجام این آزمایشات غربالگری نوزاد و کودک در تشخیص سریع بیماری های جدی همانند فلج اطفال، هپاتیت B و C، کم کاری تیروئید، فنیل کتونوری و سایر بیماری ها مؤثر هستند و در بسیاری از موارد به جلوگیری از عوارض جانبی آن ها کمک می کنند. این آزمایشات اطلاعات بسیار مهمی را برای نظارت بر سلامت نوزادان و ارائه راهکارهای مراقبتی مناسب در اختیار پزشک و خانواده آن ها قرار می دهد.

مراحل انجام آزمایشات نوزاد و کودک

آزمایش هایی که برای سلامت نوزاد و کودک انجام می شوند، بسیار ساده هستند. در این آزمایش ها متصدی آزمایشگاه از کف پای نوزاد یا دست کودک (بسته به سن) نمونه گیری خون را انجام می دهد. در بسیاری از موارد برای انجام آزمایشات نوزاد و کودک برای کودکان دارای سابقه بیماری خانوادگی، نمونه ادرار نیز لازم است که با کمک متصدی آزمایشگاه گرفته می شود.

سایر معاینات فیزیکی؛ مانند اندازه گیری قد و وزن کودک و تست های بینایی و شنوایی نیز در ادامه مراحل انجام آزمایشات نوزاد و کودک انجام می شود. اگر می خواهید تمام این آزمایشات با قیمتی بسیار مناسب و در خانه برای نوزاد شما انجام شود، با متخصصان آنی آزما تماس بگیرید.

مراحل انجام آزمایش کودک

آمادگی های قبل از انجام آزمایشات نوزاد و کودک

یکی از مهم ترین اقداماتی که باید قبل از انجام آزمایش های نوزاد و کودک انجام دهید، ناشتا بودن کودک است. این امر برای انجام آزمایش های قند و چربی خون از اهمیت بیشتری برخوردار است و توسط پزشک به والدین کودک یادآوری می شود.

اگر کودک شما 3 ساله یا بزرگ تر است، می توانید با او تمرین کرده و به او یادآوری کنید که نمونه گیری درد بسیار اندکی دارد، اما سریع تمام می شود. شما می توانید با بیان روند انجام آزمایش، کودک را برای نمونه گیری آماده کنید.

حضور یکی از والدین در زمان نمونه گیری در کنار کودک بسیار مهم است؛ زیرا سبب امنیت خاطر او می شود؛ حال اگر این آزمایشات در خانه انجام شود که دیگر هیچ نگرانی و دردسری برای والدین ندارد؛ به همین دلیل انجام آزمایشات نوزاد و کودک در منزل اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

نکاتی بعد از انجام آزمایشات نوزاد و کودک

بهتر است بعد از انجام آزمایش، کودک خود را در آغوش کشیده و حس آرامش را به او القا کنید. علاوه بر این باید محل نمونه گیری خون را با الکل تمیز کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود. بعد از انجام آزمایش ها باید کودک خود را به نوشیدن آب کافی تشویق کرده و تغذیه مناسب را در اختیار آن ها قرار دهید. اگر هر گونه نگرانی در این خصوص دارید، می توانید از مشاوره رایگان آنی آزما برخوردار شوید.

نکات مهم در زمان آزمایش کودک

تفسیر نتایج آزمایشات نوزاد و کودک

اگر می خواهید تفسیر آزمایشات نوزاد و کودک خود را بدانید، کافی است نتایج آزمایش را در اختیار تیم متخصص آنی آزما قرار دهید تا در کمترین زمان ممکن و به صورت غیر حضوری تفسیر آن را در اختیار شما قرار دهند. تفسیر نتایج این آزمایشات اطلاعات مهمی در خصوص مراقبت از سلامت کودکان در اختیار شما قرار می دهند که با توجه به آن می توانید یک برنامه ریزی مناسب برای سلامت جسمی و روحی کودک خود داشته باشید.

آزمایشات نوزاد و کودک در منزل

آنی آزما بهترین آزمایشگاه نوزاد و کودک تهران است که امکان انجام آزمایش در منزل را برای رفاه حال هم وطنان عزیز فراهم کرده است؛ به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای گرفتن آزمایش از کودک خود نگران رفت و آمد و گذر از ترافیک های سنگین پایتخت باشید. شما می توانید با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به منزل خود ببرید تا آزمایشات کودک شما در آرامش کامل و با کمترین هزینه انجام شود.

انجام آزمایش کودک در منزل

هزینه آزمایشات نوزاد و کودک

بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر بخواهند آزمایشات نوزاد و کودک را در منزل انجام دهند، باید هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنند؛ در حالی که این باور غلط است. در واقع شما زمانی که کودک خود را به صورت حضوری به آزمایشگاه می برید، هزینه بیشتری می پردازید. علاوه بر این استرس و نگرانی زیادی را به کودک خود تحمیل می کنید.

اگر به دنبال مرجعی برای آزمایشات نوزاد و کودک ارزان هستید، سری به وب سایت آنی آزما بزنید. آنی آزما بدون دریافت هیچ هزینه اضافی انواع آزمایشات از جمله آزمایشات نوزاد و کودک برای کودکان نارس را در منزل یا هر محلی که شما تعیین می کنید، انجام می دهد. با استفاده از خدمات آنی آزما می توانید مشکل رفت و آمد به آزمایشگاه را به راحتی حل کنید.

آنی آزما؛ مرجع انجام آزمایش در منزل

چرا آزمایشگاه آنی آزما را برای انجام آزمایشات نوزاد و کودک انتخاب کنیم؟

انجام آزمایشات نوزاد و کودک از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است و باید توسط تکنسین های متخصص انجام شود تا هیچ عارضه ای بعد از آزمایش برای کودک ایجاد نشود. آنی آزما با بهره مندی از بهترین و با تجربه ترین پرسنل برای نمونه گیری از نوزاد و کودک، معتبرترین مرجع برای انجام آزمایشات مختلف در خانه است.

اگر فرصت یا امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید، درخواست انجام آزمایش کودک را در وب سایت آنی آزما ثبت کنید تا پرسنل نمونه گیری از بهترین آزمایشگاه های مرجع برای شما ارسال شوند. علاوه بر تمامی این موارد، شما می توانید نتیجه و تفسیر آزمایش کودک را به راحتی در وب سایت آنی آزما مشاهده کرده و آن را به پزشک متخصص نشان دهید.

سوالات متداول

1-چه تفاوتی بین آزمایش غربالگری نوزاد و آزمایش تشخیصی نوزاد وجود دارد؟

آزمایش های غربالگری عموماً بیماری هایی را بررسی می کنند که شیوع بسیاری ندارند، اما در صورت وجود بسیار خطرساز هستند. آزمایش های تشخیصی شامل معاینات فیزیکی و بررسی علائم ظاهری کودک می شوند.

2-آیا ناشتا بودن برای انجام آزمایشات نوزاد و کودک ضروری است؟

ناشتا بودن برای انجام برخی از آزمایش ها؛ مانند قند و چربی خون ضروری است.

3-چه مدت بعد از انجام آزمایشات نوزاد و کودک می توانم نتایج را دریافت کنم؟

این امر بسته به آزمایشگاهی است که انتخاب می کنید. آنی آزما در کمترین زمان ممکن نتایج آزمایش را در اختیار شما قرار می دهد.

4-آیا انجام آزمایشات نوزاد و کودک دردناک است؟

هیچ آزمایشی بدون درد نیست، اما درد آن موقتی است و سریعاً تمام می شود.

5-برای انجام آزمایشات نوزاد و کودک چه مدارکی لازم است؟

مدارک پزشکی کودکانی که بیماری های خاص دارند و مدارک پزشکی والدین آن ها در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای به همراه مدارک شناسایی در زمان آزمایش الزامی است.

6-آیا آزمایشات نوزاد و کودک برای کودکان بی خطر است؟

بله. این آزمایشات هیچ خطری ندارند؛ بلکه از بسیاری از خطرات سلامتی پیشگیری می کنند.

پایان رپورتاژ آگهی