پوکه معدنی چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

پوکه‌ معدنی سنگ‌های کوچک و متخلخلی هستند که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی به وجود می آیند. منشأ این سنگ‌ها، از گدازه‌های آتشفشانی است که از دل زمین بیرون می‌آیند و به سرعت سرد می‌شوند. تخلخل و سوراخ‌های ریز موجود روی این سنگ‌ها، از خروج همزمان گاز در هنگام سرد شدن آن‌ها ایجاد می شود. سنگ پا از معروف‌ترین نمونه‌های پوکه معدنی است. وزن بسیار پایین و تخلخل موجود سبب شده پوکه‌های معدنی برای کاربردهای مختلفی استفاده شوند.

پوکه معدنی چه کاربردهایی دارد؟

سنگ‌ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. بعضی از سنگ‌ها قیمتی هستند و تعدادی دیگر به عنوان سنگ نما و …. استفاده می شوند. در این میان، پوکه معدنی به عنوان سنگ متخلخل و سبک در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. پوکه‌های معدنی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند به طور گسترده‌ در ساختمان سازی، سد سازی، تصفیه آب، کشاورزی، آکواریوم‌های زینتی و ساخت کاشی و گچ، صنایع نساجی و…. مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوکه معدنی عبدی pokeh.net با استخراج از معدن قروه در کردستان انواع پوکه های معدنی را برای صنایع مختلف عرضه می کند.

پوکه معدنی چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای پوکه معدنی

پوکه های معدنی به علت ویژگی های خاصی که دارند در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. در ادامه به چند مورد از کاربردهای پوکه معدنی می‌ پردازیم.

1.ساختمان سازی

2.کشاورزی

3.ساخت بتن

4.سدسازی

5.تصفیه خانه‌ها

6. نساجی

7. آب و فاضلاب

8. پزشکی

البته این پوکه ها در صنایع دیگری نیز کاربرد دارند.

1.کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی و عملیات عمرانی

از مهمترین کاربردهای پوکه معدنی، استفاده در ساختمان سازی است. با توجه به اینکه امروزه استفاده از فوم بتن و مایع دستگاه فوم ساز ساختمانی رواج بیشتری یافته اما هنوز هم پوکه‌های معدنی نقش مهمی در ساخت بتن سبک با مقاومت بالا، سیمانکاری نما، ایزولاسیون لوله‌ها و … دارند. همچنین از پوکه های معدنی در عملیات عمرانی نظیر سد سازی،تونل و مترو و سد آبی نیز استفاده گسترده ای می کنند.

2. استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم پوکه معدنی، کمک به افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، جلوگیری از رویش گیاهان هرز و حفظ رطوبت و جلوگیری از ورود حشرات به درون باغ و گلخانه است. خاصیت مهم پوکه معدنی یعنی تخلخل آن، سبب می‌شود که آب را درون خود نگه دارد و از تبخیر آب جلوگیری کند. همچنین مواد معدنی موجود در این سنگ ها سبب نفوذپذیری مناسب و خاصیت ضد باکتریایی در رشد سریع گیاهان می شود و تاثیر مثبتی بر کیفیت گیاهان خواهد داشت.

3. کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

3. کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

به طور کلی سال هاست که از پوکه‌های معدنی برای ساخت بتن و ملات سازی استفاده می کنند. این پوکه‌ها نسبت به شن و ماسه وزن کمتری دارند و باعث سبکی بتن می‌شوند و خاصیت فیزیکی و مکانیکی بتن را بهبود می بخشند. از طرفی هم ویژگی هایی نظیر، استحکام تراکمی، وزن مخصوص پایین، پایداری در برابر آتش، عایق صدا و … سبب شده تا پوکه معدنی در ساخت بتن ساختماني، ساخت قطعات پيش‌ساخته و پركننده سبك بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

 یکی از مهمترین کاربردهای پوکه معدنی، استفاده در کف سازی ساختمان ها می باشد. امروزه برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان، از دستگاه فوم بتن نیسانی تحت فشار در بسیاری از موارد از جمله کف سازی ها استفاده می کنند. اما مقاومت بالای پوکه معدنی و مصرف نسبتاً پایین آب در مقایسه با فوم بتن سبب شده تا این روش بسیار کاربردی تر باشد.

4. پوکه معدنی و پروژه‌ های سد سازی

از دیگر کاربردهای پوکه ی معدنی، استفاده در قسمت‌های مختلف پروژه‌های عظیم سد سازی می‌باشد. از مزیت های مهم پوکه معدنی، جلوگیری از نفوذ آب به زمین است که باعث شده از آن به صورت گسترده در ساخت سدهای آبی استفاده کنند. از طرفی در بتن سازی سدها نیز از پوکه معدنی استفاده می‌شود.

5. استفاده از پوکه معدنی در تصفیه آب

پوکه‌های معدنی به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارد به عنوان یک ماده تصفیه کننده قدرتمند جایگزین شن و سایر مواد تصفیه کننده در تصفیه خانه‌های کارخانه‌های صنعتی شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که پوکه‌های معدنی در تصفیه آب آشامیدنی نیز تاثیر مثبتی داشته است. ویژگی های مثبت و قیمت پایین پوکه های معدنی و قابلیت استفاده در تصفیه خانه‌های آب شیرین و کارخانجات صنعتی، سبب شده تا در سال‌های اخیر کاربردهای پوکه معدنی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

6. صنعت نساجی

پوکه معدنی به عنوان یک ماده پرکننده در تولید پارچه و فرش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده جذب رنگ و رطوبت را بهبود می بخشد و باعث افزایش کیفیت محصول می شود. همچنین برای سنگ شور کردن لباس ها به خصوص لباس های جین هم از این پوکه ها استفاده می کنند.

7. صنعت آب و فاضلاب

پوکه معدنی در صنایع آب و فاضلاب به عنوان یک ماده جاذب به کار می رود و با جذب ذرات آلاینده و باکتری‌های موجود، کیفیت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. به همین علت هم در تصفیه خانه ها از این ماده برای تصفیه آب استفاده می کنند.

8. صنعت پزشکی

از پوکه معدنی در صنایع پزشکی نیز استفاده های زیادی می شود. از ترکیبات پوکه معدنی در تولید برخی از داروهای ضدعفونی کننده زخم‌ها استفاده می شود. همچنین در ساخت انواع محصولات بهداشتی و مراقبت پوست نیز بسیار رایج است.

خواص پوکه معدنی و کاربردهای دیگر آن

خواص پوکه معدنی و کاربردهای دیگر آن

از ویژگی ها و خواص پوکه معدنی می‌توان به عایق بودن آن در مقابل صدا و کاهش آلودگی‌های صوتی اشاره کرد. وجود هوا در سوراخ‌های ریز پوکه های معدنی سبب شده که از آن در آپارتمان‌ها برای عایق بندی دیوارها در مقابل آلودگی صوتی استفاده کنند.

مقاومت بالای پوکه های معدنی در مقابل رطوبت و آتش نیز از دیگر خواص این سنگها می باشد که سبب شده، این سنگ‌ها را در ساخت بلوک‌های بتنی سبک استفاده کنند و به شکل قابل توجهی مقاومت آن‌ها را در مقابل رطوبت و حرارت افزایش دهند.

خاصیت سایندگی این سنگ‌ها همانند سنگ پا نیز باعث شده که از آن‌ها در تولید لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنند.

 پوکه های معدنی خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز دارند و در کشاورزی و سالم ماندن گیاهان نیز تاثیر گذار می باشند.

تهیه انواع دستگاه بتن و مواد اولیه

در این مقاله با پوکه معدنی و کاربردهای آن آشنا شدید. از میان همه مواردی که اشاره کردیم مهم‌ترین کاربرد این سنگ‌ها در ساخت بلوک سبک و بتن است. شما می‌توانید انواع بلوک بتن سبک و بلوک سبک گازی را از شرکت پوکه نت که یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در این حوزه می باشد خریداری نمایید. علاوه بر این فوم بتن‌ها به دلیل مزایای بسیاری که دارند، جایگزین‌ فوق العاده ای برای پوکه معدنی هستند که شما می‌توانید دستگاه‌های فوم بتن و مواد اولیه مانند مایع کف زا فوم را از سایت پوکه نت تهیه کنید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

پایان رپورتاژ آگهی