چگونه کودکان را به کتابخوانی علاقمند کنیم؟

راه نجات کودکان و نوجوانان از فضای مجازی، علاقمند کردن آنها به کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، کتاب‌ها را چه برای خوانده شدن بخریم و چه برای دکور اتاق و نشیمن، حجم زیادی از زیبایی و آرامش را همراه خود دارند.کارشناسان معتقدند که مطالعه روزانه کتاب موجب بهبود عملکرد مغز، کاهش استرس، افزایش اعتماد بنفس و جلوگیری از آلزایمر می شود.

احساساتٰ، لبخند‌ها و اشک‌های ما در برگ برگ صفحاتشان جا می‌ماند و به همین خاطر است که معمولا کتاب‌های خوانده شده حجم بیشتری نسبت به کتاب‌های خوانده نشده، دارند. هیچ چیزی جز کتاب به ما فرصت درک تجربه‌های دیگران و زندگی‌های مختلف و سفر به زمان و مکان‌های مختلف را نمی دهد.

کتابخوانی در همه جای جهان یکی از ملاک‌های رشد و توسعه بوده و نشانگر سطح فرهنگ یک ملت است. اهمیت این فعالیت تا جایی است که سرانه مطالعه افراد در هر کشوری به عنوان یکی از معیار‌های تعیین توسعه یافتگی آن کشور در نظر گرفته می‌شود.

جنین از شش ماهگی قادر به شنیدن صدای مادر و تشخیص زبان است. سن آغاز کتابخوانی برای کودک از سه ماه پایانی دوران جنینی آغاز می‌شود. والدینی که به طور مستمر و روزانه برای فرزندانشان کتاب می‌خوانند، عموما کودکانی خلاق، باهوش و شاد دارند.

در دهه‌های اخیر در کنار عناوین مختلف کتاب بزرگسالان و ترجمه‌های متعدد از آثار نویسندگان جهان، کتاب‌های زیادی نیز در حوزه کودک و نوجوان به نگارش درآمده است. ضرورت کتابخوانی کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر با گسترش و نیز سهولت در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بر هیچکس پوشیده نیست.

پرورش مهم‌تر از آموزش

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: توسعه فرهنگ و هنر در بین نوجوانان و کودکان موجب فعالیت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در آینده خواهد شد.

او افزود: هنر و فرهنگ موجب ساخته شدن شخصیت افراد می‌شود. برای جذب بیشتر دانش آموزان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری تفاهم نامه‌ای بین آموزش و پرورش استان و ما امضا شده است.

این تفاهم نامه در چند سطح آشنایی بیشتر مربیان پرورشی با هنر، ارتباط معلمان فعال در زمینه پرورشی و هنری با هنرمندان استانی و تبادل اطلاعات، جذب بیشتر دانش آموزان در فعالیت هنری از جمله مباحث در نظر گرفته شده است. این تفاهم نامه از ابتدای سال تحصیلی امسال در مدارس استان سمنان اجرایی می‌شود.

امور تربیتی پرورش می‌یابند از موفق‌ترین شخصیت‌های جامعه هستند.برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره رضوی، جشنواره‌های داستان نویسی و مراسم‌های متعدد برای ایجاد انگیزه در بین نویسندگان است.

روش های علاقمندسازی کودکان به کتابخوانی

مهدی زارع روانشناس و مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اغلب در خصوص کودکان و نوجوانان کلی صحبت می‌شود در صورتی که باید تخصصی به این گروه مهم نگاه شود و بسیاری از آموزش‌ها را می‌توانیم با قصه و داستان‌های تخصصی به کودکان بیاموزیم.

او با اشاره به ایجاد علاقمندی به کتاب در بین کودکان و نوجوانان بیان کرد: تشویق، تحریک و اجبار از جمله راه‌های تبدیل یک رفتار به عادت است، اما برای کتابخوان کردن فرزندانمان باید والدین اهل مطالعه باشند تا کودکان از آنها الگو برداری کنند.

کودکان تنها با دیدن مطالعه والدین حتی روزنامه خوانی‌ها به سمت مطالعه کشیده می‌شوند کودکان در بین همسالان خود تنها بازی با گوشی را می‌بینند و در تلویزیون نیز الگوی مناسبی وجود ندارد تا قهرمان کودک در کتابخوانی شود.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان سمنان تصریح کرد: والدین با کمک کانون پرورشی فکری یا کتابداران در کتابخانه‌ها می‌توانند با توجه به ویژگی‌ها و سن فرزندانشان انتخاب درستی داشته باشند.

صدها قصه کودکانه زیبا و رایگان را به صورت رایگان اینجا مطالعه کنید.

کتاب‌های نویسندگان داخلی به کودکان پیشنهاد شود

ویدا اروجی نویسنده کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کودکی و نوجوانی مهمترین دوران زندگی است و افراد در این سنین به دنبال کسب اطلاعات و تجارب گوناگون هستند. به کودکان باید اعتماد بنفس، عشق ورزی، دوست داشتن، احترام و بسیاری از عادت‌های خوب و کاربردی را آموخت  که کتاب و داستان‌های مختلف راه معتبر و درست آموزش به کودکان و نوجوانان هستند.

او با اشاره به ترجمه آثار نویسندگان بیان کرد: امروزه در بازار و بین قفسه‌های کتابفروشی ها، کتاب‌های ترجمه شده بسیار زیاد و خوبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است، اما باید توجه داشت که این داستان‌ها براساس ویژگی‌های فرهنگی و سبک زندگی رایج در همان مناطق نوشته شده و سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.

کودکان و نوجوانان ما نیاز به آموختن فرهنگ ما دارند و این نیاز تنها با کتاب‌های نویسندگان داخلی که همخوانی بسیاری با فرهنگ و شیوه تربیت ما دارد، بر طرف خواهد شد.

اروجی کودکان را ذاتا داستان گو برشمرد و ادامه داد: کودکان به دلیل تخیل سرشاری که دارند قصه گو‌های ماهری هستند. والدین رکن مهم آموزش به بچه ‌ها هستند و اگر کودکی مادر یا پدر خود را هنگام مطالعه نبیند نمی توان امیدی به کتابخوانی او داشت. خواندن خانوادگی یک کتاب، گفتگو و نقد پیرامون آن یکی از موثرترین شیوه‌ها در علاقمندی کودکان به مطالعه و نیز پرورش اعتمادبنفس کودک است.

ثبت سفارش کتاب داستان اختصاصی کودک در لینک زیر:

https://www.mooshima.com/story-books

سخن آخر

رنگ و لعاب شبکه‌های اجتماعی و محتوای عرضه شده در آن بی شک سهم بزرگی در گذران اوقات فراغت ما دارد. برخی افراد تکه خوانی‌های کانال‌ها و گروه‌های مجازی را مطالعه و کپشن نویسی پیج‌ها را نویسندگی می‌دانند و این تفکر غلط مانع بزرگی بر ورود یار مهربان در خانه‌ها است.
نمی توان گفت امکان استفاده از فضای مجازی در دنیای امروز وجود ندارد، اما می توان با برنامه ریزی و اولویت بندی، با کتاب و کتابخوانی بیشتر دوست شد و فرزندانمان را نیز بیشتر آشنا کرد.

انتخاب کتاب و داستان‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم و ضروری است و باید توجه داشت صرفا به خاطر سرگرمی کودکان کتابی خریداری نشود بلکه کتاب‌ها باید آموزشی و خلاقانه هم باشند.

انس بیشتر کودکان و نوجوان با کتاب یعنی افرادی با آینده‌ای پویا، فرهیخته و آگاه.

 

منبع:

https://www.yjc.news