چرا فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا طراحی نکنیم !

امروزه با توجه به تغییرات اساسی که در روش‌های کاری نسبت به گذشته ایجاد شده بسیاری از مشاغل به طراحی فروشگاه اینترنتی روی آورده‌ اند تا بتوانند علاوه بر فعالیت حضوری به صورت مجازی و آنلاین نیز با مشتریان و کاربران خود ارتباط برقرار کنند. در گذشته نه چندان دور بسیاری از شرکت‌ها، ادارات و ارگان‌ها سایت داشتند اما اگر خاطرتان باشد کارکرد امروزی را نداشتند و تا حدودی ویترین آن شغل محسوب می‌شدند اما در حال حاضر نداشتن سایت فروشگاهی یا شرکتی و .. به معنای عقب افتادن از قافله تکنولوژی روز دنیا و دیجیتال مارکتینگ است. ما در این مطلب سعی داریم بیشتر در خصوص طراحی فروشگاه آنلاین صحبت کنیم و راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که با در نظر گرفتن و پیاده سازی آن‌ها بتوانید در کسب و کار خود موفق شده و جایگاه بالایی را در حیطه فعالیت خود بدست آورید. در انتها نیز شما را با مجموعه رویال کد متخصص طراحی وبسایت در کرمان آشنا خواهیم کرد که می‌توانید صفر تا صد طراحی سایت خود را به آن‌ها بسپارید.

طراحی سایت در کرمان

طراحی فروشگاه اینترنتی چرا و چگونه؟

شاید برای بسیاری از خوانندگان این مطلب نیز مانند ما این سوال پیش بیاید که چرا وقتی نام فروشگاه اینترنتی مطرح می‌شود همه ذهن‌ها به آن سمت می‌رود که فروشگاه آنلاین یعنی اینکه همه چیز در آن فروشگاه به فروش برسد؟ آیا یک فروشگاه اینترنتی به عنوان مثال حتما باید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در خود داشته باشد تا بتواند به عنوان فروشگاه آنلاین مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد؟ اصلا سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا همه می‌خواهند از ابتدای کار شبیه به فعالیت اکنون شرکت آمازون باشد؟ آیا آمازون از ابتدا چند محصول را عرضه می‌کرد و یا کار خود را تنها با فروش کتاب آغاز کرد؟ و یا چرا برخی می‌خواهند شبیه به همین دیجی کالای خودمان کار کنند. آیا بهتر نیست هنگام راه‌ اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی کمی خلاقیت به خرج داده و متمرکزتر کار را آغاز کنیم و پس از محکم شدن جای پا در این نوع کسب و کار، زمینه فعالیت خود را گسترش بدهیم؟ به نظر می‌رسد کار کردن به روش نیچ مارکتینگ می‌تواند در اولین قدم‌ها بسیار مناسب‌تر باشد. در ادامه بیشتر به چگونگی روش نیچ مارکتینگ خواهیم پرداخت.

نیچ مارکتینگ به چه معناست؟

نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ Niche Marketing با دو تلفظ بریتانیایی و آمریکایی که در ایران با اصطلاحاتی همچون بازاریابی گوشه‌ای، بازاریابی جاویژه، بازاریابی دنج، بازاریابی خرد و یا میکرومارکتینگ شناخته شده می‌تواند در ابتدای فعالیت آنلاین و طراحی فروشگاه اینترنتی انتخاب خوبی باشد. به طورکل نیچ مارکتینگ یعنی کوچک کردن و متمرکز کردن فعالیت روی دسته مشخصی از کالاها و یا جنبه‌ای خاص از خدمات که این شیوه از بازاریابی به شما کمک می‌کند در یک بازار کوچک تبدیل به یک شرکت یا فروشگاه اینترنتی بزرگ شوید. در روش بازاریابی دنج و یا گوشه‌ای به جای آن که در فروشگاه خود چند محصول مختلف را عرضه کنید با تمرکز بر روی یک دسته کالای مشخص، گروهی از مشتریان و کاربران را هدف قرار می‌دهید. شاید در ابتدا این مورد به نظر برسد که به این شکل دایره مشتریان شما کوچک خواهد شد اما در بلند مدت خواهید دید که با استفاده از بازاریابی جاویژه توانسته‌اید به یک برند تبدیل شوید.

یک مثال کوچک در اینجا می‌تواند روش نیچ مارکتینگ را روشن کند. اگر به دنبال خرید کفش چرم باشید و وارد فروشگاهی شوید که همه چیز می‌فروشد چطور می‌توانید کفش چرمی دلخواهتان را پیدا کنید؟ اما زمانی که وارد یک فروشگاه محصولات چرم می‌شوید می‌توانید راحت به انواع کفش‌های چرمی دسترسی پیدا کنید.

چه نکاتی در نیچ مارکتینگ اهمیت دارد؟

این که با استفاده از بازاریابی گوشه‌ای و دنج می‌توانید برندسازی کنید جمله بیراه و اشتباهی نیست، زیرا بهتر از آن است که با یک دست چند هندوانه بردارید و آخر هم به همه آن‌ها آسیب برسانید. برای این منظور لازم است چند نکته زیر را در نظر بگیرید.

طراحی فروشگاه اینترنتی

  • روی یک موضوع خاص تمرکز کنید:

هنگامی که تصمیم به طراحی فروشگاه آنلاین می‌گیرید تنها روی یک دسته محصولات و یا ارائه خدماتی مشخص کار کنید.

  • روی بازاریابی محلی تمرکز نمایید:

ممکن است نتوانید در ابتدای کار و پس از طراحی فروشگاه آنلاین خدمات خود را به تمامی مشتریان یک شهر ارائه کنید پس بهتر است آن را محلی کنید و در ابتدا یکی دو منطقه از شهر را تحت پوشش قرار دهید.

  • محصول خود را تخصصی کنید:

طراحی فروشگاه اینترنتی خود را با این طرز فکر آغاز کنید که بتواند یک دسته محصول تخصصی مانند کالاهای دیجیتال را عرضه کند و سایر کالاها را به فروشگاهی دیگر بسپارد.

  • گروه‌های سنی و جنسی را در نظر بگیرید:

بهتر است روی یک دسته محصول خاص آن هم برای سنین مشخصی کار کنید. به عنوان مثال در حوزه فروش البسه چه نیازی است همه گروه‌های سنی و مردانه و زنانه و.. را در فروشگاه اینترنتی خود بگنجانید؟ چرا اصرار داریم دیجی کالا باشیم؟

هفت دلیل برای آن که فروشگاهی مانند دیجی کالا طراحی نکنیم

7 دلیل که نباید مانند دیجی کالا سایت طراحی نمایید

چرا می‌گوییم سایتی شبیه به دیجی کالا طراحی نکنیم. آیا سایت دیجی کالا در ایران آن قدر خوب است که کسی توان رقابت با آن و یا کارکردن به آن شیوه را ندارد!! اگر شما هم از جمله افرادی باشید که خرید کالاهای مختلف را به صورت آنلاین انجام می‌دهید و یا از خدمات گوناگون اینترنتی استفاده می‌کنید، می‌بینید که بسیاری از طراحان، سایت‌های فروشگاهی را شبیه به دیجی کالا و با همان قالب طراحی کرده و اغلب به این موضوع هم افتخار می‌کنند و با تبلیغات پیشنهاد می‌دهند که طراحی فروشگاه اینترنتی شما را به سبک و سیاق دیجی کالا انجام دهند. اما واقعا این روش طراحی سایت فروشگاهی چه مزیتی دارد؟ نمی‌خواهیم شما را نا ‌امید کنیم اما به دلایل زیر ممکن است به موفقیتی که امروز دیجی کالا دارد دست پیدا نکنید.

  1. شما با داشتن فروشگاه اینترنتی شبیه به دیجی کالا نمی‌توانید عملکردی مانند آن داشته باشید. پس فکر ساخت نام با دو کلمه دیجی و یا کالا را رها کنید و نامی را در نظر بگیرید که خاص باشد و روزی به یک برند تبدیل شود. رقابت با تقلید تفاوت دارد.
  2. زمانی که در دهه 80 دیجی کالا فعالیت خود را آغاز کرد سایتی شبیه به آن در سطح کشور وجود نداشت. پس جزء اولین‌ها نیستید ولی می‌توانید بهترین شوید.
  3. فرهنگ خرید کالای آنلاین را فروشگاه‌هایی مانند دیجی کالا و بامیلو در ایران پایه‌گذاری کردند و شما اکنون از آن بهره‌مند هستید. از این قابلیت استفاده کنید.
  4. برای طراحی فروشگاه اینترنتی بزرگی مانند دیجی کالا نیاز به سرمایه فراوانی دارید. سرمایه کم خود را روی یک موضوع متمرکز کنید.
  5. برای اینکه بتوانید سهمی از بازار فروش را از آنِ خود کنید بهتر است از روش تمرکز بر روی دسته مشخصی از کالاها استفاده کنید. در آمریکا نیز در کنار فروشگاه آمازون فروشگاه‌های اینترنتی دیگری هم هستند که هر کدام فعالیت متمرکز خود را داشته و از درآمد خوبی هم برخوردارند.
  6. اگر برای جذب مشتریان بیشتر، مزیت رقابتی نسازید و روی استراتژی فعالیت فروشگاه اینترنتی خود کار نکنید موفق نمی‌شوید.
  7. اگر محتوای عالی نداشته باشید و سئو سایت را بهبود ندهید نمی توانید در صدر موتورهای جستجو قرار بگیرید.

شرکت رویال کد متخصص طراحی سایت در کرمان

در بخش‌های پیشین درباره طراحی فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم و به نکاتی اشاره کردیم که با در نظر گرفتن آن‌ها نه تنها می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی جدید با رویکردی خاص طراحی کنید بلکه می‌توانید با تمرکز کردن بر روی دسته‌ای از محصولات و خدمات به شکلی بسیار حرفه‌ای و نه تقلیدی با سایت دیجی کالا رقابت کنید. اگر اکنون تصمیم دارید با استفاده از روش فروش و بازاریابی جاویژه سایتی داشته باشید و بازار را در دست بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنیم کار طراحی فروشگاه آنلاین خود را به مجموعه رویال کد www.royalcode.net بسپارید. این مجموعه که در کرمان فعالیت دارد تنها سایت را برای شما راه‌اندازی نمی‌کند بلکه از ابتدایی‌ترین قدم‌ها در کنار شما بوده و به شما کمک می‌کند تا با بهبود سئو سایت، تولید محتوای مفید، برندسازی و .. بتوانید کسب و کار خود را در کنار فروشگاه‌های بزرگی همچون دیجی کالا و .. ادامه داده و درآمد بالایی داشته باشید.