نگهداری صحیح تردمیل با استفاده از روغن تردمیل

تندرستی و حفظ تناسب اندام از مهم ترین اولویت های بیشتر افراد جامعه است. انجام حرکات ورزشی مداوم علاوه بر بالابردن آمادگی و سلامت جسمانی، به سالم ماندن سلامت روانی افراد نیز کمک می کند. یکی از وسایلی که افراد در خانه نیز به کمک آن می توانند ورزش کنند، تردمیل است.

تردمیل ها در اندازه ها و مدل های مختلف در باشگاه های ورزشی و همینطور منازل مورد استفاده قرار می گیرند. آیا می دانید روش صحیح نگهداری از تردمیل چگونه است؟ در ادامه مصاحبه ای را با مهندس مهدی شاه حمزه مدیرعامل مجموعه رول تسمه می خوانید. این مجموعه با چندین سال سابقه در بحث توزیع و تعمیر قطعات تردمیل، خدمات زیادی را به تردمیل داران ارائه داده است.

جناب شاه حمزه طبق تجربیاتی که تابحال بدست آورده اید، به نظر شما متداول ترین دلایل بروز مشکلات تردمیل چیست؟

تردمیل هم مثل تمام کالاها و محصولات دیگر نیاز به نگهداری صحیح دارد و انجام این کار می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. یکی از رایج ترین دلایلی که می تواند مشکلات متنوعی را برای تردمیل رقم بزند، عدم روغن کاری تردمیل است. روغن کاری به موقع و مداوم تردمیل علاوه بر بالابردن طول عمر تسمه تردمیل، به درست کارکردن بخش های مختلف تردمیل نیز کمک می کند.

با توجه به صحبت های شما، تردمیل لازم است تا به صورت مداوم روغن کاری شود. انجام این کار چه فایده ای دارد و هرچند وقت یکبار باید تردمیل را روغن کاری کرد؟

تسمه تردمیل یکی از مهم ترین اجزای تردمیل است که در صورت بروز هرگونه ایراد در این جزء، بخش ها و اجزای دیگر نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند. فایده روغن کاری نوار نقاله تردمیل در آن است که اجزای به حرکت درآورنده تردمیل بدون بوجود آمدن مشکل خاصی می توانند وظیفه خود را انجام داده و استفاده کنندگان از این وسیله ورزشی تجربه بهتری بدست می آورند.

طبق آزمایشاتی که در دپارتمان تحقیق و آزمایش رول تسمه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که روغن تردمیل بهتر است هر25000 متری که روی تردمیل می دوید (تقریبا معادل 40 ساعت استفاده از تردمیل) روی نوار نقاله تردمیل ریخته شود. حتی اگر از تردمیل خود استفاده نمی کنید نیز بهتر است هر 3 الی 6 ماه روغن کاری تردمیل انجام شود تا خطرات مربوط به خرابی تسمه تردمیل به حداقل برسد.

نشانه های خرابی نوار نقاله تردمیل چیست؟ آیا می توان نوار نقاله آسیب دیده را تعمیر نیز کرد؟

به طور کلی می توان گفت نوار نقاله تردمیل هرچه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، به همان میزان کیفیت و کارایی اش نیز پایین می آید. در برخی موارد، تعمیر نوار نقاله تردمیل به دلیل شدت فرسودگی ها و آسیب دیدگی ها وجود نداشته و باید آن را با یک تسمه دیگر تعویض کرد.

نوار نقاله تردمیل به مرور و قبل از بلااستفاده شدن نشانه هایی از خود نشان می دهد و در صورتی که افراد زودتر اقدام کنند، ممکن است بتوان آن را تعمیر کرده و از خرید نوار نقاله جدید جلوگیری کرد.

از رایج ترین نشانه های خرابی نوار نقاله تردمیل می توان به خشک شدن و آسیب دیدن لاستیک سیاه رنگ تردمیل، باز شدن نوار نقاله تردمیل در نقاط اتصال و آسیب دیدن پارچه سفید رنگ زیر نوار نقاله تردمیل اشاره کرد.

در پاسخ به سوال دوم تان باید بگویم بله؛ امکان تعمیر کردن نوار نقاله آسیب دیده در مواقعی که آسیب دیدگی ها جدی نباشند و افراد سریعا پس از مشاهده نشانه های خرابی اقدام کنند وجود دارد.

آیا راهی وجود دارد که بتوان از خرابی تسمه تردمیل جلوگیری کرد و یا حداقل آن را به تعویق انداخت؟

بله؛ استفاده از روغن تردمیل به طور مداوم و روغن کاری مرتب تسمه تردمیل می تواند طول عمر تسمه تردمیل را بالاتر ببرد و حتی در مواردی از خرابی جلوگیری کند. با این حال نمی توان جلوی فرسودگی تسمه تردمیل را گرفت و خواه ناخواه به مرور زمان تسمه تردمیل کیفیت خود را از دست می دهد.

با توجه به ارزش بالای روغن تردمیل، آیا افراد خودشان می توانند این کار را انجام دهند؟ بهترین نوع روغن کدام است و آیا می توان از هر نوع روغنی استفاده کرد؟

بله؛ دارندگان تردمیل می توانند با تهیه روغن تردمیل خود فرایند روغن کاری تردمیل را انجام دهند. به افرادی که در مناطق گرم سیر زندگی می کنند پیشنهاد می کنیم فواصل بین دفعات روغن کاری تردمیل را کاهش دهند تا از خشکی بیش از حد تسمه تردمیل جلوگیری شود.

شرکت های تولیدکننده تردمیل پیشنهاد می کنند که بهترین نوع روغن تردمیل آن نوع روغن هایی است که براساس سیلیکون ساخته شده باشند.

در پاسخ به سوال آخرتان نیز اجازه دهید اینطور بگویم که افراد زیادی از روغن های متفرقه و حتی روغن های خوراکی برای چرب کردن نوار نقاله تردمیل استفاده می کنند اما ما به هیچ عنوان این کار را توصیه نمی کنیم و حتی در مواردی شاهد کاهش شدید کیفیت تسمه تردمیل پس از یک دوره استفاده از این نوع روغن ها بوده ایم.

افراد از کجا می توانند روغن های مخصوص تردمیل را تهیه کنند؟ آیا شرکت رول تسمه این محصول را به فروش می رساند؟

دارندگان تردمیل می توانند با مراجعه به فروشگاه های فیزیکی و آنلاین تردمیل روغن تردمیل را تهیه کنند.

بله؛ شرکت رول تسمه روغن های مخصوص تردمیل که بهترین روغن تردمیل موجود در بازار نیز می باشد را به فروش می رساند. علاوه بر آن، افراد با مراجعه به وبسایت رسمی رول تسمه می توانند علاوه بر یافتن پاسخ مشکلات خود، نسبت به خریداری تسمه تردمیل چینی، آلمانی، تایوانی و … نیز اقدام کنند.