نحوه نصب سیستم گرمایش مرکزی

نصب سیستم گرمایش مرکزی کار سختی است و به برنامه ریزی و شناخت قطعات و ابزار لازم نیاز دارد. گرچه بخش مهم نصب سیستم گرمایش مرکزی مانند انتخاب بویلر و شوفاژ، وصل کردن لوله ها و حتی نصب سیستم کنترل، از عهده خودتان برمی آید، اما یک متخصص دارای مجوز باید بویلر را به منبع گاز وصل کرده و کل سیستم را بررسی کند. در اینجا نحوه نصب سیستم گرمایش مرکزی به بویلر گاز را به شما معرفی می کنیم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت راه اندازی موتورخانه را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تاسیساتی ها در تهران باشید می‌توانید سفارش راه اندازی موتورخانه ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

  1. ابزار لازم برای نصب سیستم گرمایش مرکزی را آماده کنید.
  • یک بویلر گاز بزرگ انتخاب کنید تا بتواند خانه و لوله آب داغ متصل به سینک و وان را گرم کند، اما بیش از حد بزرگ نباشد. یک بویلر بیش از حد بزرگ فقط به خاطر از دست دادن گرمایش بویلر قبض را گران تر می کند. اگر مشکل اینجاست باید یک بویلر با اندازه مناسب خریداری کنید.
  • شوفاژی را انتخاب کنید که ظرفیت گرمایی لازم برای گرم کردن خانه را داشته باشد. مناسب ترین شوفاژها گرما را به درون خانه میدمند.
  • یک سیستم کنترل انتخاب کنید که راهنمای نصب داشته باشد. اگر در این زمینه مطمئن نیستید با سازنده تماس گرفته و درباره نصب سوال کنید.
  • بویلر و شوفاژ گازی ظرفیت گرمایی مشخص دارند. قطعاتی را انتخاب کنید که با این ظرفیت گرمایشی سازگار باشند.
  • در هنگام انتخاب ظرفیت گرمایشی پنجره ها، درها و دیوارهای خارجی را در نظر بگیرید چون ممکن است در فصل های سرد گرما را خارج کنند.
  1. نقشه سیستم گرمایش مرکزی را مشخص کنید. در این صورت می دانید بخش های جداگانه را کجا نصب کنید.
  • بویلر را جایی از خانه نصب کنید که به لوله های آب، گاز اصلی و غیره متصل بوده و تهویه کافی داشته باشد.
  • در هنگام انتخاب مکان نصب شوفاژ، یادتان باشد اغلب شوفاژها در پایین پنجره نصب می شوند تا با گرمای از دست رفته از طریق پنجره مقابله شود. با این حال اگر پنجره قدی است، می توانید شوفاژ را کنار آن نصب کنید.
  • لوله ها را در مسیر دیوار یا زیر کف وصل کنید. اگر آنها را زیر کف وصل می کنید مکان قرارگیری آنها را به یاد داشته باشید تا اشتباها به آنها میخ نزنید.
  1. قطعات لازم برای نصب سیستم گرمایش مرکزی را خریداری کنید.
  2. شوفاژها را نصب کنید: شوفاژ باید با کف 10 تا 15 سانتی متر فاصله داشته باشد تا برای فلکه لوله و تمیزکاری فضای کافی باشد. برای اتصال بهتر یک فلکه چرخشی و برای اتصال بازگشت فلکه قفل شونده نصب کنید. در این صورت می توانید بر جریان آب کنترل داشته باشید.
  3. لوله های متصل به شوفاژ و شیرآلات مربوط به بویلر را وصل کنید. برای این کار به لوله های مسی با اتصال کمپراسور یا مویرگی نیاز است. مطمئن شوید که لوله ها خوب به شوفاژ وصل هستند تا هوا به دام نیفته و در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد نشود.
  4. سیستم کنترل را نصب کنید. دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.
  5. منبع آب و گاز را قطع کرده و بویلر را نصب کنید. دوباره تمام دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. حتما از یک متخصص بخواهید تا بر آن نظارت داشته باشند.
  6. تمام دریچه های متصل به شوفاژ را بسته، سیستم را از آب پر کرده، و هر شوفاژ را به دریچه وصل کنید. پمپ گرمایشی را فعال کرده و دوباره سیستم را روشن کنید. بویلر را روشن کرده و با فلکه میزان حرارت هر شوفاژ را تنظیم کنید.