نحوه تعمیر شوفاژهای قدیمی

دانستن نحوه تعمیر شوفاژ باعث می شود در ماه های سرد زمستانی گرم بمانید. اما پیش از شروع کار، باید نوع شوفاژ را بشناسید. بسیاری از خانه های قدیمی با شوفاژهای بخار یا آب داغ گرم می شوند، در حالی که خانه های جدید شوفاژهای همرفتی دارند.

بسیاری از تعمیرات شوفاژ را می توانید خودتان انجام دهید، مانند نصب فلکه جدید، باز کردن فلکه هواگیری و افزایش جریان هوا. می توانید چند دقیقه تا چند ساعت را برای انجام این پروژه ها صرف کنید و پیش از شروع کار با سیستم آشنا شوید. ابزار لازم مانند انبر، آچار و پیچ گوشتی را در دسترس داشته باشید.

نکته: می توانید تعمیرات جزئی را روی شوفاژ پیاده کنید، اما مشکلات جدی مربوط به بویلر و لوله را به متخصص بسپارید. اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب شوفاژ را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصاب شوفاژ در تهران باشید می‌توانید سفارش نصب شوفاژ ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

شناسایی شوفاژ آب داغ و بخار
در سیستم بخار، با شعله ور شدن بویلر حرارت به شوفاژ می رسد. در سیستم آب داغ، آب حرارت دیده در شوفاژ جریان می یابد. شوفاژ حرارتی در بالا دریچه کوچک هوا دارد که با گرم شدن شوفاژ بخار خارج می کند. سیستم های بخار بین گرما و سرما چرخش می یابند. اغلب آنها از طریق یک لوله به کف متصل می شوند، اما برخی هم دو لوله دارند. اگر بویلر خاموش ماند می توانید فلکه شوفاژ بخار را باز کنید. این کار سخت است چون حرارت بالا در لوله به دام می افتد.
شوفاژهای آب داغ از طریق دو لوله به کف متصل می شود. این لوله ها به جای چرخش بین سرما و گرما، گرما تولید می کنند. پیش از باز کردن فلکه شوفاژ آب داغ می توانید سیستم را باز کنید.

نحوه نصب فلکه جدید
1. مهره ها را سفت کنید
اگر از دستگیره آب چکه کرد، ترموستات را بسته و صبر کنید تا شوفاژ خنک شود. مهره اصلی (زیر دستگیره) را با انبر سفت کرده و با آچار مهره بزرگتر اتصال دهنده را سفت کنید. اگر این کار مشکل را حل نکرد، به مرحله بعد برود.

2. شوفاژ را زهکشی کنید
با وجود سیستم آب داغ می توانید آب را از شوفاژ زهکشی کنید. ترموستات را ببندید. یک شلنگ را به فلکه بویلر وصل کرده و آن را به لوله پایینی وصل کنید. فلکه متصل به آن را باز کنید. از طبقه بالای خانه کار را شروع کرده و فلکه های هواگیری تمام شوفاژها را باز کنید.

3. میله را بپوشانید
مهره را برداشته و میله آن را بردارید، ابتدا با باز کردن پیچ و سپس با بیرون کشیدنش می توانید آن را بردارید. اگر از زیر دستگیره چکه ایجاد شد، میله را از وسط مهره برداشته و دوباره قرار دهید. اگر از قسمت پایین تر چکه ایجاد شد، یا این مشکل حل نشد به مرحله چهارم بروید.

4. فلکه را جایگذاری کنید
مهره اتصال دهنده که فلکه را به شوفاژ وصل می کند باز کنید و سپس فلکه را از لوله جدا کنید. فلکه قبلی را نزد لوله کش یا ابزارفروش برده و همان فلکه را پیدا کنید. باید لوله کوتاه که از شوفاژ بیرون زده را تعویض کنید.

نحوه اتصال دستگیره جدید
اگر دستگیره شل شده یا ترک برداشته پیچ بالایی را برداشته و دستگیره قدیمی را بردارید. اگر انتهای میله در وضعیت خوبی است، باید دستگیره جدیدی با همان اندازه پیچ خریداری کنید. اگر وضعیت خوبی ندارد باید دستگیره ای خریداری کنید که برای هر مهره ای مناسب باشد.

نحوه اتصال دریچه هوای قابل تنظیم
فلکه شوفاژ بخار باید روشن و خاموش شود. برای تنظیم دما، دریچه هوای قابل تنظیم استفاده می شود. ترموستات را بسته و برای باز کردن دریچه از انبر استفاده کنید. یونیت قابل تنظیم خریداری کنید. مهره را با چسب پوشانده و یونیت جدید را نصب کنید.

نحوه اتصال فلکه هواگیری
اگر شوفاژ آب داغ گرمای کافی تولید نکند، هوا در آن به دام می افتد. ترموستات را روشن کرده و صبر کنید تا شوفاژ گرم شود. یک فنجان را زیر فلکه هواگیری نگه داشته و با کلید مخصوص، انبر لبه بلند یا پیچ گوشتی آن را باز کنید. ممکن است آب یا هوا با فشار بیرون بپرد. با خروج آب به صورت بخار، فلکه را سفت کنید.

نحوه افزایش جریان هوا
برای تقویت عملکرد شوفاژ، مبلمان و لوازم مانع را بردارید. باید هوا آزادانه زیر و بالای شوفاژ جریان داشته باشد. یک ورقه آلومینیوم یا عایق انعکاسی در پشت شوفاژ حرارت بیشتری را به فضا وارد می کند