نایاب‌ترین تمبر جهان حراج شد

کمیاب‌ترین و ارزشمندترین تمبر جهان که قدمتی ۱۶۵ ساله دارد، در حراجی ساتبیز به مزایده گذاشته شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، یک تمبر یک سِنتی مگنتا متعلق به گویان بریتانیا که در سال ۱۸۵۶ میلادی چاپ شده است، دیروز (سه‌شنبه، ۱۸ خرداد) در حراجی ساتبیز در نیویورک به قیمت ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار چکش خورد. گویان بریتانیا نام مستعمره امپراطوری بریتانیا در کارائیب و ساحل شمالی آمریکای جنوبی بود که هم اکنون به عنوان کشور مستقل گویان شناخته می‌شود.

این تمبر تنها تمبر باقی‌مانده از مجموعه تمبرهایی است که آمریکای جنوبی برای جبران کمبود ناشی از مصرف بالای استعمارگران بریتانیایی، چاپ کرد.

استوارت وایتزمن (Stuart Weitzman) طراح کفش و مجموعه‌داری که این تمبر عتیقه را به حراج گذاشت، آن را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خرید و در ادامه سُنت صاحبان قبلی، در پشت تمبر یادگاری از خود برجای گذاشت؛ طرحی از یک کفش پاشنه‌بلند به همراه امضایش.

از دیگر عتیقه‌جات ارزشمندی که در حراجی روز گذشته نیویورک به فروش گذاشته شد همچنین می‌توان به یک سکه‌ طلای‌ دابل‌ ایگل‌ ۱۹۳۳ (DoubleEagle) اشاره کرد که با قیمت استثنایی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به فروش رسید. این سکه تنها سکه دابل ایگل ۱۹۳۳ بود که در مالکیت مجموعه‌داران خصوصی قرار داشت و ارزش تخمینی آن چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود.

 ارزشمندترین تمبر جهان,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

وایتزمن این سکه را در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خریده بود که زمان خود یک رکورد جدید به شمار می‌رفت.

 ارزشمندترین تمبر جهان,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

این سکه ۲۰ دلاری که در یک سمت آن تصویر تندیس آزادی قرار دارد و در سمت دیگر تصویر یک عقاب، آخرین سکه طلایی بود که در ایالات متحده ضرب و به بازار تزریق شد. این سکه پس از آن که فرانکلین روزولت سی و دومین رئیس جمهوری آمریکا استاندارد طلا را متوقف کرد، دیگر هرگز دوباره ضرب نشد. استاندارد طلا یا Gold Standard به سیستم پولی گویند که در آن دولت اجازه تبدیل پول به طلا و بالعکس را می‌دهد.

به گفته ساتبیز، خریداران این دو گنجینه تاریخی ترجیح دادند هویتشان محفوظ بماند.

وایتزمن که از دوران کودکی به جمع‌آوری تمبر و سکه علاقه داشت، می‌گوید پولی که از حراج روز گذشته به دست آمده را به امور خیریه، کمک به تحقیقات پزشکی و افتتاح یک موزه در مادرید اختصاص خواهد داد.