معرفی کامل انواع داکت | از داکت ساده تا داکت قرنیزی

مشکل درهم تنیدگی سیم ها و کابل های به کار گرفته شده در سیستم شبکه انواع ساختمان ها همیشه دردساز بوده است؛ تعداد زیاد سیم ها و کابل ها علاوه بر ایجاد فضایی نامنظم که باعث عدم تمرکز افراد در آن محیط می شود، موجب ایجاد ناامنی و بروز حوادث نیز می شود! برای رفع این مشکل ابزاری به اسم داکت تولید و عرضه شده است که در واقع یک کانال پلاستیکی درب دار است که کاربرد اصلی آن هدایت، محافظت و سازمان‌دهی کابل‌ها و سیم‌های الکتریکی استفاده شده در منازل، کارخانه ها و فضاهای صنعتی است، این محصول در انواع مدل ها و سایزهای مختلف تولید می شود که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند، در این مقاله قصد داریم انواع این داکت ها و کاربردهایشان را بررسی کنیم. ادامه مقاله را دنبال کنید…!

داکت ساده

معمولا تصور افراد از داکت ساده، ظاهر ساده و یکرنگ آن است، در صورتی که منظور از ساده بودن داکت مربوط به نوع نصب آن در سطوح مختلف است؛ نحوه نصب داکت در سطوح به دو شکل مختلف است : یا به کمک چسب های تعبیه شده در قسمتی از داکت که به آن داکت چسبدار گفته می شود و یا به صورت ساده که نوار چسبی در قسمت اتصال داکت وجود ندارد و در این مدل از داکت ها می بایست از قطعات دیگری مثل میخ و… برای نصب داکت استفاده شود. مساله مهمی که در این مورد وجود دارد کیفیت قطعات به کار رفته جهت نصب ( مثل پیچ و مهره) و تخصص فرد نصاب است، به این منظور که باید دقت کنید نصاب داکت ساده از قطعات نامرغوب مثل میخ های زنگ زده استفاده نکند، زیرا یکی از عوامل موثر در طول عمر و آسیب زا نبودن سیم های داخل داکت، اجرای صحیح آن است. حتما از فردی باتجربه و متخصص برای این کار کمک بگیرید.

به طور کلی داکت ساده را می توان در دو گروه داکت ساده دیواری و داکت ساده زمینی دسته بندی کرد؛ اولین گروه داکتی است که برای عبور سیم ها در سطح دیوار از آن استفاده می شود و از جمله پرکاربردترین مدل های داکت است، انواع داکت دیواری بر اساس نیازهای مختلف مشتریان در دو شکل مربع کوچک و مستطیل تولید می شوند. داکت ساده زمینی همانطور که از نامش مشخص است بر روی زمین قرار می‌گیرد و برای راحتی مصرف، دارای شکل نیم گرد است و همچنین با داشتن پارتیشن های داخلی برای عبور سیم ها و کابل های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ایجاد نویز در داخل داکت جلوگیری شود.

داکت چسبدار

بارزترین تفاوت داکت های چسبی یا همان داکت پشت چسبدار نسبت به داکت ساده در این است که در قسمت پشتی داکت، یک نوار چسبی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن نوار، داکت کشی را در قسمت مورد نظر انجام داد! این ویژگی باعث شده است که نصب داکت بسیار تمیز و در کوتاه ترین زمان انجام شود. داکت چسب دار نیز در دو گروه عمده داکت چسبدار دیواری و داکت چسبدار زمینی تقسیم بندی می شود: یکی از عمده ترین مصارف داکت دیواری چسبی در پوشاندن سیم ها و کابل ها تلویزیون است؛ به خصوص در محیط هایی که تلویزیون به دیوار نصب می شود سیم های آن روی دیوار منظره نامنظمی ایجاد کرده و علاوه بر آن موجب ناامنی شبکه نیز می شود، در این شرایط داکت پشت چسبدار روی دیوار به راحتی نصب شده و مشکل سیم و کابل تلویزیون را بر طرف میکند. نوع دیگر داکت چسبدار مدل زمینی آن است و از آنجا که توسط چسب بر سطح زمین قرار می گیرد و معمولا در محل رفت و آمد بوده و امکان آسیب رسیدن به آن بالاست، توصیه می شود برای افزایش طول عمر و هرچه محکم تر شدن داکت روی زمین به چسب اکتفا نکرده و از پیچ نیز استفاده  شود. در این شرایط برای همیشه از امنیت سیم و کابل های شبکه اطمینان خاطر خواهید داشت.

داکت قرنیزی

ابزاری که به عنوان قرنیز شناخته می شود نواری است از جنس چوب، سنگ و یا پلاستیک که در مرز بین کف زمین و دیوار نصب می‌شود و نقش اصلی آن جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به دیوار، حفظ ظرافت و مرتب بودن محیط، همینطور جلوگیری از برخورد مستقیم اسباب به دیوار است، در محیطهایی که نیاز به عبور سیم و کابل وجود دارد می‌توان از داکت نوع قرنیز به جای قرنیز ساده استفاده کرد که در واقع یک تیر و دو نشان محسوب می شود؛ چراکه در عین پوشاندن و نظم دهی به سیم و کابل، وظائف مربوط به داکت نیز انجام می شود از طرفی جهت هماهنگی با محیط انواع رنگ‌ها و طرح‌های داکت قرنیزی نیز تولید و عرضه می‌شود، شما می توانید انواع داکت قرنیزی طرح چوب را رنگ های مختلف تهیه و استفاده نمائید، البته رنگ و مدل داکت قرنیزی در تعیین قیمت آن تاثیرگذار است و نسبت به داکت دیواری قیمت بالاتری دارد. در مورد سایز داکت قرنیزی باید گفت که معمولا در سه سایز رایج تر و پرکاربردتر است و این سایزها: سه در یک و نیم، چهار و نیم در یک و نیم و دو در سه سانتی متر هستند.

قیمت انواع داکت و نحوه خرید

جهت اطلاع از قیمت دقیق هر کدام از انواع داکت های معرفی شده به سایت الکتروپخش امین مراجعه کرده و با جستجوی نام محصول علاوه بر قیمت، مشخصات کامل آن را نیز مطالعه بفرمائید. فروشگاه امین یکی از بزرگترین مراکز ارائه تجهیزات شبکه است که از سال های دور به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کند. اتخاذ سیاست های رقابتی، حذف واسطه ها و عرضه مستقیم محصولات باعث شده است که قیمت داکت ها و قیمت سایر محصولات در این فروشگاه به صورت تضمینی و در کمترین حد ممکن تنظیم شوند. شما عزیزان می توانید جهت خرید محصولات موردنیاز خود یا به صورت حضوری به آدرس فروشگاه مراجعه کنید و یا با مراجعه به وبسایت این فروشگاه، محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید؛ سفارش شما در اسرع وقت در آدرس مشخص شده توسط شما خواهد بود. همینطور می توانید قبل از خرید از راهنمایی ها و مشاوره تخصصی کارشناسان این فروشگاه نیز بهره مند شوید تا خریدی مطمئن و راحت را تجربه کنید! همین حالا تماس بگیرید:

02133930775-02133912701