مروری بر کشور آلمان و زبان آلمانی

کشور آلمان

نام رسمی این کشور جمهوری فدرال آلمان می باشد و نام محلی ان دویچلاند (Deutschland)  است. پایتخت کشور آلمان برلین (Berlin) و نوع حکومت آن جمهوری فدرال چند حزبی با دو مجلس قانون گذاری، از سال 1949 تا کنون می باشد. رئیس حکومت را رئیس جمهور می نامند و ریاست دولت بر عهده صدراعظم می باشد.

زبان رسمی این کشور آلمانی (Deutsch) است و برای بیش از 95 درصد جامعه این کشور، زبان آلمانی، زبان اول آن هاست. البته عده کمی به زبان های دیگر نظیر صرب نیز صحبت می کنند.

جغرافیایی طبیعی

آلمان در نیمکره ی شمالی و در اروپای مرکزی واقع شده است. مساحت آن 357.022 کلیومتر مربع است (می توان گفت مساحت کشورمان ایران حدود 4.6 برابر آلمان است) و با کشورهای لهستان، چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، بلژیک و هلند، لوکزامبورگ و دانمارک همسایه است. از اینرو می توان گفت در اروپای غربی این کشور با داشتن 9 مرز مشترک با کشورهای دیگر بیشترین تعداد همسایگان را دارد.

آب و هوا در کشور آلمان

اگر چه آلمان در منطقه معتدلی قرار دارد ولی آب و هوای آن اغلب متغیر است. مناطق شمالی و شمال غرب آلمان دارای هوای اقیانوسی است و در هیچ یک از فصل های سال، بی باران نیست. زمستان هایش معتدل و تابستان هایش خنک است. شرق آلمان آب و هوای قاره ای دارد، زمستان بسیار سرد و تابستان هایش گرم است. مناطق مرکزی و جنوبی آن نیز آب و هوای متغیری دارند که از اقیانوسی تا قاره ای را در بر می گیرد. به طور کلی، آب و هوای آلمان در فصل زمستان سرد، با بارش زیاد و در فصل تابستان معتدل و مرطوب است. بهار و پاییز در آلمان کوتاه اند. میانگین درجه حرارت آلمان در سال 9 درجه سانتی گراد است ( و برخلاف ایران که ممکن است در یک زمان، اختلاف درجه حرارت دو نقطه به حدود 50 درجه سانتی گراد هم برسد) در آلمان، این تفاوت اندک است. بهترین شرایط آب و هوایی، در غرب آلمان در منطقه راین دیده می شود که هوایی ملایم و معتدل دارد.

جفرافیای انسانی

بر اساس آمار سال 2008 آلمان 82,722,160 نفر جمعیت دارد که از این نظر پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا (Eu) است. 13.8 درصد آلمان را افراد زیر چهارده سال، 66.1 درصد را افراد سنین 15 تا 64 سال و 20.1 درصد را افراد پیر (65 سال به بالا) تشکیل می دهند.  99 درصد افراد این کشور باسوادند و رشد جمعیت در این کشور منفی و برابر با منفی شانزده صدم می باشد. از کل جمعیت آلمانی، 91.5 درصد آلمانی، 2.4 درصد ترک و دیگر قومیت ها نظیر یویانی، ایتالیایی، لهستانی، روسی، صربستانی، کرواسی و اسپانیایی تشکیل می دهند.

به غیر از ترکیه که آن را جزء اروپا می دانند، اتباع ایران، بزرگ ترین گروه مهاجران قاره آسیایی هستند که در آلمان زندگی می کنند.

زبان آلمانی

زبان آلمانی (Deutsch) تنها زبان رسمی مردم کشور آلمان است و این زبان از خانواده زبان های هندواروپایی است که شاخه های زبانی بسیاری دارد و به دو لهجه تقسیم می شود.

  1. لهجه های آلمانی شمالی (High German) یا هوخ دویچ (Hoch deutsch)  که در شمال غرب آلمان به آن سخن می گویند.
  2. لهجه های آلمانی جنوبی (low German) یا نیدردویچ (Niderdeutsch)  که در جنوب آلمان با آن صحبت می کنند.

بعدها حد واسط این دو زبان آلمانی میانی (Middle German) یا میتل دویچ (Mitteldeutsch) شکل گرفت که در آلمان مرکزی به کار می رود.

امروزه زبان آلمانی در اتریش، لیختن اشتاین، بخش بزرگی از سوئیس، شمال ایتالیا، دانمارک و بخش های کوچکی از بلژیک و لوکزامبورگ زبان مادری محسوب می شود. نوشتن زبان آلمانی در همه جا یکسان است. زبان آلمانی رسمی همان هوخ دویچ یا آلمانی عالی است که برای نوشتن کتاب ها و روزنامه ها به کار می رود.

زبان آلمانی با حدود یک صد میلیون سخنگو، دهمین زبان متداول جهان است. (به دلیل موقعیت خاص کشورهای آلمان، سوئیس و اتریش، زبان آلمانی در بسیاری از مجامع رسمی، علمی و تجاری جهان متداول است)

مذهب در کشور آلمان

دین مسیحیت که از دو گروه پروتستان و کاتولیک تشکیل شده حدود 68 درصد جمعیت این کشور را در بر می گیرد. مسلمانان با حدود 3.7 درصد سومین اقلیت مذهبی آلمان را تشکیل می دهند و سایر ادیان و افراد بدون مذهب حدود 28.3 درصد جمعیت آلمان را تشکیل می دهند.

اقتصاد آلمان

آلمان چهارمین قدرت اقتصادی دنیا پس از آمریکا، چین و ژاپن و سومین کشور صنعتی دنیا پس از آمریکا و ژاپن است و نقش رهبری اتحادیه اروپا را دارد و نیروی محرکه اقتصاد اروپا و ستون فقرات ناتو می باشد.

وظیفه اصلی سیاست اقتصادی، کاهش بیکاری است. اشتغال زایی بیشتر، وابسته به سرمایه گذاری بیشتر است.

شرکت های آلمانی تقریبا یک سوم درآمد خود را از صادرات کسب می کنند. آلمان بزرگ ترین شرکت اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی است و به همراه فرانسه، انگلستان، ایتالیا، کانادا، روسیه، ژاپن و آمریکا گروه هشت (G8) را تشکیل می دهند.

از کل درآمد ملی آلمان، نه دهم درصد به کشاورزی، 29.1 درصد به صنعت و 70 درصد به خدمات اختصاص می یابد. درآمد هر آلمانی در سال به طور متوسط 31.400 دلار است و آلمان از این نظر در جایگاه هفدهم قرار دارد. رشد اقتصادی نیز در آلمان در سال 2022 حدود 1.5 درصد بوده است که در مقایسه با سال قبل (2.7 درصد)  کاهش چشمگیری داشته است.

واحد پول آلمان

در آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا (Eu)  پول رایج یورو (Euro) است. از سال 1999 یورو برای انتقال الکترونیکی وجوه و برای حسابداری در آلمان استفاده می شود و واحد پول رایج ملی آلمان در آن زمان دویچه مارک یا دی ام (DM) بود.

واردات و صادرات

آلمان یک کشور عمده در بازرگانی و یکی از پیشتازان صادرات در جهان می باشد. عمده ترین محصولات صادراتی آلمان شامل ماشین آلات، خودرو، صنایع شیمیایی، فلزات و مواد مصنوعی، مواد غذایی و منسوجات و عمده ترین محصولات وارداتی این کشور فلزات و سوخت است.

بخش های مهم اقتصادی

از مهم ترین بخش های اقتصادی این کشور می توان به صنایع که در سال 2006 حدود 29.1 درصد از کل تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و از مهم ترین صنایع این کشور می توان به صنعت خودروسازی و شرکت های  معروف خودروسازی نظیر آئودی (Audi)، اپل (Opel)، ب ام و (B.M.W)، دیملر (Dimler)، پورشه (Porsche)، فولکس واگن (Volkswagen)  و بنز (Benz) اشاره کرد. همچنین صنایع شیمیایی، برقی، حمل و نقل، کشاورزی، جنگل داری و شیلات آلمان نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند.

در این مقاله قصد داشتیم تا بررسی اجمالی از وضعیت فرهنگی و اقتصادی حاکم بر کشور آلمان داشته باشیم. امیدواریم با خواندن این مقاله درک بهتر و روشن تری را از کشور آلمان که یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا می باشد، پیدا کنید.

منبع : لنگویج دانلود (سایت آموزش زبان)