متن و آموزه های مناجات المطیعین (مناجات فرمان برداران)

مناجات المطیعین,ترجمه مناجات خمس عشر مناجات المطیعین,متن مناجات المطیعین

مناجات المطیعین، از مناجات های خمس عشر

یکی از مضامین مناجات المطیعین درخواست قرار گرفتن در زمره صالحان و نیکانی که در اتصاف به فضائل و مکارم اخلاقی از افراد دیگر پیشی گرفته اند و عمر خویش را صرف اعمال شایسته و ماندگار می سازند می باشد.

مناجات الْمُطیعین یا راز و نیاز فرمان برداران خدا

مناجات الْمُطیعین یا راز و نیاز فرمان برداران خدا، از مناجات های پانزده گانه است که از امام سجاد علیه السلامنقل شده است. درخواست توفیق بندگي و انجام تکالیف الهی و زائل کردن شک و ریب از مباحث این مناجات است. حضرت به ما یاد می دهد که همت بلند داشته باشیم و عالی ترین مقامات که همان همنشینی با پیامبران الهی است، را از خداوند مسئلت کنیم.

مضامین مناجات المطیعین
* درخواست توفیق بندگي و انجام تکالیف الهی از خداوند؛
* درخواست زدوده شدن شک و تردید از دل انسان از خداوند؛
* معرفی شک و گمان فاسد بعنوان بستر فتنه؛
* درخواست سوار شدن بر کشتی های نجات و رحمت الهی؛

* کسی که سوار کشتی نجات و رحمت الهی می شود، از لذت مناجات با معبود بهره مند و سرشار می شود.

* درخواست توفیق مجاهدت در راه خداوند، مجاهدت نظامی و جهاد با نفس و خودسازی که جهاد اکبر نامیده شده است.
* اشاره به این که انسان، از خود اصالت و استقلالی ندارد و هستی وی عاریه است:« فَاِنَّا بِكَ وَلَكَ».

* شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش.
* هیچ شفیع و وسیله مستقلی جز خداوند نیست:« وَلا وَسیلَةَ لَنا اِلَیْكَ اِلاَّ اَنْتَ».
* در دعاهای خویش، همت والا داشتن و تقاضای عالی ترین مقامات را از خداوند داشته باشیم.

* درخواست قرار گرفتن در زمره صالحان و نیکانی که در اتصاف به فضائل و مکارم اخلاقی از افراد دیگر پیشی گرفته اند و عمر خویش را صرف اعمال شایسته و ماندگار می سازند.

مناجات المطیعین,مضامین مناجات خمس عشر مناجات المطیعین,ترجمه مناجات المطیعین

درخواست توفیق بندگي و انجام تکالیف الهی از مضامین مناجات المطیعین می باشد

متن عربی مناجات المطیعین
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اللّٰهُمَّ أَلْهِمْنا طَاعَتَكَ، وَجَنِّبْنا مَعْصِیَتَكَ، وَیَسِّرْ لَنا بُلُوغَ مَا نَتَمَنَّىٰ مِنِ ابْتِغاءِ رِضْوانِكَ، وَأَحْلِلْنا بُحْبُوحَةَ جِنانِكَ، وَاقْشَعْ عَنْ بَصائِرِنا سَحابَ الارْتِیابِ، وَاكْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا أَغْشِیَةَ الْمِرْیَةِ وَالْحِجابِ، وَأَزْهِقِ الْباطِلَ عَنْ ضَمائِرِنا، وَأَثْبِتِ الْحَقَّ فِى سَرائِرِنا، فَإِنَّ الشُّكُوكَ وَالظُّنُونَ لَواقِحُ الْفِتَنِ، وَمُكَدِّرَةٌ لِصَفْوِ الْمَنائِحِ وَالْمِنَنِ.

اللّٰهُمَّ احْمِلْنا فِى سُفُنِ نَجاتِكَ، وَمَتِّعْنا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِكَ، وَأَوْرِدْنا حِیَاضَ حُبِّكَ؛ وَأَذِقْنا حَلاوَةَ وُدِّكَ وَقُرْبِكَ، وَاجْعَلْ جِهادَنا فِیكَ، وَهَمَّنا فِى طَاعَتِكَ، وَأَخْلِصْ نِیَّاتِنا فِى مُعامَلَتِكَ، فَإِنَّا بِكَ وَلَكَ وَلَا وَسِیلَةَ لَنا إِلَیْكَ إِلّا أَنْتَ.

إِلٰهِى اجْعَلْنِى مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ، وَأَلْحِقْنِى بِالصَّالِحِینَ الْأَبْرارِ، السَّابِقِینَ إِلَى الْمَكْرُماتِ، الْمُسارِعِینَ إِلَى الْخَیْراتِ، الْعامِلِینَ لِلْباقِیاتِ الصَّالِحاتِ، السَّاعِینَ إِلَىٰ رَفِیعِ الدَّرَجاتِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ، وَبِالْإِجابَةِ جَدِیرٌ، بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ترجمه مناجات مطیعین
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگی است؛
خدایا، فرمانبری ات را به ما الهام فرما و ما را از نافرمانیت دور کن و راه رسیدن به آنچه از خشنودي ات آرزومندیم آسان کن و ما را در میان بهشت هایت جای ده و از برابر دیدگان دل هایمان، ابرهای شک و تردید را بزدای و از قلوبمان پرده های تردید و کوردلی را کنار زن و از نهادمان باطل را زائل کن و حق را در درون ما پایدار گردان، چون شک ها و گمان ها، بارور کننده ی آشوب ها و تیره کننده ی عطاها و بخشش های زلال و بی آلایش اند،

خدایا ما را بر کشتی های نجاتت بنشان و از لذّت راز و نیازت برخوردار گردان و به حوض های دوستی ات وارد کن؛ و شیرینی محبّت و مقام تقرب را به ما بچشان، کوششمان را در راهت و همّتمان را در طاعتت قرار ده و نیّت هایمان را در معامله با خود خالص گردان، چراکه ما با تو و از توییم و برای ما وسیله ای جز بسوی تو نیست،

خدایا، مرا از گزیدگان بندگان خوبت قرار ده و به شایستگان نیکوکار ملحق کن، هم آنان که به بندگی پیشی گرفتند و به سوی خیرات شتافتند و برای باقیات صالحات تلاش کردند و برای رسیدن به درجات بلند کوشش نمودند، همانا تو بر هر چیز توانایی و به اجابت دعا سزاواری، به مهربانی ات ای مهربان ترین مهربانان.

 

منبع: بیتوته