زیر و بم صادرات کالا | با نکات مهم صادرات کالا به کشورهای مختلف آشنا شوید

صادرات کالا به کشورهای دور و نزدیک

قطعا به عنوان یک تولیدکننده یا صاحب کالاهای ارزشمند، همیشه به صادرات کالا به عنوان یک گزینه ایده‌آل درآمدزایی فکر کرده‌اید ولی به دلیل عدم آشنایی با چم و خم این کار، به سمت آن نرفته‌اید. می‌توان گفت که تا حدودی حق داشته‌اید، زیرا صادرات کالا به کشورهای دور و نزدیک دنیا قوانین خاص خودش را دارد که با نقض هر یک از این قوانین، پروسه خروج کالا با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد.

صادرات راهی مناسب برای فعالیت در بازار جهانی محسوب می‌شود. به همین دلیل با صادرات کالاهای خود می‌توانید سودآوری بیشتری داشته باشید؛ ولی صادرات کالا باید بر عهده کسی باشد که با زیر و بم ای کار آشنایی دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با نکات و قوانین صادرات کالا بیشتر آشنا شوید.

انتخاب روش مناسب برای صادرات

در ایران از روش‌های مختلفی برای صادرات کالاهای گوناگون استفاده می‌شود. انتخاب روش مناسب در نحوه ارسال کالاها به شدت تاثیرگذار خواهد بود. همچنین نوع روش صادرات برای کسب و کارها و فعالان اقتصادی اهمیت خاص خودش را دارد. صاحبان کسب و کارها با فروش کالاها و تولیدات خود در کشورهای دور و نزدیک دنیا می‌توانند در رشد اقتصادی کشور سهیم باشند.

البته در این میان افراد زیادی هستند که با صادر کردن کالاهای خود زیان‌های مالی سنگینی متحمل می‌شوند. افراد بسیاری بدون شناخت کافی نسبت به قوانین صادرات این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل ممکن است با مشکلاتی نظیر گیر کردن کالا در گمرک یا آسیب دیدن محموله به دلیل انتخاب نادرست روش حمل برخورد کنند. ولی با شناخت کافی نسبت به قوانین انجام اقدامات هوشمندانه، مراحل صادرات کالاهای کسب و کارهای مختلف بدون هیچ مشکلی به پایان خواهد رسید.

روش‌های مختلف صادرات کالا

در هنگام صادر کردن محصولات خود به بازارهای جهانی با روش‌های مختلفی مواجه می‌شوید. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. همچنین اداره گمرک ایران برای هر یک از روش‌های صادرات قوانینی را وضع کرده است. به همین دلیل باید در انتخاب روش خود به قوانین مربوطه توجه کنید تا مراحل ارسال و خروج کالا از داخل این بدون هیچ مشکلی انجام شود. البته انتخاب روش به نوع محصول یا کشور مقصد هم وابستگی زیادی دارد. در این بخش از مطلب قصد داریم تا روش‌های مختلف صادرات کالا را بررسی کنیم تا با نکات مثبت و منفی هر روش به طور کامل آشنا شوید.

صادرات کالا به شکل مستقیم

یکی از اصلی‌ترین راه‌های عرضه کالا در بازار جهانی صادرات به شیوه مستقیم است. در این روش فرد صادر کننده محصول خود را به طور قانونی از طریق گمرکات در مرزهای بین المللی صادر می‌کند. برای این که در صادرات مستقیم هیچ واسطه‌ای وجود ندارد، چنین نامی برای این روش انتخاب کرده‌اند. کسب و کارهای مختلف برای صادرات مستقیم کالاهای خود باید از چند مرحله قانونی عبور کنند. اولین مرحله‌ای که فرد صادر کننده باید طی کند، انتخاب بازار و کشور مقصد عرضه کالا می‌باشد. با انجام این کار فرد متوجه می‌شود که محصولش در بازار کشور مقصدش مشتری وجود دارد.

دومین مرحله در صادرات کالا به تنهایی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شرکت‌های صادر کننده باید انجام دهند. در این مرحله فرد باید راهی مناسب جهت انتقال پول انتخاب کند. متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های به وجود آمده، انتقال پول به چالشی بزرگ برای صادر کنندگان محسوب می‌شود. به همین دلیل فرد باید قبل از خروج کالا نسبت به نحوه واریز پول اطمینان کافی داشته باشد.

بدیهی است که برای صادرات کالاهای تولیدی خود نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارید. با قاطعیت می‌توان گفت که تا به امروز هیچ راه قانونی برای صادرات کالا بدون کارت بازرگانی وجود ندارد. استفاده از روش مستقیم صادرات هم با مزایا و معایب خودش را به همراه دارد.

از آنجایی که هیچ واسطه‌ای در صادرات مستقیم وجود نخواهد داشت، سود بیشتری به کسب و کارها می‌رسد. همچنین با ارتباط مستقیمی که با شرکای خارجی خود ایجاد می‌کنید، می‌توانید فرصت‌های زیادی جهت رشد کسب و کار خود به دست بیاورید. همچنین با انجام این کار برند کسب و کارتان در بازار مقصد مطرح شده و می‌تواند حضور شما را در بازار سایر کشورها پررنگ‌تر کند. از معایب این روش هم می‌توان به هزینه بالا صادرات و مدیریت سخت‌تر انتقال کالا اشاره کرد.

صادرات با کمک شرکت‌های بازرگانی

بسیاری از کسب و کارها تولیدات خود را به کمک شرکت‌ها بازرگانی به بازار جهانی عرضه می‌کنند. با انجام این کار صادرات محصولات شما به افرادی سپرده می‌شود که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند. به همین دلیل اگر شناخت زیادی نسبت به صادرات و انتقال کالا به کشورهای خارجی را ندارید، بهتر است که از خدمات شرکت‌های بازرگانی استفاده کنید.

در این روش باید شرکت مورد نظر را در سود صادرات محصولات خود سهیم کنید. پس از انجام این کار، صفر تا صد تمامی مراحل صادرات کالا توسط بازرگانان با تجربه انجام خواهد شد. اگر هم کسب و کار کوچکی در اختیار دارید یا بار اولی است که صادرات کالا را تجربه می‌کنید، از روش غیر مستقیم استفاده کنید؛ زیرا در این روش کسب و کارتان با ریسک سنگینی مواجه نمی‌شود.

صادرات به شیوه غیر مستقیم امتیازهای بسیار زیادی برای صادر کنندگان دارد. اول از همه دیگر دردسرهای انتقال یا کارهای مربوط به گمرک را تحمل نمی‌کنید و محصولاتتان با هزینه کمتری به کشور مورد نظر می‌رسد. دریافت مجوزات قانونی هم با این روش ساده‌تر از قبل انجام خواهد شد. ولی در روش غیر مستقیم معایبی مانند سود کمتر و عدم ارتباط مستقیم با مشتریان وجود دارد.

قوانین مهم صادراتی

برخی قوانین صادرات کالا به صورت جهانی تعیین می‌شوند و باید آن‌ها را رعایت کنید. قوانین اینکوترمز و سایر تبصره‌های مربوط به سیستم حمل و نقل بین المللی در این دسته قرار می‌گیرد. اما برخی قوانین مربوط به داخل کشور و متاسفانه در ایران مرتبا تغییر می‌کنند، پس اگر با قوانین صادرات آشنا نیستید، کار را به شرکت‌های بازرگانی بسپارید. همچنین صادرات برخی کالاها مانند شکر، گوسفند زنده، قطعات خودروهای وارداتی، سیم مسی و… ممنوع است.

بهتر است صادرات را به کاردان بسپارید

اگر می‌خواهید که صادرات کالاهای خود را بدون دردسر و مشکلات قانونی انجام دهید، باید کار را به یک شرکت بازرگانی معتبر بسپارید. یکی از شرکت‌هایی که سال‌هاست در زمینه صادرات اقلام مختلف به صورت تخصصی فعالیت دارد و با تمامی فوت و فن‌های صادراتی آشناست، گروه بازرگانی سلام گمرک است. با استفاده از خدمات این شرکت دیگر نیازی نیست که نگران فرآیند صادرات کالاهای خود باشید و تنها کافیست روی تولید یا آماده‌سازی محصولات خود تمرکز کنید.