دلیل روشن باقی نماندن مشعل گاز

مشعل اجاق گاز

امروزه عموما مشعل گاز بر روی وسیله های مخصوص پخت و پز، برای مشعل فر و و مشعل گاز استفاده می شود که آنها را در قسمت بالایی هر گاز مشاهده می کنیم.

در گذشته می توانستید بخش گریل را نیز در گاز پیدا کنید، اما این بخش به دلیل خطر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن تا حد زیادی حذف شده است.

اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید همه چیزی که به آن نیاز دارید در این مقاله هست. اما برای استفاده از خدمات تعمیر اجاق گاز در تهران منزل توسط یک متخصص حرفه ای می توانید از بازار خدمات سنجاق کمک بگیرید. البته قیمت تعمیر اجاق گاز هم می‌تواند هدف شما برای جستجو در این بازار پر سر و صدا باشد.

البته در اینجا ما بیشتر از هر چیزی به مشعل های گازی خواهیم پرداخت.

مشعل های گازی موجود در گازهای خانگی بسیار ابتدایی هستند، به حدی که با وجود نگرانی هایی در رابطه با سلامتی، همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. مخلص کلام این که، اگر درباره انجام کار مطمئن نیستید، با یک تعمیرکار حرفه ای تماس یگیرید تا  هرگونه تعمیر را برایتان انجام دهد، چرا که این کار ریسک پذیر نیست.

سه عنصر اساسی در یک مشعل مخصوص پخت و پز وجود دارد:

  •         مونتاژ مشعل گاز
  •         سیستم اشتعال
  •         سیستم ایمنی

وقتی درباره قطع شدن شعله گاز صحبت می شود، ما در نظر میگیریم که گاز در هنگام روشن بودن ناگهان خاموش می شود، دو مورد مهمی که در این حالت درباره آن نگران می شویم، مونتاژ مشعل و سیستم ایمنی آن می باشد.

مونتاژ مشعل

بیشتر مشعل های امروزی دستور ساده ای دارند که در آن یک اشتعال یا کلید جرقه، یک ترموکوپل، دهانه، پایه مشعل، بدنه مشعل، کلاهک مشعل یا پخش کننده شعله وجود دارد. این اصطلاحات بسته به منبع شما معانی متفاوتی خواهند داشت اما، اصل تمام آنها یکی است.

بخش اصلی به پایه مشعل مربوط است. این بخش به صورت تغییر ناپذیری دهانه نگه می دارد و به همراه دیگر بخش های مشعل در بخش زیرین گاز قرار دارد. معمولا یک نوع پیاله آلومینیومی به همراه دهانه برنجی در مرکز مشاهده خواهید کرد.

در بخش بالایی بدنه مشعل، بخشی پر از حفره کوچک وجود دارد که گاز از آن خارج می شود.

سپس کلاهک مشعل یا پخش کننده شعله را مشاهده می کنید، کلاهک فلزی ای که در قسمت بالایی قرار می گیرد.

گاز از طریق دهانه وارد می شود، در کلاهک با هوا ترکیب شده و به مشعل که در زیر آن قرار دارد فشار وارد می کند و کلاهک مشعل آن را منحرف کرده و در این صورت شما یک مشعل گاز خواهید داشت.

اشتعال دهنده جرقه ای بین کلاهک و کلید ایجاد می کند و ترموکوپل یک دستگاه ایمنی است که در هنگام وجود شعله گاز را ایمن نگه می دارد.

مشعل گاز و ترموکوپل

مشعل فر و گاز، اجاق گاز در اندازه ها و شکل های مختلف وجود دارند مانند مشعل های مخصوص قابلمه، مشعل های مخصوص ماهی، و حتی ماهیتابه که برخی از آنها بسیار کمیاب و نایاب می باشند. در حالی که اصول اولیه برای تمام آنها یکسان می باشد.

با تغییر قانون در چند سال گذشته، حال تمام این مشعل ها باید قطعه ای به نام ترموکوپل داشته باشند.

ترموکوپل یک لوله فلزی پر از گاز است که وقتی مشعل روشن می شود، به دلیل گرمای آن منبسط می شود. نوک ترموکوپل باید همیشه روی شعله مشعل باشد تا اجازه گرم شدن را به آن بدهد. در عوض، این امر به شیر گاز این امکان را می دهد که بداند شعله ای روی مشعل قرار دارد و گاز باید همچنان باز باقی بماند.

زمانی که دستگیره کنترل گاز را فشار می دهید و چند ثانیه آن را باز نگه می داریم، ترموکوپل وارد عمل شده و با گرم شدنش کاری می کند شیر گاز، باز بماند. وقتی گرم شد، زمانی که دستگیره را رها کنید مشعل روشن باقی می ماند.

زمانی که ترموکوپل به درستی در جای خود قرار نگیرد یا معیوب باشد به محض این که دستگیره گاز را رها کنید، مشعل خاموش می شود.

این یک قطعه ایمنی است که نباید معیوب شده یا از کار بیفتد.

هنگامی که شعله گاز روشن باقی نمی ماند، احتمالا مهم ترین و پایه ترین موضوعاتی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  •         اطمینان حاصل کنید نوک ترموکوپل در کنار شعله قرار بگیرد
  •         ترموکوپل را تعویض کنید

البته ممکن نیز هست که شیر گاز با مشکلی مواجه شده باشد، اما این موضوع رایج نیست و دلایل بالا در بیشتر موارد برای گازها معمول تر بوده و تکراری ترین مشکل ها می باشند.

شعله کم یا دهانه مسدود

همچنین یکی دیگر از مشکلات کم بودن فشار شعله است. این موضوع باعث می شود شعله به اندازه کافی نبوده یا به ترموکوپل نرسد، که این یعنی گرما به اندازه ای نیست که شیر گاز را باز نگه دارد

.

یک شعله سالم باید به شکل زیر باشد:

رایج ترین دلیل این موضوع کثیف یا مسدود بودن مشعل می باشد، که میتوانید این بخش را به راحتی باز کرده و تمیز کنید. تمام حفره های کوچک درون مشعل باید کاملا تمیز شوند، در غیر این صورت حتی کوچکترین انسداد میتواند باعث شود ترموکوپل گرمای کافی دریافت نکرده و گاز روشن باقی نماند.

دهانه مسدود نیز می تواند مشکل مشابهی ایجاد کند، اما تمیز کردن ان کمی سخت تر خواهد بود.

اگر کل مشعل را بلند کنید می توانید یک مهره کوچک و یک حفره کوچک در مرکز آن ببینید، این قسمت حفره ای است که گاز به آن ورود پیدا می کند. اگر درب مشعل و دیگر بخش ها را تمیز کردید، اما مشکل همچنان ادامه دارد می توانید با سیم یا چیز باریکی مانند آن، مشعل را تمیز نمایید.

تصویر زیر یک دهانه معمولی درون مشعل را نشان می دهد و همانطور که مشاهده می کنید به دلیل استفاده طولانی مدت مقداری کثیف شده است.

کربن مونو اکسید و بخش های مشعل

لطفا دقت کنید، اگر در هنگام استفاده از گاز شعله به جای آبی رنگ زرد دارد لطفا دست نگه داشته و گاز را خاموش کنید، چرا که در این صورت گاز به درستی در حال سوختن نیست و در حال انتشار مونوکسید کربن می باشد. این موضوع خوب نیست، اصلا خوب نیست و شما باید مشعل را کاملا تمیز کرده و آن را جایگزین نمایید. اگر این با این کار تغییری ایجاد نشد، پس بهتر است با یک تعمیرکار متخصص دارای مدرک تماس حاصل فرمایید.

شعله ای که در تصویر مشاهده می کنید یکی از خطرناک ترین وضعیت ها را نشان می دهد. این امر نیازمند توجه فوری می باشد.

همچنین باید دقت کنید قطعاتی که جایگزین می کنید با شعله و مشعل متناسب باشند، نمی توانید از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص گاز شما نیست، اگر ترکیب کننده گاز و هوا یا قطعات دیگر به درستی نصب نشده باشد در این صورت خطر سوختن نادرست گاز وجود دارد که در انتها مشکلات زیادی را به وجود می آورد. برخی از مشکلات می توانند مرگبار باشند، بنابراین لطفا اطمینان حاصل کنید که بخش های جایگزین را به درستی خریداری می کنید.

امروزه برای تهیه قطعات درست، باید حداقل شماره مدل آن را در دست داشته باشید.

داخل اجاق، یا قسمت داخلی آن را به راحتی می توان پیدا کرد و دسترسی به آنها آسان می باشد. در قسمت مشعل گاز کار سخت تر خواهد بد، چرا که صفحه درجه همیشه زیر مشعل قرار دارد بنابراین برای کسب اطلاعات باید به آن دسترسی پیدا کنید.

به دلیل طبیعت خطرناک گاز، در خرید هر چیز اطمینان کافی حاصل کنید! حتما محصول درست را تهیه نمایید.

اگر مطمئن نیستید، دست نگه دارید!

محصولات گازی می توانند خطرناک باشند، اگر مطمئن نیستید پس کاری انجام ندهید و اجازه دهید یک تکنسین مناسب و واجد شرایط کار را بر عهده بگیرد.