تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی چیست؟ کدامیک بهتر است؟

تفاوت کولرگازی اینورتر با معمولی یکی از سوالات متداول خریداران سیستم‌های تهویه مطبوع جهت تجهیز پروژه‌های ساختمانی خود است. در زمینه آموزش تهویه مطبوع ، در ابتدا باید بدانیم که این تفاوت آیا در شکل ظاهری کولرگازی است و یا در نوع ساختار عملکردی دستگاه کولر؟ جهت درک بهتر مطلب در ابتدا به معرفی کولر گازی یا همان کولر اسپلیت پرداخته و سپس به به مقایسه کولرگازی اینورتر با معمولی می‌پردازیم، با ما همراه باشید:

کولرگازی چیست ؟

کولرگازی یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع است که وظیفه خنک کردن هوا در تابستان و گرم کردن هوا در زمستان را بر عهده دارد. البته بعضی از کولرهای گازی صرفا حالت سرمایش داشته و برای حالت گرمایش طراحی نشده اند. این دستگاه همچون یخچال‌های خانگی کمپرسور دارد. کمپرسور برای عملکرد خود نیاز به نیروی الکتریسیه یا برق دارد. بنابراین کولرگازی یا کولر اسپلیت به وسیله برق در یک محیط، ایجاد سرمایش و گرمایش می‌کند و هیچ ارتباطی بین نام این دستگاه با گاز طبیعی وجود ندارد.

کولرگازی چگونه کار می کند؟

اصولا در تمامی سیستم‌های سرمایشی، سرما از طریق سیکل تبرید ایجاد می شود. سیکل تبرید تراکمی در یخچال نیز وجود دارد. برای هر سیکل تبرید چهار جزء اصلی وجود دارد که مهمترین آن کمپرسور یا همان قلب سیستم است. برای ایجاد سرما از طریق یک سیستم تهویه مطبوع همچون اسپلیت دیواری و یا اسپلیت کانالی از یک ماده واسطه استفاده می‌گردد. این ماده واسطه مبرد نامیده می‌شود. مبرد، به زبان عامیانه گاز نیز خوانده می‌شود. بنابراین گاز کولر همان مبرد واسطه است.

به زبان ساده این مبرد، گرما را از محیط می‌گیرد، تبخیر می‌شود، سپس از طریق لوله‌های مسی وارد یونیت بیرونی که در محیط خارج قرار دارد، می‌شود و گرما را به محیط خارج انتقال می‌دهد. سپس این مبرد باید از طریق کمپرسور فشرده شود تا دوباره این سیکل را تکرار کند. پس حیاتی‌ترین نقش در سیکل تبرید را کمپرسور ایفا می‌کند.

تفاوت کولرگازی اینورتر با معمولی چیست؟

همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد، کمپرسور مهمترین بخش کولرگازی است. اینکه تاکید روی کمپرسور بیشتر است، به معنی آن نیست که دیگر اجزا نظیر اواپراتور، کندانسور و یا شیر انبساط اهمیتی ندارند، چراکه در صورت خرابی هرکدام از این قطعات عملا سیکلی ایجاد نخواهد شد، اما کمپرسور کولر تعیین کننده میزان ظرفیت و بازدهی یک دستگاه است.

تفاوت کولرگازی اینورتر با معمولی در نوع کمپرسور به کار رفته در آن هاست. اسپلیت اینورتر دارای کمپرسور اینورتر و اسپلیت معمولی دارای کمپرسور معمولی است. حال تفاوت این دو کمپرسور با یکدیگر چیست؟ در ادامه توضیح می‌دهیم؟

تفاوت کمپرسور اینورتر و معمولی چیست؟

کمپرسورهای معمولی به صورت روشن/خاموش عمل می‌کنند. به زبان ساده این کمپرسورها به صورت تک دور، یا خاموش هستند و یا روشن. اما در کمپرسورهای اینورتر از قطع و وصل مداوم کمپرسور جلوگیری به عمل آمده و دور موتور در این کمپرسور متغیر است. به عنوان مثال در صورتی که در یک محیط نیاز به هوای خنک باشد، در کولر معمولی تمام کمپرسور با تمام توان زیر بار می‌رود، اما در کمپرسور اینورتر به میزان سرمای درخواستی کمپرسور زیر بار می‌رود. برای مثال ممکن است کمپرسور اینورتر با 65 درصد توان خود کار کند. در این حالت مصرف برق دستگاه بسیار پایین می‌آید.

نکته ای که بسیار مهم است، کمپرسورهای اینورتر در حالتی که نیاز به توان 100 درصدی نیست، مصرف برق پایین تری دارند، اما زمانی که هر دو کمپرسور معمولی و اینورتر با تمام توان خود کار می کنند، عملا کمپرسور اینورتر مزینی نسبت به کمپرسور معمولی ندارد.

مقایسه اسپلیت اینورتر با معمولی :

  • مصرف برق در بارهای جزئی در کولرهای اینورتر بسیار پایین تر از کولرهای با کمپرسور معمولی است.
  • قیمت کولرگازی اینورتر بالاتر از کولرهای معمولی است.
  • در صورت نیاز به تعمیر و نگه داری، قطعات اینورتر گرانتر هستند.
  • سطح صدای یونیت خارجی در کمپرسورهای اینورتر کمتر از نوع معمولی است.
  • جریان راه اندازی در کولرگازی اینورتر کمتر از نوع معمولی است.
  • عمر کولرهای گازی اینورتر به دلیل کاهش دفعات خاموش/روشن شدن کمپرسور بیشتر از نوع معمولی است.

مقاله پیشنهادی : مقایسه چیلر و داکت اسپلیت

نتیجه گیری:

در این مقاله به طور خلاصه به شرح تفاوت های کولرهای کم مصرف اینورتر و معمولی پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مطلب به درک بهتر تفاوت کولرگازی کم مصرف و معمولی کمک کرده باشیم. در صورتی که به مقالات تهویه مطبوع علاقه دارید، همواره می توانید با مراجعه به وبسایت هواسنج از مقالات جدید به زبان ساده در این زمینه استفاده کنید.