بیوگرافی گروه داماهی

 

در این مطلب از سایت روبیکا همراه شما هستیم با گروه داماهی همراه ما باشید

گروه داماهی از حمزه یگانه، دارا دارایی، ابراهیم علوی، شایان فتحی و رضا کولغانی تشکیل شده که به ترتیب نوازنده پیانو، گیتار باس، عود و گیتار، درامز و خواننده گروه هستند.

«داماهی» یک گروه ایرانی است که در سال 1393 توسط دارا دارایی (نوازنده‌ی باس و سرپرست گروه)، حمزه یگانه (نوازنده‌ی کیبورد و بنجو)، ابراهیم علوی (نوازنده‌ی گیتار و عود)، رضا کولغانی (خواننده) و شایان فتحی (نوازنده‌ی درامز و پرکاشن) تشکیل شد. این گروه با هدف تولید موسیقی با رویکردی آزادانه در تلفیق اِلمان‌های موسیقی محلی ایران (به‌ویژه موسیقی سواحل جنوب ایران)، جَز، رگه، فلامنکو، آفرو، لاتین، فانک، موسیقی هند و … به ساخت و تولید اولین آلبوم خود اقدام نمود و این آلبوم را در شهریور 1394 روانه‌ی بازار نمود.

آهنگ های گروه داماهی

این گروه در بدو تأسیس این شانس را یافت تا همراه با پروژه‌ی سینمایی «دو-ر-می-فا-صلح» در جریان جام جهانی 2014 به برزیل سفر کند و همراه با چند گروه دیگر ایرانی علاوه بر اجرای چند کنسرت در شهرهای مختلف برزیل، قبل از بازی ایران و نیجریه در شهر کوریتیبا به روی استیج رسمی فیفا که در این شهر بر پا بود، برود و به اجرای کنسرت پردازد.

پس از آن گروه به ایران بازگشت و در تهران و بندرعباس تعدادی کنسرت اجرا نمود. با توجه به عمر کوتاه این گروه، کنسرت‌های این گروه در ایران همواره با استقبال بسیار خوب مردم همراه بوده و گروه توانسته علاوه بر ایجاد رضایت در مخاطب عام، نظر منتقدین و بسیاری از موزیسین‌های ایرانی را نیز به خود جلب کند.

عکس های گروه داماهی

همچنین اولین آلبوم گروه با نام «داماهی» نیز فروش نسبتاً خوبی در ایران داشته و نوگرایی گروه در ایجاد موسیقی منحصر به فرد و همچنین تنوع در بکارگیری عناصر موسیقیایی ملل مختلف در قالب کلی پاپ باعث شده تا این گروه طیف‌های گوناگونی از مخاطبین را با خود همراه سازد.

جنوبی ها اعتقاد داشتند در خلیج فارس ماهی غول پیکری به نام ” داماهی ” وجود داشته که در بطنش آرمانشهری موجود بوده است.

گروه موسیقی داماهی

گروه «داماهی» در سال ۱۳۹۲ تشکیل شده و متکی بر تجارب گسترده نوازندگانش در گروه های دیگری چون گروه «آبرنگ»، گروه «پیتر سیمانی پور»، گروه «دارا دارایی»، گروه «نایما»، گروه «آهیل» و … است. این گروه با هدف تجربه ای نو در تلفیق موسیقی های معاصر با موسیقی جنوب ایران شروع به فعالیت کرد.

واژه «داماهی» از افسانه های قدیمی جنوبی گرفته شده و بیانگر ایده های هنری گروه است. در افسانه های مردم جنوب ایران، از ماهی عظیم الجثه ای به نام «داماهی» یاد شده که در خلیج فارس می زیسته و در بطن خود یک آرمانشهر نهان داشته است. موسیقی «داماهی» بدون اصرار به گونه یا سبکی خاص، حاصل همنشینی و همنوازی چند موزیسین ایرانی با گرایش ها و سلایق متنوع با خاستگاه های اقلیمی متفاوت است.

 اشنایی با گروه داماهی

آهنگ های گروه داماهی به شرح زیر می باشد:

۱- دخترک

۲- یار عزیز…

۳- بمان

۴- صندلی

۵- محله خاموشان

۶- سوگند

۷- لنج و بیوه

۸- شبهای روز

۹- گوش واره

۱۰- ترنگ

۱۱- مردن مردانه

۱۲- صدا

۱۳- گلبوته

۱۴- سامبای بهار

عکس های گروه داماهی

 گردآوری :بخش سرگرمی روبیکا