بهترین ماسک برای کرونا چیست!

تنوع ماسک در دوران کرونا بسیار زیاد شده و این کار را گاهی برای انتخاب ماسک مناسب کمی سخت می کند.

به نظر می رسد هنوز مفید ترین راه مقابله با کرونا زدن ماسک است. اما با توجه به گستردگی تنوع ماسک های تنفسی انتخاب ماسک مناسب چندان هم راحت به نظر نمی رسد. با توجه به اهمیت زیاد این موضوع در حال حاضر ، به توضیح درباره انواع ماسک پرداخته ایم. در این نوشته به توضیحاتی درباره سه نوع ماسک مناسب برای کرونا خواهیم پرداخت. در نظر داشته باشید که هر سه نوع این ماسک ها مزایا و معایب خود را دارند و این که کدام یک از آنها برای شما مناسب است کاملا به انتخاب بستگی دارد. اما قطعا اطلاعات بیشتر می تواند کمک شایانی به انتخاب صحیح تر و اصولی تر کند. با علم بر این قضیه لطفا تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

عکس ازایسنا

1 – ماسک n95 بدون سوپاپ :

توصیه سازمان جهانی بهداشت برای کرونا ماسک n95 بدون سوپاپ است. این ماسک دارای فیلتر n95 از جنس ملت بلون است. در نظر بگیرید که سازمان جهانی بهداشت حداقل را توصیه می کند. در حقیقت برای این سازمان دسترسی عموم به ماسک اهمیت بیشتری از کیفیت دارد. البته با در نظر گرفتن جهان شمول بودن این سازمان این دیدگاه کاملا منطقی و صحیح به نظر می رسد. اما اگر به صورت انفرادی به قضیه نگاه کنیم شاید این ماسک بهترین انتخاب ممکن نباشد. البته گاها به ماسک N95 بدون سوپاپ ، ماسک FFP2 بدون فیلتر نیز گفته می شود. که البته این یک اشتباه رایج است. چون استاندارد FFP2 به معنای نوع خاصی از فیلتر است.

سوپاپ ماسک چیست؟  سوپاپ یک دریچه یک طرفه برای خروج هوای بازدم از ماسک است. بنابراین سوپاپ ماسک در حالت عادی باعث تنفس آسان راحت تر از ماسک می شود. اما در دوران کرونا با احتمال ناقل بودن کسی که ماسک میزند مواجه هستیم. در این شرایط وجود سوپاپ می تواند باعث بروز آلودگی از فرد به محیط شود. بنابراین ماسک مناسب برای کرونا بهتر است بدون سوپاپ باشد. هرچند این قضیه استافده از ماسک را در زمان های طولانی کمی سخت خواهد کرد.

2 – ماسک n99 :

ماسک n99 در واقع بالاترین رتبه فیلتراسیون بین ماسک ها را داراست. ماسک n99 می تواند تا 99% از شیوع بیماریها جلوگیری کند. فیلتر های استفاده شده در این ماسک ملت بلون و نانو الیاف است. ماسک n99 هم در دو حالت سوپاپ دارو بدون سوپاپ تولید می شود. معمولا این ماسک به صورت تاشو بوده. و نکته مهم در آن فیلتر نانو الیاف است. خوشبختانه این تکنولوژی نانو الیاف در کشور وجود دارد و ماسک های نانو الیاف داخلی مثل ماسک نانو پاک کاملا با کیفیت هستند. از معایب اصلی این ماسک می توان به قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد.

3 – ماسک سه بعدی :

ماسک سه بعدی نوع جدیدی از ماسک های تنفسی است. در واقع ماسک سه بعدی یکی از ایرادات اساسی ماسک های تاشو و کاسه ای قبلی را جبران کرده و آن بهتر فیت شدن و نشستن روی صورت است. این ماسک به دلیل فرم خاصی که دارد کمتر به صورت می چسبد و استفاده از آن نسبتا آسان تر است. ماسک سه بعدی نانو با توجه به قیمت مناسب آن می تواند گزینه بسیار مناسبی برای کرونا باشد. البته فیلتراسیون آن کمی از ماسک n99  کمتر است. اما در شرایط نرمال ( به غیر از محیط درمان و بیمارستان ) می تواند کاملا موثر و مفید باشد.

البته مدل های دیگر از ماسک در بازار ایران کاملا شناخته شده هستند نظیر : ماسک FFP3 نانو پاک . البته این ماسک هم کاملا برای کرونا مناسب است اما معمولا به دلیل قیمت آن مصرف صنعتی و حرفه ای دارد.

در مجموع این سه نوع ماسک ذکر شده همگی کاملا برای کرونا مناسب هستند. به فیلتراسیون ماسک دقت کنیم. اما باید دقت کنیم که از برند های استاندارد و معتبر این محصولات را تهیه کنیم. بسته بندی بهداشتی ماسک رعایت شده باشد. و همینطور شرایط کش و فنر روی بینی و فرم و شکل و اندازه ماسک برای صورت  ما مناسب باشد.

در صورت امکان ماسک های تنفسی را از برندهای معتبر و فروشگاه های معتبر تهیه نمایید. برند هایی که تاییدیه از سازمان غذا و دارو ، وزارت بهداشت و یا آزمایشگاه های معتبر را دارا باشند. البته در این بازار متلاطم قیمت ها نیز بسیار با اهمیت هستند. بنابراین مقایسه قیمت این محصولات در اینترنت می تواند تا حدی به انتخاب بهتر کالا کمک کند.