برنامه روزانه کودک سه ساله می‌تواند شامل چه مواردی باشد؟

برنامه روزانه کودک سه ساله در عین حالی که می‌تواند تنوع بیشتری داشته باشد، باید هدفمندتر باشد. اگر درست نگاه کنیم، کارهایی که در برنامه روزانه کودک یک ساله و برنامه روزانه کودک دو ساله قابل انجام است، اشتراکات بسیار زیادی با هم دارد، اما سطح انجام فعالیت‌ها متفاوت است. هر چه کودک بزرگتر می‌شود، انتظارات از او نیز بیشتر می‌شود. البته نباید فراموش کنید که از کودک خود مطابق آموزشی که دیده و زمانی که برایش صرف کرده‌اید، انتظار داشته باشید. برای مثال اگر تا سه سالگی هنوز رنگ‌ها را به او آموزش نداده‌اید یا هنوز دست چپ و راست را به او نشان نداده‌اید، طبیعتا نباید انتظار داشته باشید که کودک این مفاهیم را بداند و پاسخ سوالات شما را درست بدهد.

توانایی های کودک ۳ ساله

  • یک کودک سه ساله می‌تواند با اشکال و رنگ‌ها موضوعات را طبقه بندی کند.
  • یک کودک سه ساله می‌تواند زمان را بهتر بشناسد (برای مثال، صبح، بعد از ظهر، شب).
  • یک کودک سه ساله می‌تواند بشمارد و مفهوم شمارش را درک کند.
  • یک کودک سه ساله می‌تواند بخش‌های داستان را به خاطر بسپارد و آنها را برای دیگران بازگو کند.
  • یک کودک سه ساله می‌تواند اسم رنگ‌های آشنا را بداند.

به غیر از خوابیدن، غذا خوردن، انجام کارهای شخصی و روتین روزانه و حتی بازی کردن که خواه و ناخواه در زندگی هر فردی وجود دارد، زندگی یک کودک سه ساله باید به گونه‌ای باشد که هم از کودکی خود لذت ببرد و هم از این زمان طلایی برای استعدادیابی، رشد خلاقیت و رشد اجتماعی و شناختی او نهایت استفاده برده شود. نظم در غذا خوردن، نظم در ساعات خوابیدن و بیدار شدن و نحوه انجام کارهای شخصی چیزهایی نیستند که آموزش آنها به یک باره از سه سالگی آغاز شوند. همه اینها باید از دوران نوزادی و نوپایی کودک در برنامه‌ریزی‌های مختلف و سطوح آموزشی متنوع به کودک آموزش داده شود تا به این ترتیب یاد بگیرد که چه ساعتی باید بخوابد و چه طور باید غذا بخورد و یا چگونه کارهای شخصی خود را انجام دهد. البته نحوه صحیح انجام دادن تمام این فعالیت‌ها بستگی به این موضوع دارد که از زمان نوزادی و نوپایی ‌چه قدر برای کودک زمان صرف کرده‌اید و آموزش‌های لازم را به او داده‌اید. لذا توصیه می‌کنیم برنامه ریزی روزانه برای کودکان را از ابتدایی‌ترین روزهای تولد مورد توجه قرار دهید.

  • کتاب خواندن
  • مهد کودک رفتن
  • نقاشی کردن به اشکال مختلف

  • باشگاه رفتن و انجام تمرینات ورزشی
  • موسیقی یاد گرفتن

اینها پیشنهاداتی برای انجام فعالیت‌هایی در برنامه روزانه کودک سه ساله هستند. در این بین خانواده‌هایی که فرزند دوم دارند، می‌توانند از فرزند اول خود کمک بگیرند و او را در امور نگهداری کودک دوم مشارکت دهند تا به این ترتیب هم دوستی و الفت بین فرزندان بیشتر شود و هم کودک سه ساله اول از کمک کردن به مادر حس اعتماد به نفس پیدا کند و زندگی کردن را تمرین کند. در برنامه روزانه کودک چهار ساله نیز می توانید از این ترفند استفاده کنید.

کتاب‌های مناسب کودکان سه ساله

پیشنهاد می‌کنیم خود و کودکتان را عادت بدهید که در گردش‌های ماهانه و روزانه سری هم کتابفروشی‌ها بزنید و کودک را با فضای کتاب و کتابخو‌انی آشنا کنید. در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب حتما کودک را به تماشای این رویداد بزرگ فرهنگی ببرید و او را در جو کتابخوانی قرار دهید. اینگونه رفتارها در اشتیاق کودک برای کتابخوانی تاثیر زیادی دارد. اگر کودک خودش کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند، بی تردید میل و اشتیاق بیشتری برای خواندن خواهد داشت. شما می‌توانید پیشنهاداتی روی میز قرار دهید و از او بخواهید از میان پیشنهادات یک یا چند مورد را انتخاب کند.

  • مجموعه کتاب‌های محله موش‌ها ترجمه محبوبه نجف خوانی: داستان‌های این مجموعه به موضوعاتی مانند شجاعت، همزیستی مسالمت‌آمیز، امید، پذیرش تفاوت‌ها، غلبه بر وابستگی، ورود نوزاد جدید به خانواده، غلبه بر نگرانی و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌پردازد.

  • مجموعه غذایی که می‌خوریم: نویسنده در این کتاب با شیوه‌ای خلاقانه و جذاب و مثال‌هایی ساده و آسان فهم، مخاطبان را با چگونگی نگهداری از مواد غذایی در گذشته و اکنون آشنا می‌کند. هر یک از داستان‌های این مجموعه غذای خوب و خوب غذا خوردن را از طریق یک ماجرای داستانی و یک متن آموزشی به کودکان می‌آموزد.
  • مجموعه کتاب‌های بزی و غازی: در هر یک از کتاب‌های این مجموعه، دو داستان گنجانده شده است که هر کدام از یک طرف آغاز می‌شود. داستان‌ها از زاویه دید هر دو شخصیت درگیر در ماجرا روایت می‌شوند که به کودکان در درک دیدگاه دیگران کمک می کند.
  • مجموعه‌ کتاب‌های کودکستانی من: این مجموعه شامل 5 جلد کتاب تصویری است که هدف آن آموزش واژه‌ها و مفاهیم متفاوت به کودکان است. در این مجموعه در پنج عنوان کتاب به نام‌های رنگ‌ها، خانه‌ها، اعداد، اندازه‌ها، زمان و هوا کودک با مفاهیم ساده و واژگان در پیوند با آنها آشنا می‌شود.
  • غازی که نمی‌خواست غاز باشد (با موضوع خودپذیری): خواندن این داستان تصویری افزون بر اینکه کودک را تشویق می‌کند تا توانایی‌های خود را بشناسد او را با چند جانور و ویژگی‌های آنها هم آشنا می‌کند.
  • کتاب شلی، گوسفند پشمالو: کتابی است درباره پشم‌چینی گوسفندان که غیر مستقیم ارزش‌هایی را نیز به کودک می‌آموزد.

 

  • کتاب هندوانه و تمساح: کتابی تمثیلی و نمادین برای خندیدن و یادگرفتن. تمساح این داستان یک عشق بزرگ دارد که هندوانه است و یک ترس بزرگ دارد که قورت‌دادن هسته هندوانه است.
  • کتاب مثل یک ببر بخواب: کتابی است تصویری با داستانی آرامش‌بخش درباره دختر کوچکی که نمی‌خواهد بخوابد. دختر کوچولو حتی بعد از غروب آفتاب هم دلش نمی‌خواهد بخوابد. پدر و مادرش با آرامش و هوشمندانه می‌گویند لازم نیست بخوابد، اما لباس خوابش را بپوشد…
  • کتاب آبی کوچولو و زرد کوچولو: این کتاب در قالب داستانی ساده و کودکانه، کودک را با رنگ‌ها و ترکیبات آنها آشنا می‌کند و مهمتر از آن مفاهیمی همچون تاثیرپذیری، هویت، دوستی و همنشینی را برای کودک ملموس می‌سازد.

بازی ها و اسباب بازی‌های مناسب کودک سه ساله

همین جا باید یادآوری کنیم که “آموزش” از طریق بازی در تمام دوران کودکی اتفاق می‌افتد. نوع بازی است که تغییر می‌کند و سن کودک است که انتظارات از او را بالا و پایین می‌کند.

رنگ انگشتی

گرچه انجام این بازی با کودکان کم سن تر نیز ممکن است، اما کودک سه ساله درک خوبی از جملاتی مانند “اینو نخور” یا “دستتو تو دهنت نبر” دارد و این بازی برای مادر راحتی بیشتری دارد. این بازی برای کودکان بسیار لذتبخش است.

پازل

علاقه کودک از سه سالگی به پازل بیشتر می شود. بهتر است پازل‌هایي با قطعات کم (۲ قطعه، ۴ قطعه) تهیه کنید.

اسباب‌ بازی‌ های ساختنی (خانه سازی‌ها)

نقش اسباب‌بازی‌هاي ساختنی در این مرحله سنی کودک بسیار پررنگ‌تر می‌شود، زیرا کودک خلاق‌تر شده و تشویق والدین در زمینه ساخت و ساز‌هایش انگیزه بیشتری به او می‌دهد.

اسباب بازی فکری مکعب هوش لبخند

بر روی هر وجه این اسباب بازی پلاستیکی یک چهره خندان طراحی شده است. کودک باید با توجه به اشکالی که روی هر وجه مکعب خالی است قطعه مشابه را تشخیص داده و در درون آن جاگذاری کند.

کلام آخر

برنامه روزانه کودک سه ساله خود را طوری طراحی کنید که کودک از انجام فعالیت‌هایش لذت ببرد. هر چه لذت انجام هر یک از فعالیت‌های یاد شده بیشتر باشد، بازدهی آموزشی و تربیتی نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان یک پدر و مادر همیشه حوصله داشته باشید. شما حق دارید که گاهی خسته شوید و به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید، اما فراموش نکنید که والد بودن مسئولیت سنگین، شیرین و پر از چالشی است که خودتان پذیرفته اید.

منبع : سایت تربیت کودک گهواره gahhvare.net