بررسی مزیت های بیمه بدنه خودرو

در ذهن همه دارندگان اتومبیل این روزها سوال عجیبی ایجاد شده است. اخیراً به واسطه تورم افسارگسیخته ای که ناشی از تحریم ها و همچنین افزایش قیمت دلار و ارز در بازار اتفاق افتاده، ارزش روز خودرو ها بسیار افزایش یافته اند. اگر شما خودرو از قبل داشته اید، هر چند به ظاهر با قیمت کمی آن را خریداری کرده اید، اما این خودرو امروزه ارزشی دو چندان پیدا کرده و قطعات و لوازم مصرفی آن هم به شدت گران شده اند. اگر هم که به تازگی یک ماشین جدید خریداری کرده اید، حسابی متوجه شده اید که چه بهای زیادی بابت یک خودرو باید در ایران پرداخت. بنابراین دغدغه مهم این است که در صورتی که آسیبی به خودرو وارد شود، چطور باید این آسیب را جبران کنیم؟

چه خطراتی یک خودرو را تهدید می کند؟

منظور ما اینجا خطراتی هستند که غیر قابل پیش بینی بوده و از اختیار شما به عنوان مالک یا بهره بردار از ماشین خارج هستند. این خطرات به صورت ناگهانی اتفاق می افتند و باعث آسیب به خودرو می شوند.

تصادف: حتی اگر شما هم به عنوان مقصر یک حادثه تصادف نباشید، بالاخره ماشین شما امکان آسیب دیدن دارد و شاید طرف مقابل یا بیمه شخص ثالث او برای جبران خسارت وارد شده به شما کافی نباشد. به خوبی می دانید که هر چقدر هم که در رانندگی حرفه ای یا محتاط باشید، اما امکان بروز حادثه همیشه وجود دارد.

آتش سوزی: خودرو ها به دلایل مختلفی آتش می گیرند. دلیل آن نقص فنی، آتش سوزی محیط مثل پارکینگ، تصادف، نشت بنزین، یا هر چه که باشد، گاهی باعث از دست رفتن کل سرمایه شما خواهد شد.

سرقت ماشین: همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، خودرو ها باارزش تر شده اند. بنابراین هدف بسیار خوبی برای سارقان وسایل نقلیه هستند. در این میان اگر سیستم ایمنی در برابر سرقت کافی هم نداشته باشید، ریسک سرقت سرقت وسیله نقلیه شما هم به مراتب بالاتر است.

بلایای طبیعی: معمولاً ما وقتی صحبت از بلایای طبیعی می کنیم، بیشتر سه واقعه سیل، زلزله و طوفان را مد نظر داریم. چه بسیار خودرو هایی که در زلزله زیر ساختمان ها مدفون شده اند و یا با افتادن اشیای سنگین به آهن پاره تبدیل شده اند. یا ماشین هایی که گرفتار سیل شده و در گل و لای مدفون گشته اند. حتی یک طوفان ساده هم می تواند باعث افتادن وسایل روی پشت بام ها، درختان، و یا اشیای سرگردان در خیابان روی خودروی شما شده و آسیب جدی به بدنه وارد کنند.

چطور از خودرو در مقابل خطرات محافظت کنیم

برای اینکه از آسیب های مالی ناشی از زیان خطراتی که در بالا اشاره شد، در امان باشیم، دو راهکار عمده وجود دارد:

افزایش ایمنی و اقدامات احتیاطی: معمولاً جلوگیری از وقوع یک حادثه به مراتب بهتر از علاج آن است. بنابراین می توانیم با پیش بینی اقدامات احتیاطی نظیر نصب سیستم های ضد سرقت، پارک نکردن خودرو در مکان های خلوت و ناآشنا، عدم رها سازی خودرو برای مدت طولانی در خیابان، نصب قفل های ضدسرقت و پیشرفته تر و یا سیستم دزدگیر برای خودرو، رانندگی با احتیاط لازم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پارک نکردن یا عبور نکردن از مکان های سیل خیز و کنار رودخانه ها یا بستر مسیل های خشک شده، عدم پارک در خیابان یا عبور در زمان طوفان ها و تندبادهای شدید، عدم نگهداری از وسایل آتش زا در داخل خودرو، سرویس دوره ای ترمز ها و سیستم های خودرو برای جلوگیری از حوادث و … تا حدی از بروز حادثه یا ایجاد زیان مالی برای خود جلوگیری کنیم.

خرید بیمه بدنه: حتی با رعایت تمام موارد بالا، ریسک باز هم صفر نشده و امکان بروز حادثه همیشه وجود دارد. حتی از جاهایی که فکرش را هم نمی کنید. بنابراین راهکار نهایی این است که برای اتومبیل خود بیمه بدنه خریداری نمایید. در بیمه بدنه تمام خطراتی که در بالا گفته شد از قبیل آتش سوزی، صاعقه، انفجار، حادثه و سرقت وسیله نقلیه، بلایای طبیعی، و آسیب به بدنه خودرو ناشی از پاشیدن مواد اسیدی تحت پوشش قرار می گیرد. با این روش شما از سرمایه خود محافظت می کنید. اگر کمی محاسبه ساده انجام دهید متوجه خواهید شد که خرید بیمه بدنه و حق بیمه آن بسیار به صرفه تر از این است که حادثه ای رخ داده و بخواهید مبلغ زیان مالی را خودتان جبران نمایید. خبر خوب اینکه اگر حادثه ای رخ ندهد، در سالهای بعد می توانید از تخفیف بیمه بدنه استفاده کرده و در مقایسه با سال قبل حق بیمه به مراتب کمتری هم بپردازید. گاهی این تخفیفات می تواند تا 70 درصد حق بیمه هم باشد، به این معنی که در صورتی که چند سال پشت سر هم بدون خسارت طی کنید، عملاً 30 درصد حق بیمه معمول را می پردازید.