برترین جاذبه های مشهد از روستای کنگ تا غار مغان

آبشار آب گرم

آبشار آب گرم که گفته میشود تنها آبشار با دمای بالا ست در هفتاد و پنج کیلومتری مشهد در روستایی به نام «آبگرم» قرار دارد . این روستا در کوهپایه‌ های هزارمسجد قرار دارد . این آبشار از چشمه ای که در بالا دست این کوه قرار دارد سرچشمه گرفته و مسیر دستیابی به آن کمی سخت است و می بایست بخشی از راه را به صورت پیاده طی نمایید. این منطقه در مسیر کلات نادری قرار دارد و پنج کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد.

با عبور از روستای آبگرم، از یک مسیر  خاکی عبور می کنید و از کنار باغها و زمینهای کشاورزی که اتفاقا منظره ای زیبا دارند می گذرید پس از آن جاده‌ای وجود ندارد و گردشگران از یک مسیر کوهستانی عبور کرده و خود را به این آبشار می رسانند.

در امتداد رودخانه از کنار یک کاروانسرای تاریخی می کذرید و در نهایت به آبشار می‌رسید . آبشار آبگرم حدود هفده متر ارتفاع دارد ، و منظره شگفت انگیز و نوای خوش آن گردشگران را به وجد خواهد آورد. حوضچه پایین این آبشار ، محلی برای آبتنی‌ است و دمای آن در حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه است .

 

روستای کنگ

به گزارش سفر باتو روستای پلکانی کنگ که گفته می شود در حدود هزار سال قدمت دارد مکان مناسبی برای گشت و گذاری یک روزه است . این روستا در کوهپایه قرار گرفته و معماری خانه های پلکانی‌ است و هر خانه بر روی بام دیگری بنا شده است و از این جهت آن را «ماسوله خراسان» نیز می نامند ؛ در مسیر رسیدن به این منطقه با مناظری زیبا و دیدنی روبرو می شوید و گشت و گذار در کوچه و پس کوچه های این روستا نیز خاطره ای فراموش نشدنی خواهد بود.

روستای کنگ در بیست و نه کیلومتری از شهر مشهد، و بر روی دامنه‌ های شمال شرقی ارتفاعات بینالود قرار دارد . و برای زسیدن به آن از شهر طرقبه گذر نموده و با عبور از کنار سد چالیدره به دره نغندر خواهید رسید و بعد از آن این روستا برابر چشمانتان قرار می گیرد .

چشمه قلقلی، چشمه کوهنوردها

چشمه قلقلی، نام یک چشمه پر آب، در حاشیه روستای ییلاقی زُشک  پس از گرفتن تور مشهد قیمت است. این چشمه در میان طبیعتی زیبا و شگفت انگیز قرار گرفته و با رسیدن به آن برای ساعتها آرامش را در میان طبیعتی بکر و دست نخورده تجربه خواهید نمود.  این آبشار در میان دره‌ای سرسبز در دامنه رشته‌ کوه‌ بینالود قرار گرفته است ؛ این دره ‌از شهر «شاندیز» شروع می ‌شود و تا پایین قله ای به نام شیرباد امتداد می یابد . گفته می شود این قله بلند‌ترین قله استان خراسان مرکزی است .  برای رسیدن به روستای زشک و چشمه قلقلی، باید از مشهد، در مسیر شاندیز و محور روستایی زشک حرکت کنید در ادامه پس از عبور از شهر شاندیز، ابتدا به روستای ییلاقی ابرده و پس از آن به روستای زشک می‌رسید . از این جا به بعد مسیر کمی سخت خواهد بود  و راه آسفالت به پایان می‌رسد و  بقیه مسیر در راه خاکی اما تقریبا هموار ادامه می یابد.  چهار کیلومتر بالاتر از زشک، به یک دو راهی می‌رسید که یکی از آن ‌ها، مسیر رسیدن به دامنه‌ های شیرباد است و دیگری، راه رسیدن به قله‌ای کم ارتفاعی به نام قله چمن است . چشمه قلقلی، درست در حاشیه همین دو راهی واقع شده است . چشمه قلقلی مسیر مورد علاقه کوهنوردها نیز هست و سالانه ورزشکاران بسیاری از این مسیر عبور کرده و به قله شیرباد یا چمن صعود می کنند.

 

غار مغان، چشمه ای در تاریکی ها

غار مغان که گفته می شود قدمت آن به میلیون ها سال می رسد مکانی اسرار آمیز و بسیار دیدنی است . این غار دارای چندین چاه و یک چشمه آب است ، و در کتب مختلف از  آن به عنوان ، چشمه ای در تاریکی‌ها نام برده اند . این منطقه در سی کیلومتری از شهر مشهد و جنوب روستای «مغان» قرار گرفته است و  دارای دو دهانه جنوبی و شرقی است. مسیر دستیابی به این غار آسان نیست و بهتر است قبل از حرکت با یک راهنمای با تجربه مشورت کنید . دهلیزهای این غار ، بسیار پر پیچ و خم است و اگر به مسیر آشنا نباشید ، بدون شک گم می شوید .

برای رسیدن به روستای مغان و غار مشهور آن ، می بایست  وارد محور خلج شده و از انتهای شهرک سیدی از  روستاهای «شلگرد»، «اردمه» و «اسلام رود» عبور نموده و به روستای مغان برسید . از این روستا تا دهانه «غار مغان» حدودا یک ساعت و نیم راه است که می بایست پیاده طی گردد .

دهسرخ، چشمه مقدس

چشمه امام رضا(ع) در روستای تاریخی ده‌سرخ و در نزدیکی شهر مُلک آباد قرار دارد که با وجود مناظری زیبا و تاریخی هزاران ساله دارای شهرت بسیاری است . گفته می شود کاروان امام رضا (ع) در مسیر سفر از مدینه به مرو، از آن عبور نموده است .

این منطقه در چهل کیلومتری آزاد راه مشهد- باغچه قرار دارد و با رسیدن به آن شاهد طبیعتی خیره کننده خواهید شد . اهالی این منطقه معتقدند ، این مکان بسیار مقدس است و خشکسالی اثری بر روی آب  آن نداشته است و هر ساله آب آن  مزارع اطراف را پر بار و سرسبز می نموده است .