پربازدیدترین جاذبه های وان از دید توریستها

کلیسای اختامار

یکی از برترین جاذبه های گردشگری شهر وان در کشور ترکیه کلیسایی است در فاصله کمی . در چند کیلومتری جنوب غربی شهر وان و در بخش هایی شرقی کشور ترکیه قرار گرفته است و بر روی جزیره آختامار بنایی بسیار زیبا و فدیمی قرار گرفته است که بسیار در خور توجه است و دارای تاریخ بسیار این کلیسا در بین سال های ۱۵ تا ۲۰ قرن دهم بعد از میلاد مسیح ساخته شده ‌است. در مورد وجه تسمیه این جزیره روایات فراوان است اما مستدل ترین آنها این روایت است  که دختری بنام تامارا دل به پسری روستایی می بندد و برای اینکه این پسر بتواند خودش را با شنا به جزیره برساند، هر شب آتشی در جزیره روشن می کرده تا پسر بتواند با شنا خودش را به او برساند و بتواند دختر را از نزدیک ببیند. خبر این دیدارهای شبانه به پدر شاهزاده تامارا می رسد و او در یکشب  آتشی در قایقی روشن کرده و قایق را به امواج دریاچه می سپارد، پسر بخت برگشته که بدنبال نور قایق شنا می کرده، توان از کف داده و در دریا غرق می شود و لحظات آخر که اسیر دست امواج بوده از سر ناچاری فریاد میزند آختامار و همین اسم بعد ها با تلفظ آختامار یا آکمادار برای نام جزیره و کلیسای موجود در آن باقی مانده است که همین موضوع سبب شده است تاریخی بسیار زیبا و داستانی عاشقانه و هیجان انگیز به وجود آمده است و هتلی نیز به همین نام در مرکز شهر بسیار زیبای وان ساخته شده است که سبب می شود این داستان بسیار زیبا عینیت پیدا کند. بنای کلیسا علی رغم قدیمی بودن در زلزله ی معروف وان سالم مانده است.

دژ بسیار زیبا و مستحکم وان

به گزارش سفر باتو دژ وان مشرف به ویرانه های شهر قدیمی چند هزار ساله اورارتو قرار گرفته است که این بنای بسیار قدیمی و زیبا  یک قلعه سنگی بسیار بزرگ می باشد که قلعه وان بین قرن های نهم و هفتم قبل از میلاد مسیح در آن ساخته شده است و بزرگترین قلعه سنگی موجود می باشد که دارای تاریخیبسیار زیبا و همینطور جاذبه های بسیار زیادی می باشد جالب است بدانید که پی و فونداسیون قلعه از بازالت و آجر ساخته شده است که همین امر در نوع خود بسیار جالب می باشد و باعث مستحکم تر شدن این سازه و بنای بسیار زیبا می شود جالب است بدانید که در نزدیکی قلعه وان، برجی به نام برج سردار قرار گرفته  است که در زمان حکومت اورارتو ساخته شده است و در آن کتیبه ای درباره حکومت اورارتو به سه زبان نوشته شده است.

 

دریاچه وان

بدون شک دریاچه وان از مهمترین جاذبه های تور وان به شمار می رود و گردشگران زیادی فقط برای تماشای همین دریاچه راهی وان می شوند. دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه ترکیه است و از آب باران، رودخانه های کوچک و برف های آب شده تغذیه می شود. دریاچه وان به نماد جذاب این منطقه تبدیل شده و چشم اندازهایی رویایی را خلق کرده است. در اطراف این دریاچه سایت های تاریخی زیادی هست که یکی از آن ها شهر تاریخی الخاط (Ahlat) در ضلع شمال غربی دریاچه ست که قبرهای تاریخی زیادی در آن به جای مانده.

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه

 

بر روی تپه‌ی مشرف به خرابه‌های شهر سه هزار ساله اورارتو، قلعه‌ای بسیار بزرگ و سنگی به نام دژ وان وجود دارد. این دژ بین قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد و با استفاده از سنگ بازالت برای فنداسیون و آجرهای گلی برای بنای اصلی ساخته شده، و بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه است. در اطراف این دژ، برج ساردور وجود دارد که کتیبه‌های مربوط به دوره‌های آغازین پادشاهی باستانی اورارتو در آن وجود دارد. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه کبیر در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده‌اند. در طول این چند هزار سال این کتیبه‌ها از نابودی در امان مانده‌اند و تمام حروف و اجزایشان کاملا سالم است، که همین موضوع آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.

 

جزیره آختامار

 

افسانه‌ها می‌گویند نام این جزیره از عشق متولد شده است. طبق همین افسانه‌ها مردی وجود داشته که عاشق دختری از این جزیره می‌شود. او هر شب از دریاچه وان عبور می‌کرده تا با دختر ملاقات کند، اما یکی از این شب‌ها هوا طوفانی می‌شود و پیش از غرق شدن نام دختر یعنی تامار را فریاد می‌زند که اسم جزیره از آن گرفته می‌شود. جاذبه اصلی این جزیره کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که قدمتش به سال ۹۱۵ باز می‌گردد. معماری این کلیسا واقعا منحصربه‌فرد است اما زیبایی اصلی این بنا به‌خاطر آثار هنری روی دیوارهای خارجی‌اش است که صحنه‌هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده است. منظره‌ای که از این جزیره می‌توان دید آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.