طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها

نحوه درست کردن چکدرمه,طرز درست کردن چکدرمه

طرز تهیه چکدرمه غذای محلی ترکمن ها

 

شاید اولین چیزی که ترکمن ها را یاد ما می اندازد چشم های بادامی نژاد ترک، روسری های رنگارنگ ترکمنی و اسب های اصیل این قوم باشد. ترکمن ها از اقوام ترک تبار ایران هستند که در کناره های شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا سکونت دارند. بندر ترکمن، گنبد قابوس، کلاله و … از شهرهای شناخته شده آن ها هستند.

 

ترکمن ها طبق رسوم خود روی زمین و دور سفره ای به نام ثاچاق غذا می خورند. از غذاهای محلی این خطه می توان چکدرمه، بولامه، بورک، اکمک، باسترمه و … را نام برد. یکی از این غذاهای رنگین و خوش طعم که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم چکدرمه است.

 

یک غذای محلی که شباهت زیادی به استانبولی پلوی تهرانی‌ها دارد. چکدرمه مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق قلا است که به آن چکدیرمه یا چگدیرمه هم می گویند و به طور سنتی در دیگی به نام «قازان» پخته می‌شود. مواد تشکیل دهنده اصلی چکدرمه گوشت، برنج، پیاز و رب گوجه فرنگی است که ماهی و مرغ  را هم می توان جایگزین گوشت قرمز در این غذا کرد.

 

مواد لازم برای چکدرمه :

برنج پنج پیمانه
گوشت قرمز  ۵۰۰ گرم
آب چهار پیمانه
پیاز یک عدد متوسط
رب گوجه فرنگی دو تا سه قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
نمک و زرد چوبه به مقدار لازم
فلفل و ادویه پلویی به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه چکدرمه :

پیاز را نگینی خرد کنید و داخل قابلمه تفت دهید تا طلایی شود.

گوشت تکه شده را به پیاز اضافه کنید، به آن فلفل، زردچوبه و ادویه بزنید و قبل از این که قرمزی گوشت کاملا از بین برود آب اضافه کنید. از دست رفتن خون گوشت هنگام تفت دادن موجب دیرپز شدن آن می‌شود.

 

رب گوجه فرنگی را جداگانه تفت دهید و به گوشت اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با رب و آب بپزد. بعد از پخته شدن گوشت‌ها دقت داشته باشید که مقداری آب باید روی گوشت‌ها باقی مانده باشد و پس از اضافه کردن برنج شسته شده به آن قابلمه حاوی گوشت به اندازه یک بند انگشت آب روی برنج قرار گیرد. اگر آب کم بود مقداری آب جوش اضافه کنید.

 

پس از ریختن برنج در آب، با حرارت متوسط و در نیمه باز اجازه دهید آب به جوش آید، سپس در قابلمه را باز بگذارید تا برنج‌ بپزد. زمانی که آب کاملا تبخیر شد دم‌کنی بگذارید و حرارت را کم کنید تا دم بکشد.

 

پس از نیم ساعت برنج دم کشیده و چکدرمه ترکمنی لذیذ شما آماده است. ماست محلی، سالاد گوجه و خیار، سیر خام یا سیر ترشی در کنار این غذا لذت خوردن آن را دو چندان می کنند.