ضرر میوه خشک چیست؟

ضرر میوه خشک بیشتر از این‌که از خواص طبیعی این محصول ناشی شود، به فرایند تولید یا روش مصرف آن ربط پیدا می‌کند. میوه خشک درواقع یک فرآورده غذایی ارزشمند است و می‌تواند فیبر و مواد مغذی دریافتی بدن را نسبت به حالت طبیعی میوه‌ها افزایش دهد و همین‌طور برای بدن مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان تأمین کند. بااین‌حال، قند و کالری بالا، ضرر میوه خشک را در صورت مصرف زیاد افزایش می‌دهد. برخی از روش‌های غلط نگه‌داری و تولید آن به‌صورت طبیعی یا حتی با دستگاه میوه خشک کن صنعتی هم ممکن است در این عامل مؤثر باشد. در حالت کلی محصولاتی که توسط میوه خشک کن استاندارد تهیه شده‌اند و بسته‌بندی و نگه‌داری بهداشتی دارند را می‌توان مناسب‌ترین گزینه مصرف میوه خشک در نظر گرفت، البته اگر در خوردن آن، میزان را رعایت کنیم. فروشگاه ویترین نت مجموعه متنوعی از میوه خشک کن صنعتی و خانگی را ارائه می‌دهد که با مرور مشخصات و بررسی کیفیتشان می‌توان از استاندارد بودن آن‌ها برای تولید میوه خشک اطمینان حاصل کرد.

ضرر میوه خشک با کدام روش تهیه کم‌تر است؟

در روش طبیعی خشک کردن میوه احتمال نفوذ گردوغبار و آلودگی به محصول زیاد است. در این روش برش‌های میوه طی زمان طولانی خشک و آماده مصرف می‌شوند و پوشش و حفاظ مناسبی هم در برابر آلودگی‌های محیطی ندارند. در این حالت میوه‌هایی که برای خشک شدن نیاز به برش خوردن و اصطلاحاً نیاز به اسلایس شدن دارند در طول خشک شدن به دلیل سطح مرطوب بیشتر پذیرای گرد‌وغبار هستند و همین ضرر میوه خشک را برای انسان زیاد می‌کند. در اغلب موارد این آلودگی‌ها به خورد قطعات میوه می‌رود و از بین بردن آن کار سختی است. در مقابل خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن زمان تهیه محصول را کم می‌کند و تمامی فرآیند را در محیط عاری از آلودگی و تأثیرات محیطی به سرانجام می‌رساند. انواع میوه خشک کن صنعتی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و کم کردن آلودگی محصول، حفظ مواد مغذی میوه‌ها را نسبت به روش خشک کردن طبیعی میوه‌ها بهینه‌تر می‌کند، به این معنی که برای عوامل اکسیدکننده مواد مغذی، زمان کم‌تری برای از بین بردن این مواد در بافت میوه فراهم می‌کند.

چه عواملی ضرر میوه خشک را افزایش می‌دهند؟

۱- تهیه نامناسب میوه خشک

سوای نوع و قیمت دستگاه میوه خشک کن، تهیه میوه خشک با دستگاه به دلیل کم کردن از آلودگی‌های محیطی حتماً بهتر از روش‌های سنتی و قرار دادن میوه در معرض آفتاب و اشعه ماوراء بنفش است، اما برخی از دستگاه‌های میوه خشک کن صنعتی که کیفیت نامطلوبی دارند برق را به پرتو‌های گرمازای زیان‌رسان تبدیل می‌کنند که برای بدن انسان‌ها مناسب نیست.

۲- اضافه کردن شکر به میوه خشک

انواع میوه‌ها حاوی مقداری قند هستند. این مقادیر قند در صورت خشک شدن میوه افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که میزان کالری میوه خشک بالا است. برخی از تولیدکننده‌ها برای افزایش مدت نگه‌داری محصول و یا بهبود دادن ظاهر و میزان شیرینی میوه خشک به آن مقادیری شکر اضافه می‌کنند که موجب افزایش مضرات بالقوه این خوراکی می‌شود.

۳- اضافه کردن نمک به میوه خشک

اضافه کردن مقادیر نمک به برخی از انواع میوه خشک درست مانند اضافه کردن شکر، اهداف تجاری دارد و از ارزش غذایی محصول نهایی کم می‌کند. پیشنهاد ویترین نت برای استفاده بهینه از دستگاه میوه خشک کن و رساندن کیفیت برخی از محصولات مثل آلبالو خشک به سطح کیفیت مورد انتظار، استفاده از آب‌لیمو به جای نمک است.

۴- استفاده از مواد نگه‌دارنده در میوه خشک

ضرر میوه خشک درصورتی‌که در آن از مواد نگه‌دارنده استفاده شده باشد، حتی بیشتر از محصولات با مقادیر شکر و نمک است. برخی از تولیدکننده‌ها برای افزایش مدت زمان ماندگاری میوه خشک و جلوگیری از رشد کپک‌ها یا باکتری‌ها از مواد افزودنی نگه‌دارنده مثل اکسید گوگرد استفاده می‌کنند. البته درصد کمی از انسان‌ها (حدود یک درصد) به اکسید گوگرد حساس هستند، اما اگر مقادیر مجاز استفاده از آن در میوه خشک و انواع میوه خشک کن صنعتی کنترل نشود، باعث تهوع، اسهال یا حتی خس‌خس سینه می‌شود.

۵- مصرف بیش‌ازاندازه میوه خشک

میوه خشک یک خوراکی مغذی است و مصرف زیاد آن مفید به نظر می‌رسد اما قند و کالری آن ممکن است باعث اضافه‌وزن و یا ناراحتی‌های دستگاه گوارشی مثل نفخ شود. برای هضم بهتر میوه خشک بهتر است همراه با مصرف آن مقدار زیادی مایعات بنوشیم تا به معده کمک کند روی این قطعات خشک و عاری از آب بهتر تأثیر بگذارد.

نکات مهم میوه خشک

  • مقدار مواد مغذی میوه تازه با میوه خشک تقریباً برابر است.
    • میوه خشک تا سه برابر میوه تازه حاوی فیبر است و همین مسأله باعث خواص آن برای دستگاه گوارشی می‌شود.
    • درصد ویتامین C در میوه خشک نسبت به میوه تازه کاهش پیدا می‌کند، پس نمی‌توان آن را همچون یک منبع غنی غذایی برای تأمین ویتامین C در نظر گرفت.
    • در انواع میوه خشک آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص پلی فنول‌ها به فراوانی یافت می‌شود.
    • این محصول می‌تواند با افزایش دریافت مواد مغذی و افزایش احساس سیری در کاهش وزن مؤثر باشد.
    • میوه خشک یک غذای پر کربوهیدرات محسوب می‌شود و به همین علت مصرف آن در رژیم‌های کم کربوهیدرات توصیه نمی‌شود.
    • پوسیدگی دندان می‌تواند یکی از مضرات ناخواسته میوه خشک باشد، چون با میزان قند بالا و حالت سفت و چسبنده‌ای که دارد باعث ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان می‌شود. این مشکل مخصوصاً در محصولاتی که بدون دستگاه میوه خشک کن تهیه می‌شوند بیشتر است، چون در این موارد میزان خشک شدن میوه کنترل نشده است و بیشتر به دندان‌ها آسیب می‌زند.

قیمت دستگاه میوه خشک کن

انواع میوه خشک کن صنعتی یا خانگی بر اساس تولید گرما و تهیه مکانیسمی مناسب برای چیدمان بهینه‌تر قطعات میوه ساخته می‌شوند. قیمت دستگاه میوه خشک کن تا حد زیادی به ابعاد و گنجایش این دستگاه ربط دارد و طبیعتاً ابعاد بزرگ‌تر و کارآمدتر میوه خشک کن صنعتی، قیمت بالاتری دارند. نوع منبع انرژی (برقی یا گازی)، تعداد سینی‌های خشک کن، تعداد درب‌ها و طبقات، میزان انعطاف‌پذیری دستگاه برای خشک کردن اشکال مختلف میوه، ایجاد حالات و میزان مختلف گرما و… عواملی هستند که برخی از انواع دستگاه میوه خشک کن را از انواع دیگر متمایز می‌کنند. سنجش و تعیین دقیق نیاز و کاربری این دستگاه مهم‌ترین فاکتور در خرید دستگاه میوه خشک کن است و vitrinnet  با آگاهی نسبت به همین مسأله، مدل‌های مختلفی از این دستگاه سودآور را برای مشتریان فراهم کرده است.