تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چیست ؟

چکیده : تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت در چیست ؟ | مشاوره حقوقی با بهترین وکیل شیراز تضمینی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز

 

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت تنها در عبارت و نام این روال قانونی است؛ در هر دوی این پرونده ها، اقداماتی برای تقسیم ترکه و اموال به جا مانده از متوفی انجام می شود تا ورثه مشخص شده و هر یک سهم خود را دریافت کنند. در پروژه های حصر وراثت، وراث متوفی توسط مراجع ذی صلاح مشخص شده و قوانین امور حسبی پیاده سازی خواهند شد.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت چیست ؟

پس از بررسی تفاوت انحصار وراثت با حصر وراثت، نوبت به رسیدگی به پرونده های مربوط به این امور می رسد. هر یک از وراث بر اساس قوانین موجود، به میزان مشخصی از متوفی ارث می برند. درخواست صدور این گواهی ها توسط هر یک از وراث ثبت و ذی نفعان متوفی به دادگاه های مورد نظر ارائه می شود.

در نظر داشته باشید، بدون در دست داشتن گواهی انحصار وراثت، وضعیت هیچ یک از وراث به صورت قانونی مشخص نشده و این مسئله در آینده برای وراث مشکل ساز خواهد بود. دریافت این حکم تنها توسط افرادی خاص که نام ها در میان وراث متوفی قرار دارد، میسر می باشد.

ذی نفعان اموال متوفی چه کسانی هستند؟

به جز وارثین متوفی، کسان دیگری هم قادر به ارائه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت خواهند بود. برخی از آن ها را در زیر نام می بریم:

  1. همسر دائمی فرد فوت شده
  2. اشخاصی که می توانند، ارتباط مالی خود را با وراث یا خود متوفی اثبات کنند.
  3. طلبکاران متوفی با در دست داشتن اسناد قانونی
  4. وصی متوفی؛ در صورت وجود وصیت نام
  5. موصی له نیز در صورت تنفیذ وصیت نامه تئسط وراث قادر به استفاده از این حقوق قانونی خواهد بود.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت

تفاوت انحصار وراثت محدود و نامحدود

وکیل انحصار وراثت به بررسی انواع دسته بندی های این حکم می پردازد و با مشخص شدن نوع گواهی مورد نظر، از روش های به خصوصی برای پیگیری این پرونده ها استفاده می کند. نوع گاهی حصر وراثت، بر اساس میزان ترکه به جا مانده از متوفی مشخص می شود.

در صورتی که متوفی اموال زیادی داشته باشد، گواهی حصر وراثت نامحدود برای او صادر می شود. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت محدود و نامحدود تنها به عبارت به کار رفته برای این گواهی ها مربوط می شود. پس در این زمینه نیز هیچ فرقی بین گواهی حصر وراثت نامحدود و گواهی انحصار وراثت نامحدود وجود ندارد!

در صورتی که میزان ترکه باقی مانده از متوفی ناچیز باشد، گواهی انحصار وراثت محدود برای او صادر خواهد شد که از نظر مدت زمان صدور و مراحل پیگیری با گواهی نامحدود متفاوت می باشد. این دو گواهی از نظر نشر آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

این گزارش بر اساس مقاله تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت از سایت وکیل شیراز نگارش شده است که منبع اصلی این گزارش می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این زمینه می توانید به سایت مرجع مراجعه فرمایید.

نکات مهم گواهی های انحصار وراثت

برای دریافت این گواهی ها در نظر گرفتن چند اصل مهم ضرورت دارد.

  1. اول این که افراد متقاضی گواهی حصر وراثت باید نام همه ورثه را در دادخواست مربوطه ذکر کرده و حقوق همه افراد را در نظر بگیرد. در غیر این صورت او مجرم شناخته شده و مجازاتی برای این عمل او در نظر گرفته می شود.
  2. در صورتی که ورثه متوفی در مناطق روستایی زندگی کنند و میزان ترکه به جا مانده از فرد مبلغ محدودی باشد، آگهی فوت تنها در مکان های عمومی در معرض دید نصب می شود.
  3. در صورتی که مبلغ ترکه به جا ماند، از ده میلیون تومان کمتر باشد، آگهی های عمومی در این خصوص چاپ نخواهند شد.
  4. در صورت محجور بودن یکی از وراث، دادستان پرونده در رابطه با شرایط و مراحل انحصار وراثت اقدام کرده و گواهی مربوطه را دریافت خواهد کرد.
  5. در صورتی که نطفه ای از فرد متوفی منعقد شده و هنوز به دنیا نیامده باشد، در دادخواست انحصار وراثت، جنین نیز به عنوان وارث معرفی می شود.

مدارک مورد نیاز برای دادخواست حصر وراثت

برای ارائه درخواست انحصار وراثت، شرایط و مدارک زیر مورد نیاز خواهند بود:

  1. گواهی فوت فرد
  2. اظهارنامه های مالیاتی مربوط به اموال متوفی
  3. کپی شناسنامه و عقدنامه مربوط به همسر متوفی
  4. استشهادیه مربوط به تایید وراث فرد متوفی
  5. کپی مدارک شناسایی فرد متوفی

مراحل پروژه حصر ورثه

گواهی های مربوط به انحصار وراثت، توسط مراجع ذی صلاح صادر می شوند. برای این منظور شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی فرد متوفی مورد نظر قرار می گیرد. وراث باید اموال منقول و غیر منقول فرد متوفی را به صورت لیست شده به اداره دارایی و مالیات ارائه کرده و اظهارنامه های مالیاتی ارثیه متوفی را دریافت کنند. در سال 1395، قانونی وضع شده که بر اساس آن افراد برای دریافت این گواهی ها نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت

اجازه اعتراض به درخواست انحصار وراثت

در برخی از پرونده های انحصار وراثت، ورثه به نسبت برخی از وراث با متوفی یا تعداد آن ها اعتراض می کنند. بر اساس قوانین موجود، کلیه ورثه و ذی نفعان متوفی می توانند، نسبت به این گواهی اعتراض کنند. اعتراض آن ها قابلیت تجدید نظر نیز دارد و در جریان آن به خواسته های وراث در رابطه با گواهی صادر شده رسیدگی می شود.

در برخی از این پرونده ها رسیدگی به مشکلات در صلاحیت شورای حل اختلاف نبوده و به همین خاطر پرونده به حوزه خانواده ارجاع داده می شود و مراحل بعدی رسیدگی در این بخش صورت می گیرد. دادگاه خانواده پس از بررسی مستندات پرونده، رای خود را صادر کرده و ادامه روال رسیدگی در شورای حل اختلاف انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و حل هر چه سریعتر این پرونده ها بهتر است که با یک مجرب ترین وکیل شیراز مشورت نمایید و مشاوره حقوقی داشته باشید تا زودتر به نتیجه دلخواه برسید.

جمع بندی

در این گزارش به بررسی تفاوت انحصار وراثت با حصر وراثت پرداختیم و در نهایت به نتایج مشترکی در رابطه با معنا و مفهوم هر یک از این عبارات دست یافتیم. پروژه های انحصار وراثت در کشور ما با پیگیری وکلای حرفه ای این عرصه بهتر انجام خواهد شد. شما می توانید، از راهنمایی های این مشاورین حقوقی در راستای رسیدگی بهتر به این پرونده ها کمک بگیرید. این مشاورین به صورت حضوری و غیر حضوری در خدمت مراجعین محترم قرار دارند و روند صدور گواهی حصر انحصار وراثت را تسریع می کنند.