بیوگرافی پرویز فلاحی پور

پرویز فلاحی‌پور (متولد ۱۳۳۶ در تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون است. پرویز فلاحی‌پور فارغ‌التحصیل رشتهٔ زبان انگلیسی است.

پرویز فلاحی‌پور
زمینه فعالیت: سینما و تلویزیون
تولد: ۱۳۳۶ – تهران
ملیت: ایران

پرویز فلاحی‌پور (متولد ۱۳۳۶ در تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون است.

پرویز فلاحی‌پور فارغ‌التحصیل رشتهٔ زبان انگلیسی است.

فعالیت هنری پرویز فلاحی‌پور
پرویز فلاحی‌پور فعالیت هنری‌اش را با بازی در تئاتر آغاز نمود. بازی در نقش یاور در مجموعهٔ «شب دهم» (۱۳۷۹) موجب شد تا این هنرمند در بین مخاطبان به چهره‌ای شناخته‌شده مبدل گردد.

 

حسن فتحی یکی از نقش‌های اصلی سریال شب دهم را به پرویز فلاحی‌پور داد و او آنقدر این نقش را خوب بازی کرد که بین عموم مردم به شهرت رسید و در ادامه در سریال‌هایی مانند مرد هزار چهره, گل‌های گرمسیری, دلنوازان, شهرزاد و … بازی کرد.

ورود به عرصه بازیگری فلاحی پور

پرویز فلاحی‌پور درباره ورود به عرصه بازیگری می گوید: از روی علاقه بازیگر شدم و اصلا به این فکر نمی‌کردم که معروف شوم امام حرفه‌ام باعث شهرتم شد. شاید الان برخی با هدف معروف شدن،‌ بازیگری را انتخاب کنند اما دغدغه نسل من، واقعاً شهرت و پول نبود به همین دلیل اکنون هم که به بی‌پولی می‌خوریم، قناعت و صبر می‌کنیم تا این دوره را پشت سر بگذاریم.

آقای فلاحی پورمدت زیادی در تلویزیون و سینما فعالیتی نداشتید چرا؟

بله همین طور است. حدود ۲ سال ممنوع الکار بودم و باور کنید هنوز هم نمی دانم چرا این اتفاق برایم افتاد. حتی در آن زمان با مهندس ضرغامی و آقای دارابی (معاون سیما) هم صحبت کردم اما هیچ جوابی به من ندادند.

دوست دارم کمی هم از گذشته خودتان برایمان بگویید. مثلا این که خانه پدری یتان را به خاطر دارید؟

خانه پدری برای من رنگ و بوی خاصی دارد و تمام خاطراتم به صورت تصویرهای رنگارنگ در ذهنم حک شده است. بازی های کودکی، سینما رفتن های یواشکی و… دلم می خواهد دوباره آن دوران را تجربه کنم. آن زمان شاید خیلی در رفاه نبودیم یا زندگی مان مثل امروز پر زرق و برق نبود اما غم و غصه نداشتیم یا اگر هم بود، خیلی بزرگ نبود و راحت می شد آن را رفع کرد.

در کودکی تان آرزویی داشته اید که هرگز برآورده نشده باشد؟

بله، من همیشه در کودکی آرزوی داشتن یک دوچرخه داشتم اما پدرم به خاطر امنیت من هیچ وقت برایم دوچرخه نخرید. برای همین وقتی خودم بچه دار شدم، اولین چیزی که برایش خریدم، یک دوچرخه بود. جالب است بدانید آن دوچرخه هنوز هم هست اما خراب شده و باید آن را تعمیر کنم.

پرویز فلاحی‌پور  هنرپیشه سینما و تلویزیون است

 

خانواده برای شما چه مفهومی دارد؟

به نظر من خانواده زمانی معنای حقیقی خود را پیدا می کند که اعضای آن با یکدیگر متحد باشند و دغدغه یکدیگر را داشته باشند. خیلی از آدم ها در یک خانه زندگی می کنند ولی از هم جدا هستند؛ چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ روانی. اما به نظر من معنای خانواده یعنی با هم بودن و یکدیگر را دوست داشتن.

فکر می کنید چرا در گذشته اعضای خانواده نسبت به یکدیگر احساس مسوولیت بیشتری داشتند؟

شاید چون در گذشته مسائل اقتصادی مانند امروز نبود و تا این حد فشار روی مردم نبود. آن زمان عواملی مانند اینترنت، ماهواره و شبکه های مجازی هم وجود نداشت. متاسفانه این دنیای مجازی باعث دوری آدم ها از یکدیگر شده است. البته درست است که با وجود این ابزارها دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده اما آدم ها در خودشان فرو رفته اند و روزبه روز هم تنهاتر می شوند. متاسفانه ما روزبه روز به دنیای پر از تنهایی نزدیک تر می شویم که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.

چرا خطرناک؟

چون ما انسان ها به ارتباط نیاز داریم. نیاز داریم با هم باشیم و از یکدیگر دلجویی کنیم. مثلا قدیم در هر اتاقی یک تلویزیون وجود نداشت یا تا این حد شبکه های تلویزیونی مختلف نبود. آدم ها راحت تر به یکدیگر نزدیک می شدند و احوال پرس هم بودند. امروز با وجود همه امکانات، باز آدم ها بیشتر احساس تنهایی دارند و این اصلا خوب نیست.

ولی در گذشته خیلی از پدرها دیکتاتور بودند و خانواده های بسته تری داشتیم. قبول ندارید؟

ببینید، در گذشته خیلی از بچه ها به خصوص پسرها از لحاظ مالی و شغلی به پدرشان وابسته بودند و برای همین مجبور بودند این دیکتاتوری را تحمل کنند. من خودم با آزاد گذاشتن بچه ها موافق تر هستم اما آزادی ای که چارچوب داشته باشد، مثلا پدر من واقعا دیکتاتور بود و من هیچ وقت جرات نمی کردم در مورد چیزی اظهارنظر کنم، به خصوص وقتی میهمان داشتیم. خب این جور رفتارها باعث بروز مشکلاتی هم می شد. به نظر من این رفتارها رشد نوجوان و جوان را کند می کند، به طوری که در آینده نمی تواند اعتمادبه نفس داشته باشد و درست تصمیم بگیرد. در قدیم به خاطر این گونه رفتارهای دیکتاتوری، خیلی از بچه ها سرخورده می شدند و نمی توانستند از آرزوهایشان بگویند ولی در حال حاضر بچه ها خیلی راحت اظهارنظر و از علایقشان صحبت می کنند.

گفته های شما را قبول دارم اما می خواهم بدانم پس چرا نسل شما آدم های موفق تری بودند؟

چون بچه های قدیم برای خانه و خانواده حرمت قائل بودند و اگر چیزی باب میلشان نبود، رودرروی والدینشان قرار نمی گرفتند. آنها با سختی بزرگ می شدند و برای همین ارزش داشته هایشان را بیشتر از بچه های امروز می دانستند.

 

پرویز فلاحی‌پور فعالیت هنری‌اش را با بازی در تئاتر آغاز نمود

 
ارتباط شما به عنوان یک پدر با فرزندانتان چگونه است؟ آیا به آنها آزادی می دهید؟

آزادی می دهم، اما کنترل شده. مثلا در دوست پیدا کردنشان خیلی حساس هستم و همیشه به بچه هایم هشدار می دهم که در انتخاب دوست دقت کنند یا سعی کنند دیروقت به خانه برنگردند.

در مورد آینده آنها چقدر دخالت می کنید؟

بیشتر سعی می کنم کمک کنم راه درست را انتخاب کنند. مثلا من دوست نداشتم فرزندانم بازیگر شوند اما دخترم به این کار علاقه داشت بنابراین سد راهش نشدم چون می خواستم چیزی که دوست دارد تجربه کند.

در گذشته هایتان چه چیزی را جا گذاشته اید که امروز دلتنگش هستید؟

خیلی چیزها؛ خیلی از رفاقت هایم را و… هنوز که هنوز است، سعی می کنم پیدایشان کنم چون به آنها نیاز دارم. امروز دلتنگ خیلی از چیزهایی که از دست داده ام هم هستم؛ مثلا افرادی که دوست داشتم اما در کنارم نیستند و حالا در دنیای دیگری زندگی می کنند…

در قدیم، اقوام هفته ای یک بار در خانه بزرگ تر فامیل جمع می شدند و با هم گفت وگو و احوالپرسی می کردند، اما حالا این اتفاق بسیار کمتر می افتد. به نظر شما چرا از آن جمع های شلوغ فاصله گرفته ایم و کمتر برای دیدن هم فرصت داریم؟

شاید بتوان گفت مسائل اقتصادی در این امر نقش پررنگی دارد. یادم است در قدیم مردم بیشتر می خندیدند اما حالا به زور می شود کسی را خنداند. به هر حال نباید بگذاریم این فاصله ها بیشتر شود. ما ایرانی هستیم و باید سنت های خودمان را حفظ کنیم. باور کنید انجام صله رحم خیلی از مشکلات را از بین می برد.

  

پرویز فلاحی‌پور فارغ‌التحصیل رشتهٔ زبان انگلیسی است

 
شما در سریال های مذهبی مناسبتی زیادی بازی کرده اید که معروف ترین آنها مجموعه «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی بود. آیا خودتان از ایام محرم خاطره خاصی دارید؟

بله، در سال های کودکی ام در روستایی که پدربزرگم زندگی می کرد، در ایام محرم تعزیه خوانی های خوبی اجرا می شد. با اینکه سنی نداشتم اما لحظه شماری می کردم محرم شروع شود و برای دیدن تعزیه به روستا بروم. تعزیه خروج مختار همیشه جزو بهترین تعزیه ها برایم بوده است.

سکانس تعزیه خوانی در «شب دهم» را هم به خوبی اجرا کردید. شاید دلیلش همین بوده. بله، این سکانس آخر که شمر می خواهد سر مبارک امام (ع) را ببرد و با امام حسین(ع) گفت وگو می کند و به او لگد می زند، بسیار من را متاثر می کند و آن زمان که این سکانس را به اتفاق حسین یاری بازی می کردیم، هر دویمان اشک می ریختیم و نمی توانستیم جلوی گریه مان را مقابل دوربین بگیریم.

باز هم دوست دارید در کارهای مناسبتی بازی کنید؟

بله، البته به شرط اینکه کارهای مذهبی باشند، مثل «شب دهم» چون بازی در این گونه مجموعه ها برکت خاصی دارد.

 

پرویز فلاحی‌پور  با بازی در نقش یاور در مجموعهٔ «شب دهم» مشهور شد

فیلمشناسی پرویز فلاحی‌پور
سینمایی و تلویزیونی
* فردا دیر است (۱۳۷۷)
* شب دهم (۱۳۷۹، حسن فتحی)
* روشن‌تر از خاموشی (۱۳۸۱)
* اگه بابام زنده بود (۱۳۸۳، همایون اسعدیان)
* مردهٔ متحرک (۱۳۸۴)
* یوسف پیامبر (۱۳۸۶، فرج‌الله سلحشور)در نقش کیدامن
ر مرد هزار چهره (۱۳۸۶، مهران مدیری)
*گل‌های گرمسیری (۱۳۸۷)
*دلنوازان (۱۳۸۸، حسین سهیلی زاده)
* شهرزاد (سریال)(۱۳۹۴، حسن فتحی)

   پرویز فلاحی‌پور,بیوگرافی پرویز فلاحی‌پور