روش بخار دادن شیر برای قهوه با دستگاه

روش بخار دادن شیر برای قهوه اسپرسو با دستگاه

 

روش بخار دادن شیر برای قهوه اسپرسو با دستگاه

از هر باریستایی درباره راز خوشمزگی قهوه‌اش بپرسید می گوید یک شات اسپرسوی خوب و شیری که خوب بخار داده شده است. سوالی که پیش می آید این است که شیر بخار داده شده چیست؟ شیر بخار داده شده در واقع از شیری به دست می آید که در معرض بخار با فشار قوی، از سوی دستگاه اسپرسو ساز قرار گرفته است.

 

به این شکل که بخار به تدریج وارد شیر می شود تا جایی که بر اثر انبساط چربی های طبیعی داخل آن، مایکرو فوم ایجاد شود. مایکرو فوم به لایه‌‌‌ تشکیل شده از حباب های بسیار ریز شیر گفته می شود که مایعی نرم و ابریشمی به اسم کف شیر تشکیل می دهند و برای خوش طعم کردن نوشیدنی هایی بر پایه اسپرسو استفاده می شود. شاید در ظاهر درست کردن این مایع ساده به نظر برسد اما نیازمند تمرین، دانستن تکنیک و فوت کوزه‌گری است. در این مقاله برای شما می‌خواهیم از روش بخار دادن شیر با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز بگوییم.

 

۱. شیر را داخل پارچ بریزید

اولین قدم همین قدر ساده است؛ شیر را داخل پارچ بریزید. اهمیت این مرحله در رعایت میزان مناسب شیری است که داخل پارچ می ریزید، نه فقط برای درست کردن بهترین شیر بخار داده شده بلکه برای حیف و میل نشدن خود شیر. تا نصف پارچ شیر بریزید، یعنی تا جایی که سطح شیر به  زیر قسمت آب ریز لبه پارچ (قسمت V شکل) برسد. 

 

 

مایکرو فوم به لایه‌‌‌ تشکیل شده از حباب های بسیار ریز شیر گفته می شود

 

۲. شیر را استرچ کنید Stretching

مرحله دوم را «استرچ کردن» می نامند. بخار را روشن می کنید و سر لوله بخار nozzle را دقیقا زیر سطح شیر می گیرید تا صدای سوت مانندی ایجاد شود. این عمل با وارد کردن هوا به داخل شیر موجب تشکیل مایکرو فوم می شود.

 

فوت کوزه گری، قرار دادن سر لوله بخار درست زیرسطح شیر با حداقل فاصله است، به این شکل در حالی که شیر حالت گرداب پیدا می کند روی سطح آن کف ایجاد می شود. مرحله استرچ کردن شیر تقریبا ۵ ثانیه طول می کشد و وارد کردن هوا در شیر بیش از این مدت زمان نمی برد. وقتی کف مورد نیاز قهوه تان را درست کردید، نوبت به مرحله سوم می‌رسد. برای درست کردن کاپوچینو به کف بیشتر و برای درست کردن لاته به کف کمتر نیاز دارید.

 

 

بخار را روشن می کنید و سر لوله بخار nozzle را دقیقا زیر سطح شیر می گیرید

 

۳. شیر را هم بزنید Spinning

مرحله سوم اسپینینگ شیر نام دارد. در این مرحله شما سر لوله بخار را کمی بیشتر در شیر، حدود نیم سانتی متر فرو می برید تا شیر به شکل گرداب شروع به چرخیدن کند. هنگام چرخش شیر در این مرحله، صدای سوت شنیده نمی شود و تنها ممکن است صدای ترکیدن حباب های ریز توسط لوله بخار شنیده شود.

 

در فرآیند چرخش شیر مایکرو فوم با شیر ترکیب شده و شیر سطحی نرم و براق پیدا می کند. برای این که هم زدن شیر راحت‌تر انجام شود باید پارچ را کمی کج بگیرید. بعد از شروع حرکت دوار شیر، محل دقیق نگه داشتن سر لوله را، که تقریبا جایی در مرکز است پیدا ‌کنید.

 

اسپینینگ شیر را ادامه دهید تا بدنه پارچ فلزی آنقدر داغ شود که نتوانید آن را لمس کنید (حدود ۶۰ درجه سانتیگراد)، سپس بخار را خاموش کنید و لوله بخار را با یک دستمال خشک تمیز کنید. برای اجرای لاته آرت رو قهوه بهتر است دمای پارچ کمتر، حدود 50 درجه باشد.

 

 

هنگام چرخش شیر در این مرحله، صدای سوت شنیده نمی شود

 

۴. شیر را برق بیاندازید Rest and Polish 

وقتی شیر آماده شد به آرامی پارچ را به لبه میز بزنید تا حباب های بزرگ آن از بین بروند، سپس شات اسپرسو را به شیر اضافه کنید. قبل از ریختن اسپرسو، شیر را داخل پارچ یک دور بچرخانید تا مطمئن شوید شیر و مایکرو فوم از هم جدا نشده اند و شیر درخشش کافی دارد. هر چه شیر براق تر باشد بهتر است اما مراقب باشید آنقدر شدید نچرخانید که حباب جدید ایجاد شود. شیر باید شبیه به رنگ خیس دیوار باشد.

 

۵. شیر را داخل فنجان بریزید

اگر شیر خوب چرخیده و هم زده شده باشد، کف آن بالاتر قرار می گیرد و زودتر از پارچ خارج می شود. شیر را باید با سرعت یکسان داخل قهوه بریزید. برای این کار لبه پارچ را طوری که با لبه فنجان تماس پیدا کند خم کنید، سپس شیر را بریزید.

 

اگر از یک پارچ بزرگ استفاده کرده اید می توانید کف را بین چند فنجان برای درست کردن قهوه های مختلف تقسیم کنید. بهترین روش برای ریختن شیر این است که نصف آن را داخل پارچ کوچکتری بریزید تا بتوانید کنترل بهتری روی کفی که قرار است به اسپرسوی خود اضافه کنید داشته باشید. لاته آرت را هم می توان به همین ترتیب درست کرد.

 

با روش بخار دادن شیر آشنا شدید! این مقاله را می توانید هم زمان با مطلبی که درباره طرز تهیه اسپرسو منتشر کرده ایم بخوانید و با خیال با بخار دادن شیر راحت 12 نوع نوشیدنی قهوه درست کنید.

 

 

می توانید کف را بین چند فنجان برای درست کردن قهوه های مختلف تقسیم کنید

 

منبع : kalleh.com