آیا لوازم آرایشی مانع غسل و وضو می شوند؟

 

کارشناس مسایل فقهی با بیان اینکه یکی از شرایط صحت غسل و وضو، نبودن مانع در اعضای آن است، گفت: استفاده از کرم های لایه دار مانند انواع پنکک ها، ضد آفتاب ها، کرم پودر و سفیدکننده، کاشت ناخن ، کاشت مژه ووسایل آرایشی چشم مانند سرمه، ریمل، ومداد ابرو مانعی برای غسل وضو هستند وفرد باید قبل از وضو آنها را برطرف کند.

همتی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که امروزه در جامعه رایج شده کاشت مو است که به معنای اضافه کردن یک سری موی مصنوعی به موهای خود فرد است ودر هیچ آرایشگاهی کاشت موبه صورت واقعی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرد دارای دو نوع مو ی بلند مانند موی سر و موی کوتاه مانند مژه ها، ابر ها و مو دست وپا است، افزود: شستن موهای کوتاه در وضو لازم است و طبق نظر اکثر مراجع احتیاط واجب است که موی سرهم در موقع غسل وضو شسته شوند ولی طبق نظر آیت الله سیستانی لازم نیست .

خطیب محفل بانوان تصریح کرد: در مورد هاشور وقالب ابرو وتاتو کردن طبق نظر مراجع اگر برای فرد ضرر نداشته باشد ودر برابر نامحرم موجب مفسده نشود اشکال ندارد ولی برای غسل و وضو باید تا زمانی که جای زخم خوب شود فرد برای نماز وضو ی جبیره بگیرد ویازمانی تاتو را انجام دهد که غسل و وضوی بر او واجب نباشد.

همتی با بیان اینکه مژه از موهای کوتاهی است که در موقع وضو باید شسته شود گفت: اگر مژه را به گونه ای بکارند که رشد کند برای وضو اشکال ندارد اما اگر مژه مصنوعی به مژه فرد اضافه کنند، یعنی آنچه که امروزه آرایشگاه ها انجام می شود، مانع غسل و وضو می شود.

وی افزود: در مورد کاشت ناخن هم آرایشگاه ها ناخنی را به ناخن خود فرد می چسبانند که با رشد ناخن فرد بزرگ می شود وطبق نظر همه مراجع کاشت ناخن حرام است وکسانی که حکم آن را ندانسته وناخن کاشته اند باید تا زمانی که برداشته نشود با وضوی جبیره ای نماز بخوانند.

کارشناس احکام دینی با دسته بندی کرم ها به دونوع لایه دار وبدون لایه گفت: کرم های پنکک، انواع ضدآفتاب ها، کرم پودر وسفید کننده ها تازمانی که لایه جرم یا چربی آنها روی صورت باشد مانع وضو می شوند ورژلب هم تازمانی که چربی آن باقی بماند مانع است اما ماندن رنگ آن اشکال ندارد.

وی گفت: کرم های بدون لایه مانند مرطوب کننده چون جرم وچربی آنها روی پوست باقی نمی ماند مانع وضو نیستند.

همتی یادآورشد: کسانی که بعد از وضو از کرم استفاده می کنند باید به قسمتی از پیشانی که در سجده روی مهر قرار می گیرد را پاک کنند.

وی با اشاره به اینکه مداد کشیدن رو ی ابرو مانع غسل و وضو می شود،خاطرنشان کرد: وسایل آرایشی چشم مانند سرمه و مدادچشم اگر داخل چشم باشد اشکال ندارد اما اگر بیرون باشند مانند ریمل مانع وضو می شوند.